راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از پایگاه داده دفترکل آمازون کوانتوم گرفته تا بلاکچین مدیریت‌شده‌ آمازون/ این کمپانی به سمت دفترکل توزیع شده و بلاکچین حرکت می‌کند

طی وبیناری در اوایل سال جاری، آمازون اطلاعاتی را در مورد پایگاه داده دفترکل آمازون کوانتوم و بلاکچین مدیریت‌شده‌ آمازون منتشر کرد. طبق مشاهدات، مشخص است که این محصولات هنوز در مراحل آزمایشی اولیه قرار دارند و تکمیل نشده‌اند؛ ولی به نظر می‌رسد که آمازون دیدگاه بسیار روشنی در مورد مزایای دفترکل و بلاکچین دارد و بر اساس آن‌ها، به مسیر خود ادامه می‌دهد. پیش از پرداختن به محصولات این کمپانی، بهتر است مروری داشته باشیم بر چند اصول پایه‌ای.

همان‌گونه که از نامش پیداست، بلاکچین عبارت است از زنجیره‌ای متشکل از بلوک‌های داده‌های تراکنشی. مجموعه‌ای از تراکنش‌ها در کنار یکدیگر، تشکیل یک دفتر کل را می‌دهند. به عبارت دیگر، دفترکل، تراکنش‌ها را در خود رکورد و نگهداری می‌کند.

در دنیای بلاکچینی، هر یک از اعضای شبکه بلاکچین یک نسخه از زنجیره را نزد خود نگهداری می‌کنند؛ به همین دلیل است که بحث دفترکل‌های توزیع شده به میان می‌آید. دفترکل هسته اصلی بلاکچین است؛ ولی برای پیاده‌سازی قابلیت‌های مختلف در بلاکچین، ویژگی‌های اضافی دیگری نیز باید به آن افزوده شود. این ویژگی‌های اضافی بر عملکرد سیستم تاثیر منفی می‌گذارند.

مفهوم بلاکچین دارای دو جنبه کلیدی است که عبارتند از تغییرناپذیری و قابلیت اثبات و اعتبارسنجی. جنبه اول بدین معناست که افراد نمی‌توانند در رکوردهای وارد شده در شبکه، تغییر ایجاد کنند و تاریخچه تراکنش‌ها همواره ثابت باقی می‌ماند. جنبه دوم نیز نشان می‌دهد که هر یک از اعضای شبکه می‌توانند زنجیره را مورد ارزیابی و تایید قرار دهند.

این کار از طریق اثبات‌های ریاضیاتی کلیدهای هر تراکنش انجام می‌پذیرد. هر کلید شامل یک عبارت ریاضیاتی است که هش نامیده می‌شود. این هش‌ها به وسیله فرمول‌های مختلفی به یکدیگر مرتبط هستند و همه اعضا می‌توانند از این فرمول‌ها استفاده کنند. ویژگی تغییرناپذیری و قابلیت اعتبارسنجی باعث می‌شود تا کاربران اعتماد زیادی به این مدل داشته باشند.

کمپانی‌ها به دنبال شناسایی روش‌های مختلف برای پیاده‌سازی بلاکچین هستند. این تکنولوژی بر اساس نوع کاربرد، به صورت خصوصی یا عمومی طراحی می‌شود و در هر دو مدل، اعتماد و اطمینان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

آمازون از این موضوع آگاه است و همزمان با معرفی محصولات بلاکچینی جدید، سعی دارد مقیاس کاربری آن‌ها را شناسایی کند.

.

پایگاه داده دفترکل آمازون کوانتوم

محصول پایگاه داده دفترکل آمازون کوانتوم به یک اطلاع‌رسانی سریع عمومی نیاز دارد. به نظر می‌رسد که کمپانی آمازون با وجود بزرگ بودن، هنوز مفهوم و لزوم بازاریابی را به خوبی درک نکرده است. بلاکچین به خودی خود یک پدیده جدید است و اگر یک اصطلاح نامانوس دیگری را در کنار آن استفاده کنیم، از نظر فنی گمراه کننده خواهد بود. پایگاه داده دفترکل آمازون کوانتوم از نوع کوانتومی نیست که تکنولوژی پایگاه داده سال‌ها با آن فاصله داشته باشد.

حال برگردیم سر موضوع اصلی خودمان.

اعتماد به مدل بلاکچین، حتی در شرایطی که نیازی به بلاکچین وجود نداشته باشد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برای ایجاد حس اعتماد مشابه در یک پایگاه داده رابطه‌ای، به جدول‌ها و کدهای اضافه‌ای نیاز است تا قابلیت حسابرسی مشابه با بلاکچین را ایجاد کنند. این اقدامات اضافی هم بر عملکرد و هم بر به‌روزسانی و اصلاح سیستم تاثیر می‌گذارد.

پایگاه داده دفترکل آمازون کوانتوم با این هدف ایجاد شده تا در مواردی که نیازی به یک بلاکچین کامل وجود ندارد، مورد استفاده قرار بگیرد. یک نمونه از این موارد، سیستم مجوزدهی دولتی برای خودروها، کسب‌وکارها و سایر نهادهایی است که باید به صورت دولتی ثبت شوند. در این شرایط، نیازی نیست که همانند ارزهای رمزنگاری شده، اطلاعات در چند مکان مختلف نگهداری شوند. کاری که دولت می‌خواهد انجام دهد، این است که هم‌زمان با در دست داشتن کنترل داده‌ها، امکان به‌روزرسانی‌ رکوردها را فراهم کند.

به زبان ساده، پایگاه داده دفترکل آمازون کوانتوم نوعی از پایگاه داده است که امکان وارد کردن اطلاعات را فراهم می‌کند، ولی اجازه به‌رورسانی و پاک کردن آن‌ها را نمی‌دهد. از آن‌جایی‌که ورودی‌های پایگاه داده دفترکل آمازون کوانتوم قابل تغییر یا حذف شدن نیستند، می‌توان ادعا کرد که این نمونه از محصولات بلاکچینی آمازون تغییرناپذیر است. همچنین به دلیل آن‌که تمامی افراد می‌توانند تمامی تاریخچه تراکنش‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند، می‌توان گفت که این پایگاه داده به قابلیت اعتبارسنجی مجهز است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالبی که برای کاربران سیستم مذکور فراهم شده، این است که در کنار وجود کنترل مرکزی، درست مثل بلاکچین در هر تراکنش از یک هش استفاده می‌شود. این ویژگی، جنبه اعتبارسنجی پایگاه داده دفترکل آمازون کوانتوم را تقویت می‌کند. هر کاربر می‌تواند به زنجیره تراکنش‌های خودش دسترسی پیدا کند و به منظور کسب اطمینان از عدم دستکاری آن‌ها، از طریق جدول هش‌ کار اعتبارسنجی را انجام دهد.

علاوه بر آن، مهیا بودن به قابلیت اعتبارسنجی داخلی، نیاز به ویژگی‌های بالاسری را که پیش‌تر ذکر شد، از میان برمی‌دارد و در نتیجه، عملکرد حسابرسی سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای با افت مواجه نمی‌شود.

پایگاه داده دفترکل آمازون کوانتوم بر پایه سرویس‌های تحت وب آمازون کار می‌کند، به همین دلیل قابلیت افزایش مقیاس دارد و به راحتی در دسترس کاربران فضای ابری قرار می‌گیرد. این نمونه از محصولات بلاکچینی آمازون یک تازه‌وارد جذاب در بازار پایگاه داده مدل محسوب می‌شود و چندین ویژگی از دفترکل‌های غیرمتمرکز بلاکچینی را وارد دنیای متمرکز می‌کند.

.

بلاکچین مدیریت‌شده‌ آمازون

همان‌گونه که قبلا اشاره کردیم، دفتر کل هسته اصلی تکنولوژی بلاکچین به شمار می‌آید؛ ولی این امکان وجود دارد که دفترکل به صورت مجزا از بلاکچین نیز به کار گرفته شود. موارد کاربرد تجاری جذابی برای بلاکچین وجود دارد. این تکنولوژی که برای اولین بار در ارزهای رمزنگاری شده به کار گرفته شد، دارای پتانسیل‌های فراوانی است و در بسیاری از حوزه‌ها قابلیت اجرا و پیاده‌سازی دارد.

بلاکچین عمومی به راحتی می‌تواند مورد حمله افراد فریبکار قرار بگیرد؛ از این رو لازم نیست که همیشه از این نوع بلاکچین استفاده شود. زنجیره‌های خصوصی هر روز بیشتر از دیروز مورد متوجه فعالان حوزه تجارت قرار می‌گیرند. هر چه تعداد اعضای شبکه بلاکچین محدودتر و کنترل شده‌تر باشد، مدیریت جنبه‌های امنیتی آن آسان‌تر می‌شود و تعداد کمتری از سرورها برای تکرار نسخه‌های تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در نتیجه عملکرد شبکه نیز بهبود می‌یابد.

آمازون قصد دارد از نسخه‌های معروف و معتبر بلاکچینی پشتیبانی کند و از هایپرلجر فابریک و اتریوم نیز حمایت کرده است. هایپرلجر یک تلاش مشارکتی متن باز است که توسط بنیاد لینوکس پشتیبانی می‌شود. جامعه بلاکچین هنوز جدید است، به همین علت به منابع متن باز اهمیت زیادی می‌دهد.

همان طور که تاریخچه یونیکس، لینوکس و سایر تکنولوژی‌های متن باز نشان داده، برای حرکت از سمت پذیرندگان زودهنگام به سمت بازارهای بزرگ‌تر، لازم است که یک بنیاد یا یک تلاش مشارکتی عمده شکل بگیرد تا اعتماد مردم جلب شود. به نظر می‌رسد که برای توسعه اولیه بلاکچین، تشکیل بنیاد یا تلاش مشارکتی گزینه مناسبی باشد.

توجه شما را به شکاف موجود بین هایپرلجر فابریک و اتریوم جلب می‌کنیم. هایپرلجر فابریک شبکه‌های خصوصی را هدف قرار داده، در حالی که اتریوم یک شبکه عمومی است. در واقع آمازون به جای این که تمرکز خود را بر یک جنبه از تکنولوژی معطوف کند، از ابزارهای مختلفی برای اهداف مختلف استفاده کرده و این خود یک انتخاب هوشمندانه محسوب می‌شود.

منبع: فوربس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.