راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمتر از دو درصد از فروش خرده‌فروشی‌های آمریکا به پرداخت‌های غیرتماسی موبایلی اختصاص دارد

تلاش برای پذیرش پرداخت غیرتماسی موبایلی در ایالات متحده یک دهه طول کشیده‌ است و در این راه سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در توسعه کیف‌پول ، سخت افزار پایانه‌های فروش و بازاریابی مصرف‌کننده نیز انجام شده است. براساس آینده‌پژوهی تجارت  یکپارچه جهانی گروه 451، تا به امروز نتایج به دست آمده در این حوزه چندان مثبت و امیدبخش نبوده است. پیش‌بینی شده بود روش‌های پرداخت مانند اپل‌پی و گوگل پی فقط 1.6٪ (78.6 میلیارد دلار) فروش خرده‌فروشی سنتی را در سال جاری به خود اختصاص دهند. عادت‌های پرداخت مصرف‌کننده به سختی از بین می‌روند و بدون جایگزینی با ارزش بهتر، عادت‌های رفتاری مانند دسترسی آسان به کارت در کیف پول‌های توجیبی باعث کنار رفتن گزینه‌های موبایلی می‌شود.

دلایلی که پرداخت‌های غیرتماسی موبایلی هنوز موفقیت‌آمیز نبوده‌اند زیاد هستند:

.

فقدان پیشنهادی با ارزش قابل‌توجه که بهتر از کارت‌های پلاستیکی باشد

در حال حاضر، کیف‌پول‌های غیرتماسی مشکلی را حل می‌کنند که اکثر افراد با آن برخورد نمی‌کنند؛ یعنی مشکل استفاده از روش‌های سنتی پرداخت در پایانه‌های فروش. استفاده از کارت‌های اعتباری و بدهی هنوز از بین نرفته است و این ادعا که کیف‌پول‌های غیرتماسی کمی سریع‌تر از یک تراکنش EMV هستند، صرفا برای تغییر عادت مصرف‌کننده کافی نیست.

بر اساس نظرسنجی بازتابی از چشم‌انداز کاربر متصل سال 2018 گروه 451، دو دلیل اصلی که مصرف‌کنندگان از پرداخت‌های موبایلی استفاده نمی‌کنند «اولویت استفاده از روش‌های پرداخت سنتی» و «عدم نیاز یا عدم علاقه» هستند که 50 درصد از افراد به هر دو اشاره کرده‌اند. تا زمانی که کیف پول تبدیل به روشی به مراتب بهتر برای پرداخت نسبت به روش‌های فعلی نشده است، جدال بر سر شکاف موجود بین پذیرندگان اولیه تا مصرف‌کنندگان اصلی وجود دارد.

.

پذیرندگان محدود برای خدمات ارزش افزوده

شبکه پذیرش برای پرداخت‌های غیرتماسی موبایلی که در ایالات متحده، به لطف انتقال به EMV که از سال 2015 آغاز شد، هم‌چنان در حال رشد است. امروز بیش از 60 درصد از تراکنش‌های ویزا ایالات متحده در مکانی مجهز به پرداخت‌های غیرتماسی صورت می‌گیرد و هشتاد درصد پذیرندگان برتر ویزا در ایالات متحده، در حال حاضر برای مشتریان امکان پرداخت به شیوه «Tap to Pay» را فراهم کرده‌اند. درحالی‌که پذیرش این روش رو به افزایش است، پذیرندگان نسبت به پیاده‌سازی قابلیت‌های خدمات ارزش‌افزوده ارائه شده از سوی اپل‌پی و گوگل‌پی آهسته عمل کرده‌اند. قابلیت‌هایی که امکان ثبت وفاداری و پاداش را طی یک تراکنش غیرتماسی فراهم می‌کند. این امر مستلزم به‌روزرسانی نرم‌افزار پایانه‌ فروش و کارهای توسعه موبایلی است که پذیرندگان این موضوع را بیشتر به دلیل استفاده کم از پرداخت‌های موبایلی غیرتماسی در بین مشتریان، در اولویت قرار نداده‌اند. نظرسنجی 451 نشان می‌دهد که امکان دریافت پیشنهادات تخفیف در محصولات و خدمات فقط برای تشویق نزدیک به یک‌سوم کاربران برای پذیرش کیف پول غیردیجیتالی کافی است.

.

تصورات غلط امنیتی

از آنجا که 451 تقریباً یک دهه قبل ردیابی تمایلات پرداخت موبایلی مصرف‌کننده را آغاز کرده، نگرانی‌های امنیتی بطور مداوم به عنوان عامل اصلی بازدارنده وجود داشته است. فقط یک‌چهارم مصرف‌کنندگان معتقدند که تراکنش‌های کیف پول دیجیتال بسیار ایمن هستند و کمی بیشتر از یک‌سوم، فکر می‌کنند از کارت‌های اعتباری سنتی ایمن‌تر هستند. علاوه‌براین، «میزان امنیت بیشتر در برابر کلاهبرداری نسبت به کارت‌های پرداخت سنتی» اصلی‌ترین دلیل برای ترغیب به استفاده از یک کیف پول دیجیتال است. این امر تا حدودی گیج‌کننده است، با توجه به اینکه کیف‌پول‌هایی مانند اپل‌پی، فناوری‌هایی از جمله بیومتریک و توکنیزاسیون پرداخت را ارائه می‌دهند که امنیت آن‌ها را در مقایسه با کارت‌های پلاستیکی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این مسئولیت بر عهده تمام مشارکت‌کنندگان در زنجیره ارزش – از جمله ارائه‌دهندگان کیف پول، صادرکننده کارت و شبکه‌های پرداخت – است تا به آموزش مصرف‌کننده و برطرف کردن برداشت‌های نادرست رسیدگی کنند.

با وجود شروع کند پرداخت‌های موبایلی غیرتماسی در ایالات متحده، دلایلی برای خوش‌بینی بلندمدت این مدل از پرداخت‌ها در این کشور وجود دارد. برای مثال، زیرساخت‌های توانمند، که احتمالا بزرگ‌ترین چالش صنعت تاكنون بوده، سرانجام شکل گرفته است. تحقیقات مصرف‌کنندگان 451 نشان می‌دهد که 94 درصد از دارندگان آیفون ایالات متحده دارای دستگاه سازگار و منطبق با اپل‌پی هستند و داده‌های ویزا نشان می‌دهد که اکثر حجم کارت‌های آمریکا اکنون به سمت پایانه‌های فروش غیرتماسی می‌روند. با ایجاد زیرساخت رشد، اکنون تمرکز باید از فعال شدن به ارزش، تغییر کند.

مهاجرت عمده سیستم‌های حمل‌ونقل، از جمله MTA نیویورک و MBTA بوستون، به بلیط‌های غیرتماسی حلقه باز، نقطه عطف مهمی برای پرداخت‌های غیرتماسی خواهد بود. بسیاری از مصرف‌کنندگان به جای اینکه مجبور به شارژ کارت حمل‌ونقل شوند و منتظر بمانند تا در ماشین‌های منسوخ شده واقع در ایستگاه‌های مترو ، شارژ انجام دهند، به زودی می‌توانند از کارت اعتباری یا بدهی مرتبط با کیف پول غیرتماسی خود استفاده کنند.

در حال حاضر در پورتلند، اورگان و شیکاگو این تجربه به واقعیت پیوسته است. حمل‌ونقل یک مورد مهم است زیرا پرداخت موبایلی با به حداقل رساندن اصطکاک را به عنوان بهترین راه معرفی می‌کند و این فعالیت به دلیل تکرار زیاد موجب ایجاد عادت می‌شود و ممکن است مصرف‌کنندگان را به استفاده از کیف‌پول‌های خود در پذیرندگان گوناگون ترغیب کند.

کاری که اپل برای گسترش موارد استفاده ارتباطات میدانی نزدیک (NFC) انجام می‌دهد، فراتر از پرداخت‌هاست. به‌عنوان مثال، اپل برای رفع نیاز به ثبت‌نام در یک برنامه با Ticketmaster در حوزه صدور بلیط‌های غیرتماسی و PayByPhone در بخش پارکینگ همکاری کرده است. علاوه‌براین، با برندهایی مانند Dairy Queen و Caribou Coffee در ارائه برچسب‌های NFC همکاری می‌کند که به کمک آن فرایند ثبت‌نام برای برنامه‌های وفاداری را تسهیل می‌کند. این موارد، تحولات مهمی است که باعث افزایش ارزش کلی کیف‌پول‌های غیرتماسی موبایلی و افزایش راحتی مصرف‌کننده با فناوری NFC می‌شود.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.