راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا بیت‌کوین جایگزین دلار می‌شود؟

ارزش دلار هر روز درحال افزایش است و نگرانی‌هایی را در زمینه کاهش قدرت دلار و ورود به دوره رکود به همراه داشته است.

به گزارش کوین‌نیک به نقل از سایت بلومبرگ دلار وارد یک دوره سقوط ۵ تا ۷ ساله خواهد شد که عملکرد مطلوب سایر ارزها را در پی خواهد داشت. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم پیشتر اعلام کرده تنها کسی نیست که نگرا ن آسیب اقتصادی ناشی از صعود قابل توجه دلار است.

این رکود پیشتر هم سابقه داشته، در سال ۲۰۱۱ درحالی‌که دلار در بهترین کیفیت اعتباری و سرمایه‌گذاری قرار داشت، از ارزش بالایی برخوردار بود و ۱۰ ارز برتر دیگر را کنار گذاشته بود وارد دوره رکود شد.

افزایش ارزش دلار هزینه شرکت‌های خارجی را که بدهی‌های بالایی دارند را افزایش می‌دهد و سوددهی شرکت‌های چندملیتی را هم کاهش می‌دهد. به این ترتیب نشانه‌های رکود در بازار جهانی ظاهر می‌شود و برای اقتصاد جهانی مشکل‌ساز خواهد شد.

هنس ردکر، مدیر عامل مورگان استنلی در لندن گفت: «جایی که الان دلار ایستاده، اقتصاد جهان را در شرایط سختی قرار می‌دهد و ریسک رکود را بالا می‌برد. هرگونه افزایش ارزش دیگری چالش برانگیز خواهد بود.»

دلار طی ۸ سال گذشته ۳۲ درصد قدرتمندتر شده است اما قدرت چندساله دلار رو به پایان است اما چه جایگزین مناسبی برای آن وجود دارد؟ برخی کارشناسان طی بیش از ۱۰ سالی که از عمر ارزهای رمزنگاری‌شده می‌گذرد، معتقدند بیت‌کوین و یا یک ارزرمز، جایگزین مناسبی برای دلار خواهد بود. اما آیا این ایده در عمل امکان پذیر است؟

.

مزایای بیت‌کوین نسبت به ارزهای سنتی کدام است؟

برخی از مهم‌ترین مزایای بیت‌کوین عبارت‌اند از:

۱. امنیت بالا

یک شبکه اطلاعاتی ارزشمند مثل بلاکچین، امنیت مبادلات بیت‌کوین را تضمین می‌کند که پشتوانه بسیار قوی‌ای برای آن به‌شمار می‌آید. بلوک‌هایی که بلاکچین ایجاد می‌کند راه را بر هرگونه تقلب و می‌بندد و سطح امنیت این ارز رمزنگاری‌شده را به میزان بالایی افزایش می‌دهد.

۲. تسهیل مبادلات جهانی

امروزه تعداد افرادی‌که در یک کشور زندگی می‌کنند و در یک کشور دیگر کار می‌کنند رو به افزایش است. کسب‌و کارها شکل جهانی به خود گرفته و مبادلات مرزها را پشت سر گذاشته‌اند.

در چنین شرایطی بیت‌کوین به عنوان یک پول واحد می‌تواند در تمام کشورها استفاده شود و از آنجا که استفاده از آن ساده و بی‌دردسر است می‌تواند با استقبال خوبی مواجه شود.

۳. مدیریت غیرمتمرکز یا  decentralized

همان‌طور که می‌دانید بیت‌کوین تحت اختیار هیچ دولت و حکومت مرکزی‌ای نیست و این امر امکان تک قطبی شدن اقتصاد و اعمال قدرت رهبران سیاسی جهان بر اقتصاد را به میزان قابل توجهی می‌کاهد.

این سیستم open source از قابلیت‌های بالایی برای قدرت گرفتن در جهان برخوردار است.

.

معایب بیت‌کوین در برابر ارزهای سنتی کدام است؟

۱. تعداد محدود

درمقابل، بیت‌کوین معایبی هم دارد، یکی از مهم‌ترین معایب آن تعداد محدود آن است، این ارزرمز مثل طلا قابل استخراج است و به مانند همین ماده معدنی محدود است و زمانی به پایان می‌رسد و شاید به عنوان یک ابزار در دست افراد ثروتمند و با نفوذ قرار گیرد. از این رو برخی معتقدند که جایگزین خوبی برای دلار نخواهد بود.

۲. نداشتن پشتوانه

برخی معتقدند این ارزرمز پشتوانه محکمی مثل طلا ندارد و از این رو ممکن است نتواند جایگزین مناسبی برای دلار باشد. البته درحال حاضر ارزهای فیات هم که توسط دولت‌ها منتشر می‌شوند شرایط مشابهی دارند و ارزش آنها پشتوانه فیزیکی (مانند طلا، نقره) ندارد.

ارزش ذاتی این دارایی‌ها از ارتباط بین عرضه و تقاضا و با خرید بیت‌کوین شکل می‌گیرد و به باور عمومی مردم به آن وابسته است.

۳. مشکلات قانون و مقاومت دولت‌ها

بسیاری کشورها قانون مشخصی برای استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده ندارند و در مقابل آن سکوت کرده‌اند. برخی از دولت‌ها مثل دولت ترامپ هم روی خوشی به آن نشان نداده‌اند و تمایل دارند آن را غیرقانونی اعلام کنند.

با وجود این مخالفت‌ها بازار استقبال خوبی از این ارزها داشته و سرعت فراگیری آن بسیار بالا بوده است. به نظر می‌رسد مقاومت‌ها در برابر آن چندان موفق نبوده است. در خبرها آمده بسیاری مسافران ایرانی برای پیشگیری از سرقت دارایی‌های خود هنگام سفرهای خارجی بیت‌کوین می‌خرند.

.

سرنوشت بیت‌کوین چه می‌شود؟

برخی نگرش بیش از اندازه خوشبینانه‌ای نسبت به بیت‌کوین دارند به عنوان مثال «Shelby Moore» پیش‌بینی کرده: «احتمالاً بیت‌کوین اندکی پس از سال ۲۰۲۴ و بعدها در سال ۲۰۳۲ جایگزین طلا و ذخیره جهانی پول خواهد شد.»

این پیش‌بینی با توجه به شرایط موجود به نظر کمی دور از دسترس و بیش از اندازه خوشبینانه به نظر می‌رسد، اما می‌توان انتظار داشت که در آینده نه چندان دور نقش بیت‌کوین در اقتصاد جهانی پررنگ‌تر از امروز باشد.

البته هنوز خیلی زود است که پیش‌بینی کنیم که آیا بیت‌کوین جایگزینی برای دلار خواهد بود یا خیر. اما بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بر این باورند که در رکود اقتصادی آینده بیت‌کوین می‌تواند به کمک دلار آمده و اقتصاد جهانی را از رکود طولانی و سقوط حفظ کند.

.

نقش سایر ارزهای رمزنگاری‌شده در اقتصاد جهانی چیست؟

بیت‌کوین به عنوان نخستین ارزرمز از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است و ضمن اینکه تا این لحظه ارزشمندترین ارزرمز به حساب می‌آید از چنان اعتباری برخوردار است که سایر ارزرمزها را در یک دسته‌بندی جداگانه با نام آلت‌کوین جا داده و خود را از آنها مستثنی کرده است.

اما سایر ارزهای رمزنگاری‌شده هم طی این سال‌ها پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و توانسته‌اند جای خود را در بازار باز کنند. این ارزها با انگیزه‌های مختلفی مثل سرمایه‌گذاری، مبادله و حفظ دارایی‌های اشخاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارزهایی مختلفی در این سال‌ها شکل گرفته‌اند که برخی از آنها بسیار موفق بوده‌اند و آینده روشنی پیش رو دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.