راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمازون تصمیم دارد فروشگاه‌های هول فودز را به روش پرداخت بیومتریک با اسکن دست مجهز کند

طبق اعلام نیویورک پست، کمپانی آمازون برای پیاده‌سازی روش پرداخت بیومتریک با اسکن دست برنامه‌ریزی می‌کند. در این روش پرداخت، آن دسته از مصرف کنندگانی که دارای حساب پرایم هستند می‌توانند با اسکن کردن دست خود در گیشه پرداخت فروشگاه، خرید خود را انجام دهند.

در ابتدا بهتر است نگاهی مختصر داشته باشیم به تاریخچه پرداخت‌های بیومتریک در خرده‌فروشی.

  • در سال 2004: پیگلی ویگلی یک سیستم پرداخت مبتنی بر اثرانگشت را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد.
  • در حال حاضر، 65 درصد از مطالبات بیمه‌ای از طریق چک پرداخت می‌شوند.
  • موسسات ایالات متحده، در سال 2018 مبلغی برابر با 18 میلیارد دلار را به بررسی تقلب و کلاهبرداری اختصاص دادند.
  • ارزش بازار سیستم‌های پارکینگ خودکار تا پایان امسال، 1.3 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

در شکل زیر نیز به معرفی خدمات مالی آمازون می‌پردازیم.

روش پرداخت بیومتریک با اسکن دست

در طراحی اسکنر دست آمازون، از تکنولوژی بینایی کامپیوتر و عمق هندسی استفاده شده است و لزومی ندارد که مصرف کننده، به صورت فیزیکی آن را لمس کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، زمان لازم برای انجام پرداخت با اسکن دست کمتر از 300 میلی‌ ثانیه است؛ در حالی که تراکنش‌های معمولی کارتی دست کم 3 هزار میلی ثانیه یا 3 ثانیه به طول می‌انجامند.

کمپانی آمازون به منظور افزایش دقت و کارایی این تکنولوژی، آن را به صورت آزمایشی در بخش داخلی خود به کار گرفته و قصد دارد طی چند ماه آینده، چند نمونه از فروشگاه‌های هول فودز را به این روش پرداخت بیومتریک مجهز کند. پس از کسب اطمینان از عملکرد صحیح این تکنولوژی، آمازون نسبت به پیاده‌سازی آن در تمامی فروشگاه‌های هول فودز ایالات متحده اقدام خواهد کرد.

راه‌اندازی روش پرداخت بیومتریک اولین گام رسمی آمازون به سمت تکنولوژی‌های پرداخت داخل فروشگاهی محسوب می‌شود و مقدمه‌ای است برای برداشتن قدم‌های بیشتر در این حوزه.

کمپانی آمازون از بازیگران قدیمی فضای پرداخت به شمار می‌رود و مدت زمان زیادی است که آمازون پی را راه‌اندازی کرده؛ ولی اکنون تصمیم گرفته توجه خود را به پرداخت درون فروشگاهی معطوف کند. اگر روش پرداخت با اسکن دست عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد، آمازون می‌تواند امتیاز رسمی این روش را به خرده‌فروشان فیزیکی و تامین‌کنندگان خدمات پرداخت نیز واگذار کند.

این خرده‌فروش الکترونیکی می‌تواند تکنولوژی پرداخت با اسکن دست را با ابزارهای مدیریت فروش اومنی‌چنل یا تکنولوژی آمازون گو ترکیب کرده و اقدام بزرگی را در فضای پرداخت درون فروشگاهی رقم بزند. با استناد به گزارش‌های منتشر شده، آمازون فعالیت‌هایی را در حوزه پرداخت موبایلی کلید زده و می‌تواند با پیاده‌سازی این تکنولوژی در فروشگاه، توانایی خود را در حوزه پرداخت بیش از پیش افزایش دهد.

اگر روش پرداخت بیومتریک با اسکن دست در تمامی فروشگاه‌های هول فودز ایالات متحده پیاده‌سازی شود، مصرف‌کنندگان این کشور در کنار پرداخت موبایلی، از مزایای این روش بیومتریک نیز بهره‌مند می‌شوند.

تسریع فرآیند پرداخت در مغازه‌های زنجیره‌ای خواربارفروشی بزرگ می‌تواند مصرف‌کنندگان را به استفاده از این روش پرداخت ترغیب کند. هول فودز نزدیک به 500 فروشگاه در سراسر ایالات متحده دارد و یکی از بازیگران اصلی خواربارفروشی در این کشور محسوب می‌شود؛ از این رو به مدتی اندکی پس از راه‌اندازی روش جدید پرداخت بیومتریک، سطح آگاهی مشتریان در مورد آن به شکلی سریع افزایش پیدا خواهد کرد. این روش باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و همین موضوع، انگیزه‌ای است که مشتریان را تشویق می‌کند تا از آن استفاده کنند.

علاوه بر آن، روش پرداخت بیومتریک با اسکن دست به حساب آمازون وابسته است و تقریبا تمامی مشتریان این فروشگاه به این حساب مجهز هستند، به همین دلیل فرآیند آنبوردینگ آن هم پیچیدگی چندانی ندارد.

اقدام آمازون می‌تواند آغازی باشد برای شناخت و استقبال بیشتر از گزینه‌های پرداخت بیومتریک. مشتریان آمریکایی به صورت منظم به خواربارفروشی‌ها مراجعه می‌کنند و اگر این روش با موفقیت پیاده‌سازی شود، مردم این کشور خیلی زود به روش‌های پرداخت بیومتریک خو می‌گیرند.

فرآیند اسکن دست آمازون یکی از قابلیت‌های پیشرفته پرداخت بیومتریک است و به رفع نگرانی‌های عمومی در مورد روش‌های بیومتریک کمک زیادی می‌کند. طی روش‌های بیومتریک، مصرف‌کنندگان باید اطلاعاتی را در مورد اثرانگشت، اسکن دست و سایر داده‌ها در اختیار تامین‌کنندگان قرار دهند، به همین دلیل است که در حوزه حریم شخصی و حفظ امنیت داده‌ها نگرانی‌های زیادی وجود دارد.

اگر کمپانی آمازون بخواهد به پیشگام صنعت پرداخت بیومتریک تبدیل شود، باید مصرف‌کنندگان و مقامات رسمی را متقاعد کند که اطلاعات مورد استفاده در این روش، در امنیت بالایی نگهداری خواهند شد. برخی از مردم به استفاده از اثرانگشت برای دسترسی به گوشی تلفن خود عادت کرده‌اند؛ ولی اسکن دست موضوع جدیدی است و اگر به خوبی اطلاع‌رسانی نشود، با شکست مواجه خواهد شد.

منبع: بیزینس اینسایدر، PYMNTS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.