راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه‌های ملی، زنجیره تامین مالی در کشور را تقویت می‌کند / گام اساسی بانک مرکزی در تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط

با در دستور کار قرار دادن طرح «تأمین مالی مولد» در راستای تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط نقش بی بدیل سامانه‌های کشوری مدیریت و تأمین مالی کسب‌وکارهای کشور بیش از پیش برجسته خواهد شد.

تشدید تحریم‌ها و رشد نرخ ارز طی یک سال گذشته نیاز بخش تولید به نقدینگی و تسهیلات داخلی را افزایش داده است، در چنین شرایطی تأمین مالی شفاف و هدفمند بنگاه‌های تولیدی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان اقتصادی کشور تبدیل شده است.

نقش غالب بانک‌ها به عنوان بازیگران اصلی بازار پول در کشور و عمق بیشتر اثرگذاری بانک‌ها در بازار تأمین مالی نسبت به سایر بازیگران همچون بازار سرمایه نقش بانک را در این امر محوری کرده به همین منظور تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی و خدماتی کشور، یکی از مهم‌ترین ماموریت‌هایی است که بانک مرکزی به شبکه بانکی محول کرده است. دستورالعمل جدید تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز در همین راستا طی روزهای گذشته به شبکه بانکی ابلاغ شد.

.

همتی چه گفت؟

رییس کل بانک مرکزی در این بخشنامه تاکید کرده که با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، بانک مرکزی، هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی را در راستای تحقق شعار رونق تولید، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش‌های مولد و تأمین مالی تولیدکنندگان داخلی در جهت دستیابی به نسبت حداقل ۶۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را هدف‌گذاری کرده است.

همزمان با ابلاغ این دستورالعمل، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی طی یاداشتی در صفحه خود در فضای مجازی بر حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی تاکید کرده و از به کارگیری طرح «تأمین مالی مولد» در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

.

هدف‌های اصلی بانک مرکزی

در یادداشت همتی، نکاتی به چشم می‌خورد که حکایت از هوشمندی بانک مرکزی در انتخاب این طرح برای رونق تولید است. می‌توان این نکات را در شش محور زیر خلاصه کرد:

  • رونق تولید بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان نبض اقتصاد کشور از طریق ارتقای کارآیی منابع (در طی زنجیره‌ها)
  •  اصلاح و توسعه روش‌های تأمین مالی در مسیر تغییرات جهانی، بدون تحریک تورم و نقدینگی
  •  کاهش بار هزینه و افزایش سرعت تأمین مالی و جلوگیری از خروج منابع از مسیرهای مطلوب
  • اصلاح ساختار تأمین مالی کشور و شفاف‌سازی مراودات کشور در زنجیره تأمین
  • کاهش حجم و ریسک تسهیلات معوق و مشکوک از طریق شفاف‌سازی محل مصرف
  • توسعه و به‌کارگیری داده‌های وسیع زنجیره‌ها در اعتبارسنجی بنگاه‌ها و امکان تعریف تنوع جدیدی از وثایق (اسناد تجاری دریافتنی و…)

همانطور که از نام طرح پیداست، مهم‌ترین هدف طرح تأمین مالی هدفمند زنجیره تولید و جلوگیری از انحراف منابع است که به این منظور بهره‌گیری از سامانه‌ها و بسترهایی برای افزایش شفافیت پرداخت‌ها و مبادلات ضروری خواهد بود.

.

سامانه‌ها در خدمت زنجیره تأمین مالی

طی سال‌های گذشته سامانه‌هایی به منظور تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و خدماتی اجرایی شده که به نظر می‌رسد در طرح جدید بانک مرکزی نگاه ویژه‌ای به ابزارهای تأمین مالی بر بستر وب خواهد شد.

یکی از پلتفرم‌هایی که می‌تواند در قالب این طرح در تسهیل تأمین مالی بنگاه‌ها اثرگذار باشد، سامانه کشوری کسب‌وکار به کسب‌وکار یا همان سککوک است که با بهره‌مندی از مزایایی چون کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تأمین مالی بنگاه‌ها و جلوگیری از خروج منابع از مسیرهای مصوب می‌تواند ابزاری مناسب در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده باشد.

ببینید: سککوک، سامانه کشوری کسب‌وکار به کسب‌وکار چه خدماتی ارائه ‌می‌دهد؟

با توجه به اینکه این سامانه در مدت دو سال اخیر توانسته همکاری خوبی را با صنعت‌گران و بازرگانان داشته باشد، امید است با بهره‌گیری بیشتر از آن، به ویژه در شرایط خاص کنونی کشور، کمک موثری به رشد و شکوفایی صنعت و رونق تولید شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.