پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
محبوبترین تاکسیهای اینترنتی ایران کدامند؟ / افزایش سهم کارپینو در بازار تاکسیهای آنلاین
بررسیها نشان میدهد سه شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ، تپسی و کارپینو به ترتیب محبوبترین تاکسیهای اینترنتی فعال در ایران هستند.
سایت آیمارکتور گزارشی از روند فعالیت شرکتهای تاکسی آنلاین از آذر 97 تا مرداد 98 را منتشر کرده که نشاندهنده برخی تغییرات در فضای فعالیت تاکسیهای اینترنتی است.
اولین تغییر کاهش سهم اسنپ، از 75 به 63 درصد است. کاهش حدود 12 درصدی که احتمالا بخش مهمی از آن به سبد تپسی وارد شده است؛ چراکه در این دوره شش ماهه سهم 15 درصدی تپسی به 32 درصد رسیده است. تغییر سوم، افزایش سهم تاکسی اینترنتی کارپینو است.
به گزارش روابط عمومی کارپینو، این شرکت توانسته سهم یک درصدی خود را به دو درصد برساند و رقیبی مانند «تاکسی اینترنتی آژانسی» را که در سال 97، چهار درصد سهم بازار را داشت کنار بزند و خود جای آن قرار بگیرد.
اما در این دوره شش ماهه اتفاق دیگری هم افتاده است. بازیگر دیگری با عنوان الوپیک وارد بازار شده و توانسته حدود یک درصد سهم بازار را از آن خود کند.
شاید نگاه اولیه به آمارها، نشان دهد در بازار تاکسیهای اینترنتی وضعیت به روال سابق است و اسنپ و تپسی همچنان بازیگر اول و دوم میدان هستند، اما ذکر چند نکته قابل توجه است:
سایت آیمارکتور در این گزارش عنوان کرده «یکی از مهمترین دلایل افزایش محبوبیت تپسی، کاهش محبوبیت اسنپ بوده» و دلیل آن را ماجرای «تذکر راننده اسنپ به مسافر به علت عدم رعایت حجاب اسلامی و اتفاقات بعد از آن» عنوان کرده و «کمپینهایی که برای تحریم اسنپ» در شبکههای اجتماعی به راه افتاد. حالا آمارها میگوید آن تحریمها و رخدادها چندان بیتاثیر هم نبوده و تپسی 15 درصد سهم بازار خود را افزایش داده است. سهمی که از تحریم اسنپ، به سبد آنان وارد شده است. اما این تغییرات چقدر معنادار و بزرگ است؟
آمارها میگوید در کنار تخریب اسنپ و حجم بالای تبلیغات تپسی، تنها یک دهم بازار متاثر شده است! اما در همین دوره، شرکتی مانند کارپینو یا الوپیک، از بازار سهم میگیرند. سهمی که شاید در آمار اولیه اندک باشد اما باید آن را از زاویه دیگری هم دید.
کارپینو، تنها در یک شهر فعالیت میکند و سهم دو درصدی حاصل فعالیت در یک شهر است. از طرفی نیمی از سفرها در تهران و نیمی در دیگر شهرها انجام میشود. پس میتوان گفت سهم کارپینو از سفرهای تهران دو برابر رقم اعلامی است. یعنی سهمی حدود 4 تا 5 درصد.
در تحلیلی دیگر هم میتوان دو بازیگر بزرگ را کنار گذاشت و روند برگزاری در میان دیگر بازیگرها را دید. در این نگاه کارپینو بزرگترین شرکتی است که استراتژی نیش مارکت دارد. مساله دیگر این است که تاکسیهای اینترنتی چون کارپینو و الوپیک بازیگرانی چون آژانسی و ماکسیم را پشت سر گذاشتهاند. دو تاکسی اینترنتی که هر دو ناوگان خود را از میان تاکسیهای رسمی شهر انتخاب میکنند و با داشتن مجوز شهرداری فعالیت رانندگان آنها، اصول و ضوابط خاصی دارد. با این توضیح شاید بتوان گفت قانونپذیری در حوزره تاکسیهای اینترنتی در حال افزایش است.