راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قانونگذاران آمریکا نمی‌توانند علیه کریپتوکارنسی‌ها عمل کنند / ممنوعیت بیت‌کوین شدنی نیست

این روزها، کریپتوکارنسی‌ها خبرساز شده‌اند و گزارش‌های زیادی از کاربرد و خدماتی که ارائه می‌دهند منتشر شده است. البته گویی از نظر قانونگذاران، رمزارزها نمی‌توانند خدمات مالی کافی ارائه دهند.

بلاکچین‌ در کل فناوری خوب و مناسبی هستند ولی برای کسانی که به حساب بانکی و خدمات مالی دسترسی ندارند، کافی نیستند. حداقل این نتیجه‌ای است که از صحبت‌های جلسه استماع سنا درباره رگولاتوری کریپتوکارنسی در چند روز گذشته گرفته شده است.

قانونگذاران و حاضران در این جلسه، موضوع داغ ورود این تکنولوژی به حوزه مالی و تاثیرش را به‌طور دقیق بررسی کردند.

در این جلسه، سناتور برایان شاتز از جرمی آلایر، مدیرعامل صرافی کریپتو سرکل در اینباره سوال کرد و او گفت:

«به نظر من، افراد حوزه تکنولوژی می‌خواهند جادو کنند و با نادیده گرفتن یکسری از گام‌ها، از رویارویی با سیاست‌های سختی که در راستای انجام کارها برای مردم وجود دارد، فرار کنند و بگویند که ما تکنولوژی جدیدی داریم که همه این مسائل را حل می‌کند. به نظر شما، امروزه که 81 درصد از مردم از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، آیا ما به دموکراتیزه کردن استفاده از این محصولات نزدیک هستیم؟»

شاتز خطاب به آلایر بیان کرد: «خوب است که بلاکچین، به ابزار قابل استفاده گسترده‌ای تبدیل می‌شود؛ اما به این معنی نیست که مسئله محرومیت‌های بانکداری و مالی را برطرف کند.»

او افزود: «من در پتانسیلی که این تکنولوژی دارد شکی ندارم، فقط بعید می‌دانم که بانکداری‌ اقشار کم‌درآمد را برعهده گیرد و فکر نمی‌کنم که شما، افراد حاضر در این جمع را با توجه به این موضوع متقاعد کرده باشید.»

آلایر قبول کرد که مشکل شمول مالی پیچیده است. او گفت که مسائل انسانی، مشکلات سیاسی و ریسک‌هایی که در سیستم مالی داریم، به‌طور قابل ملاحظه‌ای وجود دارند. در واقع این تکنولوژی راهی ایجاد می‌کند که این مسائل بهبود یابند، اما درحال حاضر، راه حل موثری وجود ندارد.

.

این مشکل تکنولوژی نیست

مهرسا برادران، استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا اشاره کرد که حدود یک‎چهارم افراد در آمریکا، به سیستم مالی محلی دسترسی ندارند و میلیاردها دلار به ارائه‌دهندگان خدمات جایگزین پرداخت می‌کنند تا فورا به پول نقد دسترسی پیدا کنند. هرچند او ادعا کرد که این مشکل سیاست عمومی است و به تکنولوژی ربطی ندارد.

از نظر برادران، افرادی که به سیستم بانکی دسترسی ندارند، به راهی برای دسترسی نیاز دارند و تکنولوژی بلاکچین، در ایجاد راه‌های دسترسی آسان‌تر کمک می‌کند.

او گفت:

«مشکل افرادی که به سیستم بانکی دسترسی ندارند، عدم رضایتشان از تکنولوژی موجود نیست، بلکه مشکل آنها این است که امکانات مالی کم است و با فقدان بانکداری مواجه‌اند و جایی برای استفاده از کارت ندارند زیرا بانک‌ها تمایلی به ارائه سرویس به این افراد ندارند.»

شاتز فکر نمی‌کند که بلاکچین، یک تکنولوژی غیر قابل استفاده باشد، ولی پذیرش آن به اقدامات واسطه‌ای نیاز دارد که به آنها اشاره نشده است.

او شکی ندارد که این تکنولوژی اهمیت دارد و همگان تا دو دهه آتی از آن استفاده خواهند کرد؛ او معتقد است که مسئله‌ای فراتر از حل این مشکلات اجتماعی وجود دارد.

او در پایان گفت: «موضوع مهم این است که این تکنولوژی چه می‌کند و همچنین چه کارهایی را انجام نمی‌دهد. چراکه اگر ما بخواهیم برای آن چارچوب رگولاتوری تعریف کنیم، لازم نیست که در حل همه مسائل پیروز شویم. اما نسبت به همه مشکلات و همچنین مزایایی که ایجاد می‌کند باید آگاه باشیم.»

پس از جلسه استماع، مدیر ارشد حقوقی کوین‌بیس توییت کرد و گفت که حتی کسانیکه در خصوص رمزارزها شکاک هستند، گاهی کاستی‌های سیستم مالی کنونی و تاثیرات محرومیت بخش عظیمی از افراد از خدمات بانکداری سنتی را تصدیق می‌کنند.

با توجه به اشاره او به بلاکچین، به‌عنوان آخرین فناوری همتا به همتا، به نظر می‌رسد که پیشرفت سیستم مالی کنونی الزامی باشد.

.

تصور اشتباه قانونگذاران آمریکا از ممنوعیت رمزارزها

از دیرباز افرادی هستند که از بیت‌کوین انتقاد می‌کنند و معمولا یک نظریه مشترک دارند. آنها باور دارند که دولت‌ها، بالاخره می‌توانند بیت‌کوین و کریپتوکارنسی را ممنوع کنند و به هر شکلی که هست متوقف شوند. در این مورد می‌توانیم نوریل روبینی، اقتصاددان و جمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی‌مورگان چیس را مثال بزنیم.

پس پیاده‌سازی چنین ممنوعیتی آسان نیست. زیرا بیت‌کوین توسط سایفرپانک‌ها در قالب پول دیجیتالی ایجاد شده که دستخوش خواسته‌های سیاستمداران و قانونگذاران در سراسر جهان نمی‌شود.

امروزه به نظر می‌رسد که قانونگذاران آمریکا، متوجه شدند که در ایجاد ممنوعیت بیت‌کوین، با مسائلی روبه‌رو هستند.

.

از ممنوعیت بیت‌کوین در جلسه‌های استماع‌ کنگره استقبال نشد

در چندروز گذشته، کمیته امور بانکی، مسکن و شهرسازی مجلس سنا، درباره رگولاتوری تکنولوژی بلاکچین و کریپتوکارنسی تصمیم‌گیری کردند. در این شورا مایک کراپو، رئیس کمیته بانکداری سنا، باور خود را اعلام کرد که آمریکا نمی‌تواند برای بیت‌کوین ممنوعیت ایجاد کند.

او گفت:

«اگر آمریکا تصمیم می‌گرفت و اعلام می‌کرد که قصد ندارد کریپتوکارنسی در کشورش ارائه شود و سعی می‌کرد آن را ممنوع کند، من مطمئنم که در این امر موفق نمی‌شد، زیرا رمزارزها یک نوآوری جهانی هستند.»

این گفته کراپو، خطاب به جرمی آلایر، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت خدمات مالی جهانی سرکل بود. جرمی در پاسخ به او گفت که واقعیت جدیدی با خلق بیت‌کوین به‌وجود آمده است.

او همچنین اضافه کرد چالش‌هایی که در این رمزارزها با آن روبه‌رو هستند، این است که برخی از ارزهای رمزنگاری‌شده، در واقع نرم‌افزار متن‌باز هستند و نه چیز دیگری. پس به‌دلیل اینکه این ارزها در اینترنت موجودند و متن‌باز هستند، هرکسی می‌تواند آن را اجرا کند.

جرمی افزود:

«این ارزها همراستا با اینترنت حرکت می‌کنند و این دارایی‌ها  که به‌صورت الگوریتم ایجاد شدند، دارای سیاست پولی هستند. این چالشی است که دولت‌ها در سراسر جهان با آن روبه‌رو هستند. این پول دیجیتال، در هر کجا از جهان، به‌صورت غیر اصطکاکی همراستا با اینترنت حرکت می‌کنند.»

تمامی اظهارات اعلام‌شده در این جلسه استماع که گفته شد، به دنبال صحبت‌های نماینده کنگره، پاتریک مک‌هنری بود. چند روز گذشته، او در مصاحبه‌ای به CNBC گفت که امکان از بین بردن بیت‌کوین وجود ندارد.

چند ماه پیش، برد شرمن، نماینده کنگره ادعا کرد که کنگره باید طرح ممنوعیت علیه بیت‌کوین را پیاده‌سازی کند. البته شرمن جزئیاتی از اینکه چگونه این ممنوعیت را باید اجرا کرد، نداد.

مسئله ایجاد ممنوعیت بیت‌کوین، به دنبال تئوری یک اقتصاددان ایجاد شد که گفت بهترین راه از بین بردن کریپتوکارنسی، این است که دولت‌ها در آزادی مالی و سیاست پولی بیشتر رقابتی شوند.

همچنین بیل بارهیت، مدیرعامل کیف پول بیت‌کوین موبایلی «ابرا» به این موضوع اشاره کرد که پیش‌بردن طرح ایجاد ممنوعیت برای بیت‌کوین، از نظر قانونی می‌تواند برای آمریکا دشوار باشد. البته هنوز هم علاوه بر ترامپ، تعدادی از سازمان‌های اجرای قانون در آمریکا، از این ممنوعیت حمایت می‌کنند.

ببینید: انتقاد ترامپ از رمزارزها ازجمله بیت‌کوین و لیبرا / کریپتوکارنسی‌ها باید تحت قوانین بانکداری قرار بگیرند

از طرف دیگر، کنترل سیستم‌های متمرکزتر کریپتوکارنسی، مانند پروژه لیبرای فیس‌بوک، توسط دولت‌ها آسان‌تر هستند.

لازم به ذکر است که محدودیت‌های شدیدی که بر آزادی مالی و تکنولوژی اعمال می‌شود، مانند لایحه جدید مربوط به پول نقد در استرالیا که قرار است توسط پارلمان این کشور تایید شود، می‌توانند به‌طور ناخواسته به مردم نشان دهند که چرا بیت‌کوین در درجه اول، دارای ارزش است.

منبع: coindesk و forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.