راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حسین‌پور: شاپ پلتفرمی مبتنی بر فناوری ابری است که به مشتری سرویس‌های یکپارچه پرداخت، خریدوفروش و تجارت الکترونیکی ارائه می‌دهد

شرکت شاپ برای دومین سال پیاپی به‌عنوان حامی با جدیدترین محصولات، راهکارها و خدماتش در بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ حاضر شد.

این شرکت که راهکاری یکپارچه برای هوشمندسازی فروش کسب‌وکارهای خرد است، حول مفهوم POS 2.0 یا Cloud POS شکل ‌گرفته است. با آرش حسین پور مدیرعامل شرکت شاپ درباره این شرکت و محصولاتش گفت‌وگو کردیم.

ببینید: شاپ با معرفی نسخه جدید اپلیکیشن خود در بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ حضور دارد

.

داستان شاپ

ایده اولیه شرکت شاپ حول مدل تنوع بخشی خدمات روی دستگاه‌های کارتخوان برای پذیرندگان شکل گرفت؛ شاپ به دنبال این بود که در بازار رقابتی خدمات تراکنشی، به سمت نوآوری و خلق سرویس‌های ارزش‌افزوده برای مشتریان باشد.

آرش حسین پور مدیرعامل شرکت شاپ درباره مدل کسب‌وکاری شاپ توضیح می‌دهد: «ما در مطالعاتمان متوجه شدیم که بازار تراکنش‌های کارت‌خوان از مدل سنتی یا همان POS 1.0 در حال حرکت به سمت خلق ارزش‌افزوده و خدمات متنوع‌تر یا همان POS 2.0 است که بیشتر تمرکز آن روی موبایل و شبکه‌های اجتماعی است. تا به امروز نیز عمده تمرکز بازیگران صنعت بر الکترونیکی کردن پرداخت‌های فروشگاهی بوده و همین حالا نیز کارکرد کارت‌خوان‌ها به همان چهار عمل اصلی معروف محدود است. درنتیجه متوجه شدیم که کارت‌خوان نیز ازنظر سخت‌افزاری محدودیت دارد و در دنیا ترندی را می‌دیدیم که دستگاه‌های کارت‌خوان به سمت هوشمند شدن می‌رفتند. این هوشمندی را در ابتدا با سیستم‌عامل اندروید می‌شد دید، بعدا سرویس‌های متنوع و متعدد نیز به آنها اضافه شد؛ با توجه به عدم حضور اکثر پذیرندگان کارت در فضای آنلاین، ارائه سرویس ارزش‌افزوده بیشتر ازجمله حضور این پذیرندگان و امکان فروش الکترونیکی به مشتری را نیز دنبال کردیم. یعنی پذیرنده با همان دستگاه کارت‌خوان بتواند فاکتور صادر کند یا اگر اپ فروشگاهی سبکی نیز دارد بتواند روی آن پیاده‌سازی کند تا خیلی نیازی به صندوق فروشگاهی یا پلتفرم‌های سخت‌افزاری سنگین نداشته باشد.»

.

اپلیکیشن شاپ

از طرف دیگر ایده‌ای که شاپ دنبال می‌کند، عجین کردن مشتری با پذیرنده است یعنی این شرکت به نیازهای کاربر نهایی اهمیت می‌دهد و از طرف دیگر تلاش می‌کند ترجیح مشتری را به پذیرنده نیز منتقل ‌کند؛ درنتیجه در این حوزه نیز اپلیکیشن شاپ را که یک اپلیکیشن سبک زندگی است که در آن خدمات متنوع مالی، شهروندی و… ارائه می‌شود را منتشر کرده است.

نسخه جدید اپلیکیشن شاپ با خدمات جدیدی مانند پرداخت عوارض جاده‌ای، خرید بلیت الکترونیک مترو، طرح ترافیک، و سایر سرویس‌های شهری در نمایشگاه الکامپ به‌طور رسمی رونمایی شد. با توجه به گفته حسین پور، سرویس‌هایی مانند کارت به کارت و استعلام بدهی موبایل نیز به اپلیکیشن شاپ اضافه خواهد شد.

ببینید: امکان پرداخت عوارض آزادراه‌ها و اتوبان‌ها در نسخه جدید شاپ فراهم شد

.

پلتفرمی مبتنی بر کلود

راهکارهای شرکت شاپ با محوریت POS 2.0 شامل صندوق‌های فروشگاهی، کیوسک‌های سفارش، کارت‌خوان‌های اندرویدی و دستگاه کارت‌خوان موبایلی است. مدیرعامل شرکت شاپ می‌گوید: «ما پلتفرمی مبتنی بر کلود داریم که هم می‌تواند صندوق فروشگاهی، کیوسک یا یک کارت‌خوان هوشمند باشد که پذیرنده می‌تواند از طریق آنها سرویس‌های متنوعی را دریافت کند. سرویس‌های این پلتفرم می‌توانند سرویس فروشگاهی، خرد، پرداخت و یا تجارت الکترونیکی باشد.»

او ادامه داد: «در این پلتفرم ما یکپارچه‌سازی‌های نرم‌افزاری مختلفی را نیز انجام می‌دهیم و در حال حاضر با سرویس‌دهنده‌های مختلفی در حوزه پخش، حسابداری و … یکپارچه‌سازی‌ انجام شده‌ است‌.»

درنتیجه می‌توان گفت که شاپ یک پلتفرم مبتنی بر کلود است که به مشتری سرویس‌های یکپارچه پرداخت، خریدوفروش و تجارت الکترونیکی ارائه می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.