راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران: باید از حقوق سیاست‌زده اجتناب کنیم

محمد جعفر نعناکار اعتقاد دارد که افراد باید درک درستی از سیاست‌های حقوقی داشته باشند و از حقوق سیاست‌زده اجتناب کنند. به گفته او، مطابق با قسم ۲ بند الف ماده ۵ قانون پولی و بانکی کشور امکان انتشار رمزارز با پشتوانه سایر ارزها توسط بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

محمد جعفر نعناکار، مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در مصاحبه با راه پرداخت عنوان کرد: «مطابق با قسم ۲ بند الف ماده ۵ قانون پولی و بانکی کشور امکان انتشار رمزارز با پشتوانه سایر ارزها توسط بانک مرکزی امکان‌پذیر است.»

نعناکار در پاسخ به این سوال که هدایت و کنترل طلا و فلزات گران‌بها توسط بانک مرکزی انجام می‌شود یا اتحادیه‌های مربوطه، بیان کرد: «ارزش‌گذاری در بازار صورت می‌گیرد و اتحادیه نقش نظارتی دارد. ارزش در پشتوانه پول اثرگذار است.»

در بیانیه اخیر بانک مرکزی آمده است: «ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک غیر مجاز است.» او در این باره گفت: «ایجاد و اداره با کاربرد فرق دارد و همچنین شبکه پولی و پرداخت با اعتبار رمزارز متفاوت است. بانک مرکزی در حیطه مدیریت واحد پول ایران صلاحیت دارد.»

ببینید: اطلاعیه عجیب و غیرمنتظره بانک مرکزی در خصوص رمزارزها

او ادامه داد: «تبادل بین اشخاص خصوصی ممکن است لزوما با واحد پولی انجام نپذیرد و حتی با هم تهاتر کنند. همچنین ممکن است دو نفر از عقود معین و غیر معین استفاده کنند و رمزارز می تواند اعتباری در نظر گرفته شود که بین طرفین رسمیت دارد.»

نعناکار معتقد است که رگوله کردن و نظارت امری حیاتی در تمام شيون است و این نظارت شاید در صلاحیت بانک هم نباشد چون اصولا این کار، امری مرتبط با فناوری اطلاعات است.

او اضافه کرد: «قانون شيون مختلفی دارد.  قانون به معنی اخص در مجلس شورای اسلامی تدوین می‌شود اما هیات وزیران هم می‌تواند در حوزه مقررات‌گذاری اقدام کند.»

نعناکار با بیان اینکه خیلی از ما از فناوری و شیفت پارادایم فهم ناقصی داریم، بیان کرد: «این مباحث در کل دنیا چالش‌برانگیز است. کسی برنده است که درک صحیحی از واقعیت موجود داشته باشد. سال‌ها حکومت‌ها پادشاهی بود، سال‌ها دموکراسی ناقص حاکم بود و سال‌ها حکومت اقلیت بر اکثریت در جریان بود. دنیا دارد به سمت حاکمیت و اعتباربخشی مردم به مردم طی طریق می‌کند.»

از نظر مدیر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات، باید درک درستی از سیاست‌های حقوقی داشت و از حقوق سیاست‌زده اجتناب کرد.  او بیان کرد: «در هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم، رمزارز وجود دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.