پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
خاتونی: سامانه سککوک موجب خروج منابع کمتری از بانک و گردش پول بیشتری میشود
خاتونی، عضو هیات مدیره بانک ملی ایران گفت: «برای اینکه ما بتوانیم تأمین سرمایه در گردش را در واحدهای تولیدی انجام دهیم میبایست به فکر مسیرهای مختلف تأمین مالی باشیم و یکی از راههای تأمین مالی از طریق سامانه کشوری سککوک است.»
نشست آموزشی بهرهبرداری از سامانه کشوری کسبوکار به کسبوکار (سککوک) با حضور اعضای هیات مدیره بانک ملی، مدیران ارشد این بانک، مدیران اداره امور شعب استانهای مازندران و گلستان و جمعی از مدیران شعب و کارشناسان بانک ملی و دستاندرکاران سامانه کشوری سککوک، در مجتمع رفاهی بانک ملی در بابلسر برگزار شد.
در این نشست محمود شایان، عضو هیات مدیره بانک ملی ایران و معاون اعتباری و نظارت بر مصارف بانک ملی با رشد نقدینگی در سنوات گذشته، گفت: «با توجه به رشد بالای نقدینگی در سنوات گذشته، تأمین مالی واحدهای تولیدی برای سیستم بانکی شرایط سختی را به وجود آورده بود چرا که به همان نسبت هم سرمایه در گردش واحدهای تولیدی چندین برابر شده بود.»
او افزود: «بر همین اساس برای اینکه ما بتوانیم تأمین سرمایه در گردش را در واحدهای تولیدی انجام دهیم میبایست به فکر مسیرهای مختلف تأمین مالی باشیم و یکی از راههای تأمین مالی از طریق سامانه کشوری سککوک است که همفشار مضاعف بر بانک را کاهش میدهد و هم زنجیره تأمین به صورت کامل زیر پوشش قرار میگیرد تا خلأ ای در تأمین سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی به وجود نیاید.»
شایان در ادامه با اشاره به بانکداری دیجیتال، افزود: «امروز بانکداری دیجیتال یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است. ما میبایست بانکداری دیجیتال را در بدنه بانک پیادهسازی و عملیاتی کنیم و برای این کار نیازمند یک اکوسیستم هستیم که مبتنی بر تحول دیجیتال و مقوله مشتری مداری و شناخت مشتریان باشد تا خدمات مطلوبی را ارائه دهیم.»
معاون اعتباری و نظارت بر مصارف بانک ملی با تاکید بر اهمیت مشتری و ارائه خدمات به مشتری مبتنی بر نیازهای آنان به ویژه در فرایند کسبوکار، افزود: «بانکداری دیجیتال در بانکها با نگاه مشتری محوری، کاهش هزینههای عملیاتی، تقلیل خطاها، توسعه بازار، افزایش منابع درآمدی بر مدلهای نوین و تجاریسازی استوار است و استفاده صحیح و استقرار درست بانکداری دیجیتال حتی باعث کاهش معوقات بانکی با امکان اعتبار سنجی دقیقتر خواهد شد.»
.
تغییر و تحول ضامن بقای حیات سازمانی بانک ملی
مسعود خاتونی، عضو هیات مدیره بانک ملی ایران نیز در این نشست با اشاره به لزوم تغییر در مفاهیم بانکداری، گفت: «توجه به تغییر و پذیرا بودن آن در جهت ادامه حیات و به عنوان راز موفقیت در کسبوکار امری ضروری است و در این بین وجود اعتماد به استفاده از پلتفرمهای جدید -که در دنیا در حال شکلگیری است به جای ابزارهای فعلی از اهمیت ویژهای برخوردار است.»
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران، در ادامه با مطرح کردن این سؤال که با گذشت 91 سال از عمر بانک ملی ایران، آیا با ابزارها و رویههای فعلی که در سیستم بانکی جاری و ساری است میتوان به حیات سازمانی خود ادامه داد یا خیر؟ به وجود پلتفرمهای زیادی در حوزه B2B و B2C اشاره کرد و جایگزینی کسبوکارهای فعلی با این پلتفرمها را ضروری دانست.
خاتونی همچنین با اشاره به اینکه تغییر و تحول ضامن بقای حیات سازمانی است، ادامه حیات سازمانی را ضامن بقای سودآوری دانست و در خصوص نحوه شکلگیری سامانه کشوری سککوک، گفت: «با در کنار هم قرار گرفتن مجموعهای از قواعد، مقررات و الزاماتی که در کشور وجود دارد و همچنین ابزارهایی که حوزههای مختلف مثل سیستم بانکی و نظامهای پرداخت فعال هستند، این پلتفرم ایجاد شد.»
خاتونی در ادامه با بیان قابل توجه بودن سهم حوزه اعتبارات در درآمد بانک و سهم 80 درصدی آن، تغییر مفاهیم در بحث اعتبار دهی و تأمین مالی را نتیجه استفاده از سککوک عنوان و اشاره کرد: «اعطای تسهیلات منجر به تزریق پول میشود اما در سامانه کشوری سککوک به گردش پول منجر شده و این عامل موجب میشود تا بنگاههایی که به صورت موازی به بانک متصل شدهاند، به صورت زنجیرهای که در سککوک برای آنها تعریف شده است یک اعتبار ایجاد و در نتیجه این سیکل و گردش موجب خروج منابع کمتری از بانک و گردش پول بیشتری شود.»
.
نظارت بر زنجیره تأمین و جذب تمامی اصناف در سککوک
بهرام واقفی، مدیرکل بازاریابی و امور مشتریان بانک ملی ایران نیز در این نشست با اشاره به ظرفیتهای سامانه کشوری سککوک، گفت: «با استفاده از ظرفیتهای سامانه سککوک میتوانیم تمام اصناف را جذب بانک ملی ایران کنیم. در واقع بازیگران در این پلتفرم یک نفر نیست و تنها محدود به مصرفکنندگان اعتبار نمیشود و شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای حقوقی و خیلی از بازیگران دیگر در این پلتفرم عملیاتی هستند. در یک فضا بالاتر از این سطح، این پلتفرم بسیار هوشمندانه تمام اصناف و کسانی که مجوزهای لازم را صادر میکنند میتوانند وجوه نظارتی خود را داشته باشند و صندوقهای ضمانتی خود را فعال کنند و با این عمل ریسکهای اعتباری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.»
رییس اداره کل بازاریابی و امور مشتریان بانک ملی همچنین با اشاره تشکیل کارگروههای تخصصی در استانها، افزود: «در روزهای آتی کمیتهها و کارگروههایی در استانها زیر نظر روسای محترم شعب، تشکیل خواهیم داد که دورههای آموزشی پلتفرم سککوک را ببینید تا بتوانند در استانها کسبوکارها را به این پلتفرم متصل کنند.»
.
شفافیت در زنجیره تأمین، ویژگی کلیدی سککوک
رسول ضابطی معاون اداره کل بازاریابی بانک ملی در این نشست روند سنتی ارائه تسهیلات، گفت: «اگر قرار باشد به روش سنتی عمل کنیم، مشخص است که مشتری با مراجعه به شعب، نیاز مالی خود را ارائه میدهد و ما بر اساس فعالیت و بر اساس میزان نیازش، تسهیلات ارائه میدهیم؛ اما در این روش هیچ کدام از تسهیلات ارائه شده، امکان نظارت دقیق و اصولی بر آن وجود ندارد.»
او ادامه داد: «بیشک خیلی از صنایع و تولیدکنندگان که ممکن است تسهیلات را خارج از چرخه تولید و برای دغدغههای دیگری مصرف کنند تمایلی برای عضویت در این سامانه نخواهند داشت، چرا که این سامانه هم شفافیت را برای اعتباردهنده ایجاد میکند و هم برای مصرفکننده و همچنین برای تمامی کسانی که در این زنجیره دخیل هستند و این شفافیت یکی از ویژگیهای کلیدی در این اکوسیستم و پلتفرم ملی است.»
در ادامه این نشست فردوس باقری از دست اندرکاران سامانه کشوری سککوک با اشاره به این نکته که سامانه سککوک یک پلتفرم یا بستر از جنس بسترهای B2B است گفت: «امری که توسعه پلتفرم را در بسترهای B2B کند میکند، همزمانی مساله پرداخت و صدور صورتحساب و ایجاد ظرفیتها و ابزارها در این حوزه است که سککوک قسمت عمدهای از این مشکلات را حل کرده است.»
گفتنی است، باقری در ادامه به معرفی سامانه کشوری کسبوکار به کسب کار (سککوک) پرداخت و به سؤالات حاضران در جلسه پاسخ داد.
منبع: سککوک