راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در رویداد تحول شعبه و سوپرمارکت‌های مالی مطرح شد / چرا باید به سمت متحول کردن شعبه‌های بانکی گام برداریم؟

در رویداد تحول شعبه و سوپرمارکت‌های مالی این موضوع، مطرح شد که شعبه فیزیکی بانک‌ها در حال نابودی است و بانک‌ها با توجه به کارکرد خود یعنی دریافت، پرداخت و وام؛ نیازی به شعبه ندارند.

رویداد تحول شعبه و سوپرمارکت‌های مالی با محوریت چگونگی پیشرانی صنعت مالی و بازسازی فناوری‌های بانکداری خرد با هدف گردآوری بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به منظور ایجاد روش‌های سودمندی و کارآمدی شعبه‌ها ۱۹ و ۲۰ مردادماه برگزار شد. در این رویداد، رفاتک، مرکز نوآوری بانک رفاه کارگران به عنوان حامی حضور داشت. این مرکز برای کمک به رشد صنعت بانکداری، جایزه تحول شعبه را برای ایده‌های برتر در راستای ایجاد تغییر در شعبه‌ها در نظر گرفته است.


شرکت جی‌اس‌اس (گرایش تازه کیش)، نیز از دیگر حامیان رویداد تحول شعبه و سوپرمارکت‌های مالی بود. جی‌اس‌اس با حضور در این رویداد به معرفی سه دستگاه خودپرداز کشلس، شعبه سیار و باجه سیار پرداخت.

در  ابتدای رویداد تحول شعبه و سوپرمارکت‌های مالی سعید آقایی، دبیر سیاست‌گذاری این رویداد با عنوان «شعبه گاهی دور؛ گاهی نزدیک» به سخنرانی پرداخت. او گفت: «اولین موضوعی که باید در رابطه با بانک‌ها تغییر کند شعبه است. هم‌اکنون نزدیک به ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینه بانک‌ها مربوط به شعبه می‌شود.»

در ادامه مصطفی ثابتی، مدیر مرکز فین‌تک بانک انصار با طرح این پرسش که تحول دیجیتال قرار است چه چیزی را متحول کند؛ گفت: «زمانی که درباره بانک دیجیتال صحبت می‌کنیم موضوع الزاماً استفاده از تکنولوژی نیست. بسیاری از بانک‌ها تکنولوژی را با صرف هزینه زیاد می‌خرند اما با این کار چیزی متحول نشده و فقط ابزارهاست که تغییر می‌کند. برای مثال در گذشته مردم برای دریافت پول به شعبه مراجعه می‌کردند اما اکنون از طریق دستگاه خودپرداز برای این کار اقدام می‌کنند.»

او با اشاره به سند تحول دیجیتال صنعت بانکداری که از سوی وزارت اقتصاد صادر شده، گفت: «زمانی که این سند ابلاغ شد معاونت فناوری اطلاعات بانک‌ها وظیفه اجرای آن را بر عهده گرفتند؛ در صورتی که موضوع اصلی در بحث تحول دیجیتال استفاده از تکنولوژی نیست بلکه تغییر مدل کسب‌وکار است.»

مدیر مرکز فین‌تک بانک انصار با تاکید بر اینکه امروزه مشتری بر اساس تجربه‌ای که از بانک دریافت می‌کند تصمیم می‌گیرد که ارتباط خود با بانک را ادامه دهد یا خیر، افزود: «مدل‌های بسیاری برای درگیر شدن با مشتری به وجود آمده؛ دیگر شعبه بانک‌ها تنها محلی برای ارائه خدمت نیستند و تبدیل به محلی برای ایجاد تجربه خوب شده‌اند.»

ثابتی در ادامه سخنرانی خود به این موضوع پرداخت که شعبه متحول شده قرار است چه چیزی برای مشتری داشته باشد. ارائه مشاوره به مشتری به منظور راه‌اندازی، توسعه کسب‌وکار و رفع مشکلات حقوقی، از جمله خدماتی است که به گفته او ارائه آنها به ایجاد تجربه خوب کمک می‌کند. همچنین به عقیده او ایجاد تجربه خوب نباید تکراری باشد زیرا امروزه مشتری به دنبال تجربه‌های متفاوت است.

.

بازگشت به اصول اولیه بانکداری

رضا قربانی، ریس هیات مدیره شبکه عصر تراکنش نیز در این رویداد با عنوان «بانک ۴/۰؛ بازگشت به اصول اولیه بانکداری» به ارائه سخنرانی خود پرداخت. او با طرح این پرسش که فرض کنید بانکداری تاکنون وجود نداشته و می‌خواهیم بانکداری را اختراع کنیم آیا از مفاهیمی که امروز با آن بانکداری شناخته شده مانند اسکناس و… استفاده می‌کنیم، گفت: «اینکه هنوز شعبه‌ها وجود دارند دردناک است. هنوز امضا قلب تپنده بانکداری ماست و تنها چیزی که تغییر کرده این است که سعی می‌کنیم با تکنولوژی آن را دیجیتال کنیم.»

ریس هیات مدیره شبکه عصر تراکنش ادامه داد: «۹ کسب‌وکار وجود دارد (پی‌تک، ولث‌تک، لندتک، بانک‌تک، اینشورتک،رگ‌تک، رمینتس، رمزارز و بانک تک) که به آن فین‌تک می‌گویند و نیازی به شعبه ندارند. با رشد تکنولوژی بانک‌ها فضای سنتی را در فضای جدید آوردند؛ یعنی شما می‌توانید حساب باز کنید اما باید ابتدا به شعبه بروید و مدارک مربوطه را امضا کنید. این اتفاق فقط در ایران در حال رخ دادن نیست.»

قرار نیست بانک‌ها تغییر کنند زیرا بانک‌ها با توجه به کارکرد خود یعنی دریافت، پرداخت و وام؛ نیازی به شعبه ندارند، او با بیان این مطلب افزود: «شعبه‌ها رو به زوال هستند اما کدام یک از آنها از بین خواهند رفت؟ در ایران اگر قرار باشد شعبه از بین رود از جایی مانند سیستان و بلوچستان این‌کار شروع می‌شود. در واقع از محلی حذف شعبه‌ها آغاز می‌شود که کمترین دسترسی را دارند و در نهایت بیشترین آسیب را می‌بینند.»

.

پنل تخصصی آینده شعب ایرانی؛ سودآور یا زیان‌ده

در این رویداد پنل تخصصی آینده «شعب ایرانی؛ سودآور یا زیان‌ده» با محوریت بررسی ساختاری طراحی داخلی بر پایه رضایت مشتری با حضور مصطفی امینی، مشاور تحول دیجیتال بانک انصار، حامد بختیاری، ریس دایره پژوهش بانک سینا، امیر عسگری، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه رفاتک و محمدمهدی رضوانی، مدرس و پژوهشگر دانشگاه برگزار شد.

در این پنل مصطفی امینی، مشاور تحول دیجیتال بانک انصار با بیان اینکه زمانی که از تحول شعبه صحبت می‌کنیم منظور ما تحولات راهبردی است، گفت: «باید داستان‌های موفقیت تعریف کنیم اما نباید اسم آن را تحول دیجیتال گذاشت. می‌توان به آن تدوین نقشه سفر مشتری گفت. معاونت برنامه‌ریزی بانک‌ها هنگامی که می‌خواهند برنامه‌ای را ترسیم کنند از سمت سازمان به مشتری نگاه می‌کنند که این فرایند باید اصلاح شود. درواقع باید از دید مشتری به موضوعات نگاه کرد و بعد به اصلاح فرآیندها پرداخت. چنین اقداماتی در راستای تحول شعبه نیست اما تمرینی برای آماده‌سازی ذهن‌هاست تا در آینده تحولات راهبردی نتیجه دهد.»

حامد بختیاری، ریس دایره پژوهش بانک سینا نیز اشاره کرد که سفر مشتری باید در تمامی مراحل و در راستای تسهیل فرایندها و ایجاد حس خوب برای مشتری، اتفاق بیفتد. او همچنین تاکید کرد که ایجاد این سفر به منظور کاهش عملیات‌های بانکی نیست.

در این پنل نقش سوپر مارکت‌های مالی در صنعت بانکداری سوالی بود که مطرح شد. امینی در پاسخ به این سؤال با اشاره به اینکه نقش سوپرمارکت‌ مالی تنها فروش نیست و اطلاع از تجربه مشتری در رابطه با محصولاتی همچون فین‌تک از طریق آنها نیز دارای اهمیت است، گفت: «توجه به تجربه مشتری در استفاده از محصولات بانکی به ارتقای رشد فرایند تولید آنها در آینده کمک می‌کند.»

امیر عسگری، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه رفاتک نیز در ادامه این پنل با اشاره به اینکه موج فناوری در همه جای دنیا یکسان است، بیان کرد: «صنعت بانکداری در ایران نیز مانند بسیاری از مفاهیم رشد بومی نداشته است. بخشی از آن وارداتی بوده و بخشی نیز در داخل توسعه پیدا کرده است. قطعاً نمی‌توانیم مدل ایجاد فناوری در تمامی دنیا را یکی بدانیم. این باعث می‌شود در مواجهه با پارادایم جهانی‌سازی بانکداری به سمت بین‌المللی شدن یا بومی‌سازی گام برداریم.»

او در پایان گفت: «بسیاری از زیرساخت‌های فناوری بلاکچین قابلیت پیاده‌سازی در صنعت بانکداری ایران را ندارند اما در پاسخ به این سؤال که پس چرا باید به آنها پرداخته شود، باید گفت که ما چاره‌ای نداریم یا باید با مرگ خود روبه‌رو شویم یا با تغییرات همراه شویم. در واقع باید مشخص کنیم نوع پذیرش ما نسبت به مباحث روز چگونه است تا بتوانیم در جایگاه مطلوبی قرار بگیریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.