راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل سیتکس: استقبال دولت از تکنولوژی پیشرفت را برای کشور به ارمغان می‌آورد

حسین قریب، مشاور سرمایه‌گذاری و مدیرعامل سیتکس گفت: «تکنولوژی آمیخته‌ای از فرصت‌ها و تهدیدهاست. کنترل تهدیدها و استفاده از فرصت‌های آن نقطه‌ پیشرفت و تعامل کشورها را به وجود می‌آورد.»

.

رویداد رگ‌تک توسط پایگاه تحلیلی خبری راه پرداخت و با حمایت شرکت نبض افزار و سیتکس، ششم شهریورماه در دانشگاه خاتم برگزار شد. حسین قریب، مشاور سرمایه‌گذاری و مدیرعامل سیتکس به عنوان سخنرانی در این رویداد حضور داشت و در ارائه خود با عنوان «بلاکچین دنیای بدون مرز» از فرصت‌هایی که بلاکچین و رمزارزها برای کشورها به ارمغان می‌آورد صحبت کرد و گفت به بهانه قانون و قانون‌گذاری در وضعیت حساس کنونی کشور این فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

 

وضعیت قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای جهان

حسین قریب، مدیرعامل سیتکس در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد قانون و قانون‌گذاری به جای ایجاد بستری امن باعث شده که نهادها از مسئولیت خود شانه خالی کنند و فرصت‌ها را از دست بدهند، افزود: «فیلترینگ تلگرام نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه باعث شکل‌گیری بستر ناامن‌تری به نام فیلترشکن شد.»
چگونه بلاکچین می‌تواند در خدمت قانون باشد، او با طرح این پرسش گفت: «بسیاری از کشورها به سمت استفاده از بلاکچین و رمزارزها رفته‌اند تا شرایط خود را بهتر کنند. امارات متحده عربی طی ۳۰ سال گذشته توانست با پذیرش تکنولوژی و همکاری دولت تبدیل به مهد پیشرفت و ثروت شود.»

او در ادامه با اشاره به وضعیت قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای جهان از جمله آمریکا، انگلیس، بلاروس و روسیه گفت: «80 درصد از تراکنش‌های رمزارز بیت‌کوین در آمریکا انجام می‌شود. این کشور با ایجاد زمین تمرینی برای استفاده مردم از این فناوری مالی کمک می‌کند تا بعدها آنها بتوانند تکنولوژی را در خدمت دولت قرار دهند.»

حسین قریب، مشاور سرمایه‌گذاری و مدیرعامل سیتکس
حسین قریب، مشاور سرمایه‌گذاری و مدیرعامل سیتکس

.

استقبال دولت از تکنولوژی

بسیاری از تکنولوژی‌ها برای کمک به بهبود زندگی بشر به وجود آمدند اما مدل استقبال دولت از تکنولوژی مشخص می‌کند که کشورها می‌توانند در عرصه جهانی از یکدیگر پیشی بگیرند یا خیر. او با بیان این مطلب گفت: «تکنولوژی آمیخته‌ای از فرصت‌ها و تهدیدهاست. کنترل تهدیدها و استفاده از فرصت‌های آن نقطه‌ پیشرفت و تعامل کشورها را به وجود می‌آورد.»

.

چرا بلاکچین مهم است؟

او در ادامه دلایلی را مطرح کرد که توجه به بلاکچین و رمزارزها را ضروری می‌کند. قریب گفت: «پذیریش و استقبال مردم از فناوری‌هایی مانند اینترنت و تلگرام باعث پیشرفت و رشد آنها شده است. مردم جهان به دنبال زبانی مشترک مالی بودند که بدون دخالت دولت‌ها بتوانند با هم در ارتباط باشند. رمزارزها این خواسته را برآورده کرد.»

به گفته او قانون‌گذاری رمزارزها در کشور ما متولیان زیادی دارد؛ اما نه قانون‌گذار و نه کسی که در خدمت آن است شناختی از فرصت‌ها و تهدیدهای این فناوری ندارند.

قریب در ادامه گفت: «زمانی که بستر قانون‌گذاری وجود نداشته باشد سازمان‌هایی که قصد دارند تکنولوژی را در خدمت دولت قرار دهند و باعث پیشرفت کشور شوند با چالش مواجه می‌شوند‌ و نمی‌دانند از چه دیدی به آنها نگریسته می‌شود.»

مدیرعامل سیتکس به نشانه‌هایی اشاره کرد که هشدار می‌دهد اگر بسترهای مناسبی برای فعالیت در حوزه تکنولوژی فراهم نشود، فرصت‌ها را از دست خواهیم داد. به عقیده او افزایش قیمت بیت‌کوین، مورد قبول واقع شدن این رمزارز به عنوان ابزار مبادله مالی و قابلیت حمل‌ونقل آسان از جمله این نشانه‌هاست.

قریب در ادامه با بیان اینکه زمانی که قیمت بیت‌کوین سه هزار دلار بود به صندوق ذخیره ارزی پیشنهاد شد که بخشی از ذخیره خود را تبدیل به سبدی از رمزارزها کند، گفت: «اکنون قیمت بیت‌کوین 10 هزار دلار است می‌توانستیم برای کشور بهره‌ای را به ارمغان بیاوریم.»

.

فرصت‌ها را در حوزه تکنولوژی از دست ندهیم

به گفته او شرکت سیتکس بهمن سال 1396 اولین کنفرانس رگولاتوری در حوزه رمزارزها را برگزار کرد. همچنین قریب خاطر نشان کرد که بلاکچین و رمزارزها از جمله فناوری‌های هستند که اگر به آن توجه نشود می‌توانند آسیب‌زا باشند؛ بنابراین نیاز است بخش خصوصی و دولت برای شناخت این حوزه با یکدیگر تعامل داشته باشند.

او به راه‌حل‌هایی اشاره کرد که باعث می‌شود فرصت‌ها را در حوزه تکنولوژی از دست ندهیم. ایجاد محیطی به نام سندباکس خواست فعالان حوزه فین‌تک است. قریب با بیان این مطلب گفت: «فضایی مانند سندباکس باید وجود داشته باشد تا این امکان را فراهم ‌کند که شرکت‌های خصوصی در فضای کوچکی فناوری خود را پرورش دهند. لازم است در این مقطع شرکت‌ها بتوانند با حمایت دولت پروژه‌های موفقیت‌آمیز خود را در سطح کشور اجرا کنند.»

قریب معتقد است شرکت‌های خصوصی باید فناوری‌های مالی را در خدمت دولت قرار دهند و اگر دولت بخواهد می‌توان این امر را در کشور محقق کرد. به گفته او طراحی توکن بر پایه مالیات بر ارزش افزوده هم‌اکنون در شش کشور عربی به مدیریت عربستان پیاده‌سازی شده و از آن برای تسویه آنی در بسترهای مالی استفاده می‌شود.

مدیر عامل سیتکس در پایان به مهاجرت ماینرها در کشور اشاره کرد و گفت: «متاسفانه نبود قانون‌گذاری درست و به موقع باعث از دست دادن سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در حوزه رمزارزها شد. چرا از این حوزه غافل هستیم و به بهانه قانون و قانون‌گذاری در وضعیت حساس کنونی کشور فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.