راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مصطفی امیری: با زرین‌پلاس مسیر پرداخت‌های سنتی را تغییر خواهیم داد

شرکت زرین‌پال امسال در بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ با معرفی محصولات جدید خود حضور دارد. ارایه محصول زرین‌پلاس، رونمایی از نسل جدید سرویس درگاه پرداخت زرین‌پال و نسخه جدید اپلیکیشن پذیرندگان از جمله محصولاتی است که این شرکت در نمایشگاه عرضه کرده است.

در این رابطه با مصطفی امیری، بنیان‌گذار زرین‌پال گفت‌وگویی راجع‌به این محصولات داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

.

تمرکز زرین‌پلاس بر بازار پرداخت‌های آفلاین

امیری در گفت‌وگو با راه پرداخت محصول جدید زرین‌پلاس را معرفی کرد. او در این‌باره توضیح داد: «تمرکز زرین‌پلاس بر ارائه خدمات مالی و سرویس‌های روزانه‌ای است که احتمالاً پرداخت‌کننده‌ها به آن احتیاج دارند. در حقیقت ایده کلی این است که بتوانیم خدمات مرسوم مالی را که تا به امروز در اپلیکیشن‌های دیگر وجود داشته را با خدماتی که روزانه مشتریان به آن احتیاج دارند و توسط شبکه 100 هزار پذیرنده ما تأمین می‌شود، ترکیب کنیم. با اجرای این امر کاربران می‌توانند راحت‌تر خدمات خود را از یک اپلیکیشن توسط پذیرنده‌های طرف قرارداد ما خریداری کنند.»

او از تغییر مسیری که در حوزه پرداخت صورت گرفته صحبت کرد و توضیح داد: «ما بر بازارهای پرداخت آفلاین تمرکز کرده‌ایم. اگر خریداران عموماً از دستگاه کارت‌خوان برای پرداخت وجوه استفاده می‌کردند، اکنون با محصولی که طراحی کردیم، پرداخت‌کننده می‌تواند مشابه روش‌های مرسومی که در دنیا وجود دارد با اسکن‌کردن کد کیوآر پذیرنده پرداخت را انجام دهد.»

امیری ادامه می‌دهد: «در بازه دوماه‌ای که این محصول در حال آزمایش بوده، نزدیک به چهار هزار پذیرنده را به کد کیوآر مجهز و شبکه پذیرنده‌هایمان را برای حوزه آفلاین آماده کرده‌ایم. ما در نمایشگاه الکامپ از محصول بتای زرین‌پلاس که این قابلیت‌ها را در اختیار پرداخت‌کننده‌ها قرار می‌دهد، رونمایی کرده‌ایم.»

.

نسل جدید خدمات پرداخت‌یاری زرین‌پال

محصول دومی که از زرین‌پال در این نمایشگاه رونمایی می‌شود، نسل جدید زیرساخت مستقل و بهبود‌یافته خدمات پیشین ارائه شده توسط زرین‌پال اعم از درگاه‌های پرداخت و پنل پذیرندگان است.

امیری با اشاره به اینکه مکانیزم پرداخت‌یاری تغییرات زیادی را در مدل کسب‌وکاری ما ایجاد می‌کند، گفت: «مکانیزم زرین‌پال تا پیش از این بر مبنای کیف‌پول الکترونیکی بوده که در مکانیزم پرداخت‌یاری چیزی به نام کیف‌پول الکترونیکی به رسمیت شناخت نمی‌شود. بنابراین با توجه به اعلام ضوابطی که برای فعالیت پرداخت‌یارها وجود داشته، زیرساخت مستقلی را برای ارائه خدمات به پذیرندگان آماده کرده‌ایم که نسل جدید درگاه پرداخت و پنل پذیرنده‌ها است.»

.

بازنویسی نسخه جدید اپلیکیشن برای پذیرندگان

بنیان‌گذار زرین‌پال اضافه کرد: «با توجه به اینکه اکنون تمام آزمایش‌های عملیاتی فرایند پرداخت‌یاری انجام شده، در نمایشگاه الکامپ از این زیرساخت جدید رونمایی کرده‌ایم و قرار است در فاز اول این فرایند نزدیک به دو هزار پذیرنده را به زیرساخت جدید مهاجرت دهیم. برنامه عملیاتی ما این است که تا انتهای پاییز اگر سرویس‌ها در شاپرک و PSP های طرف قرارداد به خوبی پیش بروند، بتوانیم کل 100 هزار پذیرنده را به زیرساخت جدید انتقال دهیم.»

به گفته امیری در این زیرساخت نسخه جدید اپلیکیشن را نیز برای پذیرنده‌ها ارائه می‌دهیم که تمرکز آن بر تسهیل گزارش‌ها و عملیاتی است که مرتبط با پذیرندگی در زرین‌پال وجود داشته‌است. او در این‌باره توضیح داد: «با توجه به اینکه این زیرساخت، مستقل است، ما ترجیح دادیم به‌جای اینکه مشتری‌ها را یکباره از مکانیزمی که به آن عادت داشتند به مکانیزم مورد وثوق بانک مرکزی مهاجرت دهیم، زیرساخت را مجدداً از ابتدا و با توجه به تجربه ۱۰ ساله ارائه خدمات بازنویسی کنیم.

با این فرایند توانستیم قابلیت‌های موجود را ارتقا دهیم و عملیات مهاجرت به زیرساخت جدید نیز می‌تواند توسط خود کاربر، هر زمانی که مایل باشد صورت بگیرد؛ برای همین مساله تصمیم گرفتیم اپلیکیشنی را که برای پذیرنده‌ها پیش از این ارائه می‌دادیم، با توجه به نیازهای جدید، بازنویسی کنیم. درواقع می‌توان گفت نسل جدیدی از خدمت پرداخت و درگاه پرداخت را ارائه می‌دهیم که به‌تبع تفاوت در کیفیت سرویس و سرعت پاسخ‌دهی را به‌همراه خواهد داشت.»

.

سرمایه‌گذاری بر دو استارت‌آپ امتیاز و شارژ ریسلر

امیری در نمایشگاه الکامپ به موضوع سرمایه‌گذاری بر دو استارت‌آپ امتیاز و شارژ ریسلر اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: «سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ امتیاز از اردیبهشت‌ماه امسال در زرین‌پال شروع شده و محصول مشترک فناوری بانکداری ما و مجموعه کلیک‌یاب است که این مجموعه یکی از مجموعه‌های شناخته‌شده در تبلیغات اینترنتی است و سابقه چندین‌ساله را در حوزه تبلیغات آنلاین دارد.»

او ادامه داد: «با توجه به نیاز بازار، مسائل مرتبط با وفاردارسازی باشگاه مشتریان و پتانسیلی که در این دو مجموعه دیدیم، تصمیم گرفتیم بر محصولی که آنها به‌صورت نمونه اولیه به نام امتیاز آماده کرده بودند، سرمایه‌گذاری کنیم.»

به گفته امیری سرمایه‌گذاری بر امتیاز این امکان را در اختیار صاحبان مشاغل می‌دهد که بتوانند در ازای عمل‌های خاص به مشتریانشان امتیاز دهند، این امتیاز می‌تواند در درگاه پرداخت ما معادل پول توسط پذیرنده دوباره بازخرید شود. درواقع معادل عمل‌های خاصی اعم از خرید و نصب اپلیکیشین، خریدار می‌تواند امتیازی را دریافت کند و پس از آن در پرداخت‌های بعدی قسمتی یا کل پرداخت را با امتیازی که کسب کرده، پرداخت کند.

او اضافه کرد: «این محصول در حوزه زیرساخت از حوزه بلاکچین نیز کمک گرفته تا امتیازها بتوانند بر بستری عمومی ذخیره و نگهداری شوند که به عقیده ما، مجموعه امتیاز یکی از مجموعه‌های آینده‌دار و تغییر دهنده مدل مرسوم جاری در حوزه باشگاه و وفادارسازی مشتریان است.»

استارت‌آپ شارژ ریسلر نیز از استارت‌آپ‌هایی است که زرین‌پال بر آن سرمایه‌گذاری کرده است. امیری توضیح داد: «این استارت‌آپ که سرمایه‌گذاری مجدد بر آن را از ماه جاری آغاز کردیم، ارائه‌دهنده خدمات کالای الکترونیکی و عرضه‌وفروش آ‌نها است. شارژ ریسلر محصولاتی مانند شارژ اپراتورها، گیفت‌کارت‌ها، طرح ترافیک، متروی تهران، خلافی و غیره را در سرویس خود عرضه کرده است.»

او درباره سرمایه‌گذاری بر این استارت‌آپ افزود: «این زیرساخت این امکان را به صاحبان وب‌سایت‌ها می‌دهد که در کنار کار اصلی خود با توجه به APIهایی که مجموعه شارژ ریسلر عرضه می‌کند، در داخل اپلیکیشن یا وب‌سایت خود، بتوانند قابلیت فروش این محصولات و خدمات را نیز اضافه کنند. در این مسیر ما از همکاری شرکت‌هایی مانند سها، سیمرغ تجارت و مجموعه‌های دیگری که در حوزه پرداخت عوارض محصولاتی داشته‌اند، کمک گرفته‌ایم و توانستیم همکاری پرتفویی برد-بردی را با آنها تعریف کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.