راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل ققنوس: مقامات دولتی در بازدید از غرفه ققنوس، نگاه مثبتی به فناوری دفتر کل توزیع‌شده داشتند

دکتر فاطمی گفت: «فناوری دفتر کل توزیع‌شده، آنقدر جذابیت‌های زیادی دارد که هر مسئولی که به نحوی با مشکلات کشور آشنایی داشته و به کاربردهای این فناوری آشنا باشد، از استفاده از این فناوری استقبال و حتی ما را به راه‌اندازی هر چه سریع‌تر آن تشویق می‌کند.»

نمایشگاه الکامپ 27 تا 30 تیرماه برگزار شد. در جریان این نمایشگاه، مقامات مختلف دولتی از جمله محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور و امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات از غرفه ققنوس بازدید کردند. درباره این بازدید، نظرات مسئولان درخصوص ققنوس و فناوری دفتر کل توزیع‌شده، با ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل کنسرسیوم ققنوس، صحبت کرده‌ایم. فاطمی معتقد است نباید استفاده از فناوری‌ها را به دلیل نگرانی‌هایمان در حوزه‌هایی که به آنها تسلط نداریم به تاخیر بیاندازیم و اینگونه فرصتی را از کسب‌وکارها و اقتصاد کشورمان بگیریم.

.

تاخیر در استفاده از فناوری‌ها جایز نیست

مسئولان دولتی در بازدید از ققنوس گفتند که اگر یک فناوری برای حل مشکلات اقتصادی کشور راهگشا باشد، یک روز تاخیر هم در استفاده از آنها جایز نیست. فاطمی با بیان این مطلب گفت: «فناوری دفتر کل توزیع‌شده، آنقدر جذابیت‌های زیادی دارد که هر مسئولی که به نحوی با مشکلات کشور آشنایی داشته باشد و به کاربردهای این فناوری آشنا باشد، از استفاده از این فناوری استقبال و حتی ما را به راه‌اندازی هر چه سریع‌تر آن تشویق می‌کند.»

دکتر فاطمی معتقد است که نگاه کردن دغدغه‌مند به مسائل کشور و استفاده از فناوری‌های نوین برای حل آنها، مهم‌ترین سرمایه‌ای است که می‌تواند در حوزه مدیریت به ما کمک کند. او صحبت‌های مسئولان دولتی درباره فناوری‌های نو در هنگام بازدید از غرفه ققنوس را هم در همین راستا می‌داند.

.

به خاطر دغدغه‌هایمان، فرصت‌ها را از دست ندهیم

دکتر فاطمی درباره اصلی‌ترین دغدغه‌های مطرح‌شده درباره ققنوس گفت: «بعضی از دوستان در حاکمیت این دغدغه را دارند که اینگونه فناوری‌های نوین، هنوز نقاط کور و مسائل لاینحلی دارند که اگر وارد این حوزه‌ها بشویم بعدا مشکل‌ساز خواهند شد.»

به گفته او، بعضی از مسئولان و نهادها، با مطالعاتی که در زمینه فناوری دفتر کل توزیع‌شده داشته‌اند، دچار این دغدغه هستند که این فناوری حاکمیت‌پذیر نیست و نمی‌توان آن را مدیریت کرد. او تصریح کرد: «تمام برنامه‌های ما این است که از این فناوری به‌عنوان ابزار استفاده کنیم و هیچ نگاه ماکسیمالیستی به این فناوری نداریم و اعتقاد داریم در تعامل با رگولاتور می‌توان مسائل حاکمیتی آن را حل کرد.»

او معتقد است که نباید استفاده از اینگونه فناوری‌ها را به دلیل نگرانی‌هایمان در حوزه‌هایی که به آنها تسلط نداریم به تاخیر بیاندازیم و اینگونه فرصتی را از کسب‌وکارها و اقتصاد کشورمان بگیریم.

.

پشتوانه فکری که برای طراحی محصولمان وجود دارد، دغدغه‌ها را برطرف می‌کند

فاطمی به فرصت‌های ایجادشده با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده اشاره کرد و گفت: «این هنر ماست که چگونه بتوانیم این فناوری را تجاری‌سازی کنیم و در مسیر حل مشکلات کشور آن را به جریان بیاندازیم تا تهدیدهایی که در فضای مجازی یا توسط افراد غیرمسلط مطرح می‌شود، اقتصاد ما را دچار مشکل نکند.»

فاطمی بر اهمیت گفت‌وگو و روشنگری درباره ابعاد فناوری دفتر کل توزیع‌شده برای مسئولان و مردم تاکید کرد و ادامه ‌داد: «نکته اینجاست که ما باید در کل کشور درباره راه‌حل‌هایی که این فناوری ارائه می‌دهد، تصویر مثبتی بسازیم و با نمایش نقشه راه اجرایی تدوین‌شده، نشان بدهیم که با این فناوری‌ها تهدیدی برای کشور یا سایر کسب‌وکارها ایجاد نمی‌شود. باید تمام توان و پشتوانه فکری که در طراحی محصولمان داشته‌ایم را به مخاطبان عرضه کنیم.»

.

ققنوس برای مشکلات اقتصادی، راه‌حل ارائه می‌دهد

در روزهای اخیر شاهد این بوده‌ایم که مسئولان مختلف ضمن بازدید از الکامپ، از تعداد زیاد استارت‌آپ‌ها و حضور پررنگشان در الکامپ ابراز خوشحالی کرده‌اند. فاطمی به این موضوع اشاره کرد و گفت: «نکته اینجاست که سهم این استارت‌آپ‌ها در اقتصاد کشور کجاست؟ آیا حاکمیت کمک کرده که این استارت‌آپ‌ها در فضای جهانی هم رقابت کنند؟ آیا فناوری‌های نو را حمایت کرده تا استارت‌آپ‌ها سهم بگیرند؟»

او ادامه داد: «واقعیت اینجاست که استارت‌آپ‌های ما سهم چندانی از رقابت جهانی ندارند. اینجاست که استفاده از فناوری‌های نو، در راستای برطرف کردن خلاها و کمبودهای اقتصاد کشورمان ارزشمند است و تاکید مسئولان بازدیدکننده از غرفه ققنوس بر تسریع در استفاده از فناوری‌های نو، در همین راستا بوده است.»

فاطمی در پایان یادآوری می‌کند که هدف ققنوس، ارائه محصولی است که به فراکشوری شدن کسب‌وکارها، دیجیتالی کردن دارایی‌ها (توکنیزاسیون) و خلق ارزش از فرصت‌های کمتر دیده‌شده اقتصاد منجر شود.

او ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن دغدغه‌های مسئولان، فضا و چارچوبی برای استفاده از فناوری‌های نوین در کشور ایجاد شود و کسب‌وکارها بتوانند برای مشکلات اقتصادی، راه‌حل‌های دیجیتالی ارائه بدهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.