راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سه شیوه رایج کلاهبرداری‌های بانکی و سه توصیه فناورانه برای مقابله با آنها

درست است که روش‌های بیومتریک، توکنیزاسیون و بزرگ داده می‌توانند جلوی تقلب را بگیرند، ولی برای مقابله با کلاهبرداری‌های بانکی مصرف‌کنندگان هم باید هوشیار باشند.

بر اساس گزارش «یوکی فایننس»، در سال گذشته، کلاهبرداران توانستند مبلغ 1.2 میلیارد پوند را از حساب‌های بانکی مشتریان بریتانیایی به سرقت ببرند.

فریبکاران با روش‌های مختلفی می‌توانند دارایی‌های نقدی صاحبان حساب را سرقت کنند. تماس‌های تلفنی جعلی، ایمیل‌های ساختگی، کارت‌های بانکی و دستگاه‌های خودپرداز نمونه‌هایی از این روش‌ها هستند.

تقلب و کلاهبرداری بانکی دو نوع است:

کلاهبرداری با مجوز: مشتریان فریب می‌خورند و پرداخت خود را به حسابی واریز می‌کنند که توسط مجرمان کنترل می‌شود.

کلاهبرداری بدون مجوز: صاحب حساب اجازه انجام پرداخت را نمی‌دهد، بلکه یک شخص ثالث کار انتقال وجه را انجام می‌دهد.

سال گذشته میلادی، 56 درصد کلاهبرداری‌های بانکی توسط کارت‌های پرداخت جعلی انجام گرفت، کلاهبرداری با مجوز با 30 درصد در رده دوم قرار داشت، بانکداری از راه دور (در این روش، خلافکاران به اطلاعات بانکداری اینترنتی، موبایلی و تلفنی کاربران دسترسی پیدا می‌کنند) 12 درصد کلاهبرداری‌ها را به خود اختصاص داد و 2 درصد از تقلب‌ها نیز از طریق چک‌های بی‌محل انجام گرفت.

طبق گزارش یوکی فایننس، در سال گذشته بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی توانستند جلوی 1.7 میلیارد مورد از کلاهبرداری بدون مجوز را بگیرند. بر اساس این آمار، از به سرقت رفتن دو سوم از مبالغ کلاهبرداری شده جلوگیری به عمل آمده است.

با این حال، در سال گذشته 1.2 میلیارد پوند به سرقت رفته و این مبلغی نیست که به آسانی بشود از آن چشم‌پوشی کرد.

در ادامه مطلب به تقلب‌های رایجی پرداخته می‌شود که باید نسبت به آن‌ها هوشیار باشیم و همچنین روش‌های مقابله با کلاهبرداری‌های بانکی بیان می‌شود:

.

سرقت از طریق کارت بانکی

روش‌های مختلفی برای سرقت از طریق کارت‌های اعتباری وجود دارد، یکی از متداول‌ترین روش‌ها، دسترسی به اطلاعات کارت در زمان خرید آنلاین است.

وبسایت‌های ناایمن که در آدرس آن‌ها به جای https از http استفاده شده، آسیب‌پذیری بیشتری در برابر حملات مخرب دارند.

در صورت خرید از این وبسایت‌ها، این امکان وجود دارد که جاسوس‌افزارهایی در کامپیوتر شما نصب شوند و کلاهبرداران به وسیله آن‌ها تمامی فعالیت‌های آنلاین شما را تحت نظارت قرار دهند.

سایر کلاهبرداری‌های این دسته، رنگ و بوی کمتری از تکنولوژی دارند. این احتمال وجود دارد که بسته‌های پستی حاوی کارت‌های اعتباری و نقدی جدید به سرقت بروند. اشخاصی که این بسته‌ها را به سرقت می‌برند، با شما تماس خواهند گرفت و از شما درخواست خواهند کرد تا اطلاعات شخصی خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

.

شیوه مقابله با سرقت از طریق کارت بانکی

از وب‌سایت‌هایی که در آدرس آن‌ها از عبارت http به کار رفته، استفاده نکنید. هرگز برای خرید کردن و بانکداری آنلاین از وای‌فای‌های عمومی کافی‌شاپ‌ها و مراکز خرید استفاده نکنید.

از به‌ روز بودن آنتی‌ویروس و نرم‌افزار عملیاتی سیستم خود اطمینان حاصل کنید. از گذرواژه‌هایی قوی استفاده کنید تا امنیت حساب‌های آنلاین خود را تقویت کنید.

آمار استفاده از تراکنش‌های توکنی در تراکنش‌های کارتی بریتانیا در حال افزایش است. موسسه حقوقی «تیلور وسینگ» اعلام می‌کند:

توکنیزاسیون عبارت است از ایجاد یک توکن برای هر تراکنش، که تمامی داده‌های حساس، از قبیل نام و شماره کارت صاحب کارت را از راه دور ذخیره می‌کند. در نتیجه، حتی اگر فرد کلاهبردار به این توکن دسترسی پیدا کند، نمی‌تواند از آن برای شناسایی اطلاعات شخصی افراد استفاده کند.

بانک‌ها هر روز بیشتر از دیروز به روش‌های بیومتریک روی می‌آورند و قصد دارند از این طریق سطح امنیتی خود را ارتقا دهند.

بانک «نا‌توست» اولین بانک بریتانیایی است که به صورت آزمایشی، برای پرداخت‌های کارت بدهی بالای 30 پوند، از تکنولوژی تشخیص اثر انگشت استفاده کرده است. بانک مذکور در ماه آوریل نسبت به راه‌اندازی این سیستم اقدام کرد. در این روش، یک کپی الکترونیکی از اثرانگشت هر فرد در گوشه‌ای از کارت ذخیره می‌شود. مشتری انگشت خود را روی آن قسمت از کارت قرار می‌دهد و کارت را به پایانه پرداخت خرده‌فروشی نزدیک می‌کند. در نهایت اعتبارسنجی انجام گرفته و مبلغ به حساب فروشنده واریز می‌شود. در این روش نیازی نیست که مشتری شماره شناسایی شخصی خود را وارد کند و متعاقبا، فرصت سوء استفاده از هکرها گرفته می‌شود.

.

سرقت از طریق نقل و انتقالات بانکی

این روش، شایع‌ترین روش برای انجام کلاهبرداری‌های بانکی است. مشتریانی که از حساب شخصی خود برای انتقال پول استفاده می‌کنند، هدف این نوع از حملات قرار می‌گیرند.

کلاهبرداران با مشتری تماس می‌گیرند و ادعا می‌کنند که از سمت بانک هستند و قصد دارند در مورد مشکل امنیتی یا فنی مرتبط با حساب بانکی او هشدار بدهند.

آن‌ها اعلام می‌کنند که پول شما را به «حسابی امن» منتقل خواهند کرد تا زمانی‌که مشکل مربوطه حل شد، دوباره آن را به حساب اصلی برگردانند.

این تماس از سمت بانک برقرار نشده و به محض این‌که انتقال پول انجام بگیرد، مبلغ مربوطه به حساب‌های دیگری در نقاط دیگر جهان ارسال می‌شود.

.

شیوه مقابله با سرقت از طریق نقل و انتقالات بانکی

اولین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که بانک هیچگاه برای انتقال پول به یک حساب امن، با مشتریانش تماس نمی‌گیرد.

علاوه بر آن، بانک‌ها هرگز از شما درخواست نمی‌کنند که اطلاعات شخصی خود، از قبیل شماره شناسایی شخصی و یا هر گذرواژه دیگر را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

اگر شک داشتید، گوشی تلفن را به روی فردی که ادعا می‌کند از سمت بانک تماس گرفته قطع کنید و با استفاده از شماره‌ای که روی کارت اعتباری یا بدهی‌تان هک شده، به صورت مستقیم به ارائه‌دهنده اصلی خدمات کارت زنگ بزنید. اگر واقعا مشکلی وجود داشته باشد، دستیاران آن مرکز شما را راهنمایی می‌کنند.

در این روش از کلاهبرداری، شخصی با مشتری تماس می‌گیرد که به شکلی هوشمندانه، به او در مورد مسائل مالی هشدار می‌دهد و از اعتماد او سوء استفاده می‌کند. از این رو، سرقت از طریق نقل و انتقالات بانکی، جزو کلاهبرداری‌هایی است که مقابله با آن بسیار دشوار است.

بانک‌ها ترجیح می‌دهند که برای برقراری ارتباط با مشتریان از ایمیل استفاده کنند، ولی این امکان نیز برای مشتریان فراهم شده که در صورت نیاز با بانک تماس تلفنی برقرار کنند.

.

سرقت از طریق حملات فیشینگ

کلاهبرداری‌های فیشینگ یا ایمیل جعلی، به شدت شایع هستند. در این روش، کلاهبرداران برای این‌که بتوانند اعتماد شما را به خود جلب کنند، از نام شرکت‌های معتبری مانند بانک استفاده می‌کنند.

این ایمیل‌ها شامل یک لینک هستند و از شما خواسته می‌شود که برای ورود به سیستم بانکی و تایید انتقالات بانکی یا سایر جزئیات روی این لینک کلیک کنید.

با کلیک کردن روی این لینک به وبسایتی ساختگی وارد می‌شوید، سپس کلاهبرداران از اطلاعات شما برای دسترسی به حساب شما استفاده کرده و پول را به حساب خود واریز می‌کنند.

.

شیوه مقابله با سرقت از طریق حملات فیشینگ

ایمیل‌های خود را با هوشیاری بیشتری بررسی کنید. دقت کنید که در ایمیل از چه نامی برای مخاطب قرار دادن شما استفاده شده است؟ ایمیل‌های ساختگی با عبارت‌های کلی مانند آقا / خانم محترم یا مشتری گرانقدر شروع می‌شوند، ولی در ایمیلی که واقعی بوده و از سمت بانک برای شما فرستاده شده باشد، نام شما ذکر می‌شود.

به آدرس ایمیل نیز دقت کنید. ایمیل‌های جعلی معمولا از آدرسی ارسال می‌شوند که شامل مجموعه‌ای از اعداد یا حروف باشد و یا ایراد املایی داشته باشد.

بهترین کار این است که از کلیک کردن روی لینک خودداری کنید. اگر شک دارید که آیا ایمیل واقعی است یا خیر، به سیستم بانکی آنلاین خود وارد شوید و چک کنید که ایمیلی برایتان ارسال شده یا خیر.

شرکت حقوقی تیلور وسینگ اعلام می‌کند:

حرکتی که به سمت پیاده‌سازی پرداخت‌های آنی شروع شده، موجب افزایش ریسک کلاهبرداری و پولشویی شده است.

البته این شرکت اضافه می‌کند که بزرگ‌داده‌ و تکنولوژی ابری می‌توانند نقش تاثیرگذاری در مقابله با کلاهبرداری‌های بانکی داشته باشند.

«تحلیل‌گران داده این قابلیت را دارند که عادات مالی شخصی افراد را تحت نظارت قرار دهند و تراکنش‌های غیرمعمول را شناسایی کنند. بدین ترتیب به شکلی سریع و دقیق می‌توان تراکنش‌های مشکوک به کلاهبرداری را تشخیص داد.»

.

گزارش دهی در مورد کلاهبرداری‌های بانکی

به محض این‌که به موردی مشکوک شدید، بلافاصله با بانک خود تماس بگیرید و بصورت دقیق ماجرا را برای آن‌ها توضیح دهید. اگر کلاهبرداری انجام گرفته باشد، بانک فورا حساب شما را مسدود می‌کند.

منبع: آلت‌فای

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.