راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونگی افزایش وفاداری مشتری و تحلیل داده‌ها جزو بنیادی‌ترین مسائل درک پرسونای مخاطب است که در الکامپ به آن پرداخته شد

پنل «اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین مسائل درک پرسونای مخاطب» پنجشنبه ۲۷ تیرماه و در اولین روز رویداد الکامپ در سالن ۶ مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی با حضور مینا والی مدیرمسئول رسانه راه پرداخت و ماهنامه عصر تراکنش، مونا دژبان مدیرعامل واژه‌بان، شهاب شیرین، مدیر پرفورمنس مارکتینگ بیمیتو و یاور مشیرفر مدیر ارائه محتوای نیک استارتر به‌عنوان مدیر پنل برگزار شد.

در ابتدای پنل و در رابطه با چگونگی جذب مخاطب، مینا والی از اهمیت مخاطب برای کسب‌وکارها گفت و براساس تجربیاتش در راه پرداخت توضیح داد که تمرکز  براینکه تصویر شفافی از مخاطب داشته باشیم غلط است. او در صحبت‌هایش گفت: «ما از تولید محتوای با کیفیت شروع کردیم. نگاه ما این نبود که بر فرض مخاطب ما چه رنج سنی، تحصیلات و چه سطح اجتماعی دارد. تمرکز ما بر این است که مخاطب ما چه نیازی دارد؟ چه سوالاتی دارد که در جای دیگر نمیتواند پاسخی برایشان پیدا کند. پس ارائه محتوای باکیفیت چیزی است باید رویش تمرکز کرد نه اینکه برای خودمان یه مخاطب شفاف تعیین و تعریف کنیم.»

مونا دژبان هم در مورد این سوال گفت که راه‌حل آنها وصل شدن به مدیران ارشد و میانی است که بیشترین دسترسی را به مخاطبان دارند. او در صحبت‌هایش توضیح داد که آنها از مشتری خودشان یک سری دیتا دریافت می‌کنند تا ببینند که در کار مارکتینگ تا چه حد باید پیشرفته عمل کنند و گفت: «هیچ‌کسی جز مالک آن کسب‌وکار نمی‌تواند مشخص کند که پرسونای کالا و خدماتش چقدر و چه کسانی است.»

شهاب شیرین از بیمیتو هم طردحی پرسونا را یکی از مهمترین المان‌های استراتژی محتوا دانست که براساس اطلاعات و دادا‌ها طراحی می‌شود. به گفته شیرین دیتاهای آنالیتیکس یکی از مهمترین پایگاه‌های داده به شمار می‌رود.

سوال دیگری که در این پنل مطرح شد چگونگی نزدیکتر شدن به مخطاب موردنظر بود و اینکه چطور می‌توان وفاداری مشتری را افزایش داد.

مینا والی در پاسخ گفت: «از یک طرف ما افرادی را داریم که می‌خواهند در راه پرداخت با عصر تراکنش با ما وارد همکاری بشوند که باید قبل از هرچیزی آشنایی اولیه با حوزه ما داشته باشند. از طرف دیگر مخاطبان ما معمولا افراد باسوادی هستند که اگر اشتباهی از ما سر بزند به راحتی از آن نمی‌گذرند. به همین خاطر اواین راهکار ما در راه پرداخت این است افراد تازه‌وارد برای مدتی تحت کنترل قرار می‌گیرند تا اشتباهی از آنها رخ ندهد و اگر اشتباهی اتفاق افتاد بابت آن از مخاطب معذرت‌خواهی می‌کنیم.»

دژبان هم دراین‌باره داشتن صداقت را یکی از راهکارهایی عنوان کرد که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و توضیح داد: «کسب‌وکارهای آفلاین که می‌خواهند به سمت آنلاین بروند معمولا فقط یک چیز می‌خواهند و آن محتوا است. تا ما بخواهیم به آنچه مدنظر آنها‌ است برسیم، فرایند پیچیده  سختی خواهیم داشت. یکی از کارهایی که برای رفع این موصوع می‌توان انجام داد صداقت، شفافیت و شناخت مشتری است. برای مثال اینکه به مشتری بگوییم که کار تولید محتوا چیست؟ چقدر زمان‌بر است و اینکه آیا می‌تواند برایش سودده باشد یا نه.»

در ادامه مشیرفر، شیرین را مخاطب قرار داد و به این موضوع اشاره کرد که برای جذب اطلاعات بیشتر از مخاطب چه می‌توان کرد؟

شیرین در پاسخ با اشاره به پلتفرم گوگل آنالیتیکس گفت: «ثبت کاربر و ردیابی ‌و دنبال کردن آن می‌تواند بسیار موثر باشد. با ردیابی مشتری و کاربر می‌توان فهمید که کجای کار و در کدام بخش از محتوایی که ارائه و طراحی کردیم دچار مشکل هستیم و باید بهبود بخشیم.»

در ادامه دژبان در خصوص یکی از چالش‌هایی که در کسب‌وکارشان با آن مواجه‌اند به نویسندگانی اشاره کرد که در یک سری از حوزه‌ها تخصص دارند ولی روال کاری اینطور نیست که به همه این نویسندگان در همان حوزه‌هایی که تخصص دارند سفارش تولید محتوا محول شود. او در ادامه توضیح داد: «به همین خاطر ما معمولا به نویسندگانی که در یک حوزه به خصوص تخصص دارند سفارشات نزدیک به همان حوزه را حول می‌کنیم. برای مثال هیج‌دقت برای نویسنده حوزه آرایشی بهداشتی خودمان محتوا در مورد فناوری و یا گیم نمی‌دهیم. اگر به تجربیات زیستی تویسنده اعتماد کنیم بهتر می‌توانیم پیش برویم و اگر حوزه‌های محول‌شده را نزدیک‌تر کنیم بهتر است.»

البته در این مورد مینا والی معتقد است که وقتی کسی اسمش نویسنده است پس می‌تواند در هر حوزه‌ای بنویسد و سپس به چالش‌هایی که راه پرداخت با آن مواجهند اشاره کرد و توضیح داد: «یکی از چالش‌هایی که با آن مواجهیم این است که شاید حوزه ما برای خیلی‌ها ناشناخته و یا غیرجذاب باشد. از طرف دیگر مخاطب ما هم در بسیاری از موارد افرادی هستند که می‌خواستد در جایی کاری انجام دهند ولی نتوانسته‌اند و پس از جستجویی که انجام داده‌اند در نهایت به ما رسیده‌اند در نتیجه مخاطبانمان کمی کم‌حوصله‌تر هستند. اما از طرف دیگر ما مخاطبان وفادار خودمان را نیز داریم.»

در آخر مدیر پنل موضوع داده‌ها مطرح کرد و اینکه مدیران ارشد نباید صرفا روی این داده‌ها متکی باشند و از شهاب شیرین پرسید که آمار به‌دست آمده‌شان را با چه پارامترهای بیرونی می‌سنجند؟

شیرین به یکی از اقداماتی که در بیمیتو انجام داده‌اند و درباره‌اش فیدبک خوبی هم گرفتند اشاره کرد و توضیح داد: «یکی از کارهای خوبی که انجام دادیم این است که نویسنده یک حوزه را بعد از مدتی به بخش دیگری برای تولید محتوا می‌فرستیم. وقتی فردی در حوزه‌ای تازه‌وارد است نسبت به اتفاقات و سوژه‌ها حساسیت بیشتری دارد و به این ترتیب دیگر یکنواختی که توسط نویسنده قبلی ایجاد شده برطرف می‌شود.»

او در ادامه فیدبک گرفتن از واحد CRM را هم یکی از بخش‌هایی دانست که می‌تواند برای جذب آمار و داده مورد استفاده قرار گیرد. همچنین به گفته شیرین مشارکت و همکاری و جذب اطلاعات از متخصصین حوزه‌ها در فضای آنلاین هم از مواردی است که می‌تواند برای طراحی پرسونا کمک‌کننده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.