راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بابا جان کارت‌خوان است؛ ATM که نیست! {عکس روز}

روزی که دستگاه کارت خوان ساخته می‌شد سازنده‌اش باورش هم نمی‌شد که اختراعش بتواند پول نقد هم به مشتری پرداخت کند. اما اینجا ایران است و ما ایرانی‌ها فکرمان بسیار خلاق است و آنچنان استفاده‌هایی از ابزارهایی مانند دستگاه کارت خوان فروشگاهی می‌کنیم که در غرب فکرش را هم نمی‌کنند.

بارها شاهد این بودم که افراد در فروشگاه‌ها کارت می‌کشیدند و بعد از فروشنده همان مبلغ پول نقد دریافت می‌کنند. کار به جایی رسیده است که دیگر مردم بعضی از فروشگاه‌ها را دستگاه ATM می‌بینند. امروز به طور اتفاقی روی شیشه یک شیرینی فروشی به کاغذی برخوردم که به عمق فاجعه پی بردم.

وقتی از صاحب قنادی قضیه را جویا شدم گفت: “من اگر قنادی را جمع کنم و اینجا فقط برای مردم کارت بکشم و به جایش پول نقد به آنها بدهم و به ازای هر تراکنش فقط 500 تومان از مشتری بگیرم درآمدم از فروش شیرینی هم بیشتر می‌شود. تازه یک وقت‌هایی خیلی‌ها حاضرن 500 تومان که هیچ، دو/سه هزار تومان بدهند که من با کارتشان 100 هزار تومان بکشم و بعد 100 هزار تومان نقد به آنها پرداخت کنم”

سوالی که آن لحظه ذهنم را بسیار به خود مشغول کرد این بود که چرا با اینکه دستگاه ATM یک بانک دولتی درست آن دست خیابان روبروی این قنادی بود، اما مردم این قنادی را بیشتر شبیه دستگاه ATM می‌بینند تا آن!

نظر شما چیست؟

شما هم اگر سوژه‌ای در نظر دارید که می‌تواند در سایت راه پرداخت به عنوان عکس روز کار شود به ما اطلاع دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.