راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه چیزی کمپانی‌های بزرگ را به جایگزین کردن اثر انگشت با تکنولوژی تشخیص چهره ترغیب کرده است؟

تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر در دنیا روز به روز در حال افزایش است؟ این گستردگی استفاده از این تکنولوژی تا به حدی بوده است که شرکت بزرگی مثل اپل با کنار گذاشتن سنسورهای تشخیص اثر انگشت، تکنولوژی تشخیص چهره فرد را به یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های امنیتی در گوشی‌های موبایل خود تبدیل کرده است. اما چرا این غول فناوری که به همگان نشان داده است به خوبی آینده تکنولوژی را تشخیص می‌دهد، به همین سادگی سنسورهای اثر انگشت را از محصولات استراتژیک خود حذف کرده است؟

با واکاوی بیشتر این موضوع پی خواهیم برد که این تصمیم‌گیری استراتژیک در جهت افزایش امنیت رابط کاربری این شرکت (iOS) در عین حفظ تجربه کاربری مطلوب امری اجتناب‌ناپذیر بوده است. چرا که تجربه استفاده از اثر انگشت برای ورود به اکوسیستم اپل نشان داده است که سنسورهای تشخیص اثر انگشت به راحتی قابل دور زدن بوده و گول زدن آنها نیاز به ابزارهای چندان پیچیده‌ای ندارد!

به عنوان مثال شما در یوتیوب به حجم عظیمی از ویدیوها بر می‌خوردید که کاربران با استفاده از پاستیل و خمیرهای بازی به راحتی سنسورهای اثر انگشت را دور می‌زنند! بنابراین و با توجه به روند فزاینده وابستگی افراد به تلفن‌های همراه و همچنین حجم اطلاعات حساس آنها در این گوشی‌ها به علاوه میزان تراکنش‌هایی مالی که ازین طریق در فضای آنلاین انجام می‌دهند این تصمیم تنها راه اپل برای برآورده کردن ارزش کلیدی‌اش بوده است! امنیت بالا در عین سادگی!

با رجوع به تاریخ تکنولوژی پردازش تصویر در دنیا درمی‌یابیم که کشور انگلیس پیشروترین کشور در این حوزه بوده است که با استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر و بسیاری از خدمات خود را به صورت غیر حضوری به شهروندان خود ارائه می‌دهد. از تجدید گواهی نامه رانندگی و پاسپورت گرفته تا احراز هویت در فرودگاه‌ها! همچنین کشورهای استرالیا و امارات متحده عربی هم از پردازش تصویر در فرودگاه‌های خود بهره می‌برند. 

در آمریکا هم یکی از غول‌های سیلیکون‌ولی (Silicon Valley) به نام Airbnb که پلتفرمی برای معرفی محل‌های اقامت برای گردشگران در سراسر جهان است، با استفاده از این تکنولوژی کاربران خود را احراز هویت کرده و امنیت مبادله در این پلتفرم را تضمین می‌نماید. در حقیقت کاربران می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی صحت اطلاعات هویتی خود را ثابت کرده و برای امنیت بیشتر این اطلاعات صحت‌سنجی شده را با هم به اشتراک گذارند. 

.

امنیت بیشتر استفاده از پردازش تصویر در مقایسه با اثر انگشت

امروزه بسیاری از تلفن‌های همراه از اثر انگشت برای گشایی قفل دستگاه استفاده می‌کنند. یکی از مزایای این سرعت بازگشایی در مقایسه با دیگر روش‌ها از جمله وارد کردن پین، رمز عبور یا الگو (Pattern) است. 

پیش‌تر به یکی از مخاطرات امنیتی که اپل را وادار به کنار گذاشتن اثر انگشت و پذیرش پردازش تصویر نمود اشاره کردیم. شاید این تصمیم چندان غیرمرتبط با تحقیقات دانشگاه نیویورک بر روی اثر انگشت اصلی یا همان Master print نباشد. اثر انگشت اصلی در واقع همان شاه‌کلید دنیای دیجیتال است که به راحتی می‌تواند حسگرهای اثر انگشت را به اشتباه بیاندازد.

یکی از محققان دانشگاه نیویورک آمریکا در طی مصاحبه خود با نیویورک تایمز گفته: «در این حالت یعنی شما 30 کلمه عبور مختلف دارید و فرد هکر تنها باید یکی از آنها را انتخاب کند. همچنین اگر کسی توانایی ساختن دستکشی جادویی با الگوی مربوط به هر پنج انگشت را داشته باشد، طی پنج باری که اجازه باز کردن قفل صفحه نمایش را دارید، تنها از قفل 40 تا 50 درصد از گوشی‌های آیفون می‌توان عبور کرد.»

حال در ایران امروز ما، چگونه با بهره‌گیری از این تکنولوژی جدید می‌توانیم مشکلاتی که مردم و همچنین بسیاری از کسب‌وکارها با آن مواجه هستند را کاهش دهیم؟ در ادامه به صورت خلاصه به برخی از موارد کاربرد تکنولوژی پردازش تصویر اشاره خواهیم کرد. 

  • غیر حضوری کردن فرآیندها

امروزه در بسیاری از فرآیندها که نیاز به احراز هویت است، کاربران باید به صورت فیزیکی در محل دریافت خدمت حضور یابند تا چهره آنها توسط متصدی با کارت شناسایی آنها مطابقت داده شود. مثل باز کردن حساب بانکی که نیاز به حضور فیزیکی است. با استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر، افراد می‌توانند تا بدون مراجعه به بانک‌ها یا هر کسب‌وکاری که حضور فیزیکی در آن الزامی است خدمات خود را دریافت کنند.

شناسایی چهره به صورت خودکار یعنی تجربه کاربری بهتر و کاهش هزینه‌های ناشی از شعبات فیزیکی. بنابراین بسیاری از کسب‌وکارها با کاهش نرخ از دست دادن مشتری خود و کاهش هزینه‌های لجستیکی و زیرساخت‌های فیزیکی با بهره‌گیری از پردازش تصویر می‌توانند کارایی خود را بالاتر ببرند.

  • جلوگیری از کلاهبرداری

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که تکنولوژی پردازش تصویر به همراه دارد، جلوگیری از کلاهبرداری است. به عنوان مثال پدیده‌ای که اخیرا شکل گرفته به اسم اجاره کارت ملی، با استفاده از پردازش تصویر از بین خواهد رفت. چراکه قضاوت و خطای انسانی حذف شده و جلوی بسیاری از مفاسد اقتصادی و کارهای مجرمانه گرفته خواهد شد.

پولشویی که به واسطه عدم احراز هویت دقیق صاحب حساب اتفاق می‌افتد از بین خواهد رفت. حتی فرار مالیاتی که در نتیجه نبود اطلاعات صحت‌سنجی شده است با استفاده از پیاده‌سازی دقیق پردازش تصویر نیز اتفاق نخواهد افتاد.

  • ارتقا امنیت اطلاعات

بسیاری از سازمان‌های امنیتی با استفاده از پردازش تصویر می‌توانند میزان دسترسی کارمندان خود را با این تکنولوژی مدیریت کنند. در واقع از آنجایی که چهره افراد یک ویژگی منحصر به فرد است، گول زدن چنین تکنولوژی تقریبا امکان‌پذیر نیست. در نتیجه امنیت اطلاعات سازمان‌ها به واسطه احراز هویت بلادرنگ Real Time به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

  • بالا رفتن دقت

با توجه به پیشرفت الگوریتم‌ها و متدهای پیشرفته مثل تشخیص زنده بودن تصویر Liveness Detection پردازش تصویر دقت بیشتری نسبت به قبلا پیدا کرده است. کسب‌وکارهایی که از سیستم پردازش تصویر بهره می‌برند با دقت بیشتری متوجه خواهند شد که کاربر دقیقا همان کسی است که ادعا می‌کند. بنابراین جاعلان و یا اجاره‌کنندگان کارت شناسایی مثل کارت ملی قادر نخواهند بود تا با سو استفاده از هویت افراد دیگر به فعالیت مجرمانه خود ادامه دهند.

نتیجه‌گیری

با توجه به مزایایی که به آنها اشاره شد، پردازش تصویر می‌تواند دستاوردهای بزرگی برای کاربران و همچنین کسب و کارها داشته باشد. بالا رفتن امنیت، ارتقا تجربه کاربری، عدم حضور فیزیکی، مبارزه عملی با پولشویی و فرار مالیاتی تنها بخشی از مزایایی است که تکنولوژی پردازش تصویر برای افراد جامعه دربردارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.