راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خیز برداشتن روبیکا برای ورود به حوزه تاکسی‌های آنلاین

روبیکا، سوپراپ ایرانی، بعد از ماجراجویی‌های بسیار، گویا ماجرای جدیدی را آغاز کرده و آن خیزبرداشتن برای ورود به حوزه تاکسی‌های اینترنتی است. این خبر نیست، بلکه تحلیلی است که از چند اقدام اخیر این سوپراپ می‌توان به آن رسید.

به‌گزارش عصر ایران، اولین نشانه خیز برای ورود به بازار تاکسی‌های آنلاین، منوی جدیدی است که به روبیکا اضافه شده است. در پایین صفحه روبیکا، در قسمت سفر و گردشگری، بخشی با نام خدمات تاکسی وجود دارد و با ورود به این بخش این پیام نمایش داده می‌شود: «نزدیک‌ترین تاکسی را با مناسب‌ترین قیمت درخواست دهید». در همان صفحه امکان پرداخت کرایه و راهنمای مسیرها و قیمت‌ها هم وجود دارد. اگرچه هنوز فعال نیست و با کلیک بر روی آن پیامی نمایش داده می‌شود مبنی بر اینکه به‌زودی خدمات تاکسی آنلاین در دسترس قرار می‌گیرد.

ببینید: در جست‌وجوی ریشه‌های سوپراپ

.

آیا روبیکا وارد حوزه تاکسی‌های آنلاین شده است؟

دومین نشانه، استیکرهای تبلیغاتی است که روی 60 هزار تاکسی رسمی تهران نصب شده است. تبلیغ مستطیل نسبتاً کوچکی که در یک روی آن مبدأ و مقصد تاکسی نوشته شده و در طرف دیگر، سه نام دیده می‌شود؛ روبیکا، کارپینو و «تاکسی پلاس».

.

رقیبی با 25 میلیون کاربر

با این مقدمه به نظر می‌رسد روبیکا قصد دارد وارد بازار تاکسی‌های آنلاین شود و مقدمات این کار را انجام داده و تبلیغات خود را آغاز کرده. روبیکا، بزرگ‌ترین سوپراپلیکیشن ایرانی است. او در سال‌های کوتاه فعالیت خود، به خوبی در بین همه شناخته شده و بر اساس آمارها بین 25 تا 30 میلیون کاربر دارد.

این اپ، از ابتدای فعالیت تاکنون سعی کرده سرزمینی بزرگ خلق کند و همه امکانات یک سرزمین بزرگ را برای کاربران خود فراهم کند. این همان ایده‌ای است که از سال 2013 در دنیا پا گرفت. اینکه سوپر اپلیکیشن‌ها در دنیا در صدد خلق دنیایی خیالی‌اند با همه امکانات لازم. از سرگرمی، موزیک و فیلم گرفته، تا خدمات بانکی، خرید، پرداخت انواع شارژ، انواع بلیط، غذا، سفر و حمل‌ونقل.

ببینید: در میزگرد «سوپراپ‌ها به کدام سمت می‌روند؟» چه گذشت؟ 

روبیکا در دو سال گذشته، امکانات بسیاری را برای کاربران خود فراهم کرده که صرف‌ نظر از کیفیت آن، از نظر کمیت بی‌نظیر و بسیار گسترده بوده و حالا به نظر می‌رسد، می‌خواهد بخش تاکسی اینترنتی و حمل‌ونقل درون شهری را هم فراهم کند.

حال سؤال دوم مطرح می‌شود. آیا روبیکا با سرزمین بزرگ خود و ساکنان 25 تا 30 میلیونی‌اش می‌‍خواهد خودش تاکسی اینترنتی تأسیس کند؟ اگر جواب مثبت باشد، ورود روبیکا با حداقل 25 میلیون کاربر به این فضا، چه سهمی از تاکسی‌های آنلاین فعال می‌گیرد؟

طبق گفته‌ها، تاکسی‌های اینترنتی 10 میلیون کاربر دارد. اگر روبیکا حتی 25 درصد این بازار را هم بگیرد، قابل توجه است. شاید ادعای سهم بزرگ از این بازار برای رقبای تازه‌وارد کار دشواری باشد. اما این سوپراپ در دوسال گذشته نشان داده گرفتن سهم قابل توجه بازار، برایش کار دشواری نیست، چراکه ثابت کرده به هنگام نیاز همه توان و تجهیزات تبلیغاتی را به خدمت می‌گیرد تا امکانات سرزمینش را به همه معرفی کند، خدمات و تسهیلات ویژه و رایگان بدهد و کابران دیگر اپ‌ها را به سرزمین خود دعوت کند.

نمونه آن ارائه تمام خدمات اینترنتی رایگان بود. چیزی که کاربران بسیاری را در مدتی بسیار کوتاه جذب این اپ کرد. احتمالاً روبیکا اگر بخواهد وارد این بازار پر رقابت شود، سناریوی عظیمی خواهد داشت. از تبلیغات گسترده در تلویزیون گرفته تا تخفیف‌ها و امکانات آنچنانی.

.

روبیکا و کارپینو: تاکسی‌پلاس؟

اما استیکرهای نصب‌شده روی تاکسی‌های زرد شهر، گمانه دیگری را تقویت می‌کند، همکاری کارپینو و روبیکا با هم. در تبلیغ تاکسی‌ها، سه نام وجود دارد، روبیکا، کارپینو و تاکسی پلاس.

روبیکا خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین سوپراپ ایرانی معرفی کرده. کارپینو تاکسی آنلاینی است که از سال 1395 وارد بازار تاکسی‌های اینترنتی شده است. در سه سال گذشته، عملکرد این تاکسی اینترنتی در بوته نقد بوده و حرکت رشد و توسعه این تاکسی آنلاین با فرازوفرودهایی همراه بوده. اما در یک ماه گذشته تغییرات چشمگیری در این تاکسی اینترنتی می‌توان دید.

ببینید: قصه فراز سوپراپ‌ها در ایران

تخفیف‌های بیشتر، راننده‌های بیشتر و از همه مهم‌تر تبلیغات گسترده تلویزیونی در ساعات پربازدید تلویزیون. به نظر می‌رسد این تاکسی اینترنتی هم وارد فاز جدیدی شده، به خصوص که با شعار نگاهی نو به میدان آمده است. اما نام سومی در این بنر وجود دارد؛ «تاکسی‌پلاس». نامی که برای اولین بار در این تبلیغات گسترده شهری به آن اشاره شده است.

حال سؤال دیگری مطرح می‌شود. دلیل کنار هم قرار گرفتن نام کارپینو و روبیکا چیست؟ آیا قرار است این دو با هم همکاری کنند و تاکسی‌های کارپینو از طریق روبیکا در دسترس قرار بگیرند و یا اینکه قرار است هر دو با هم ترکیب شوند و با نام جدید تاکسی‌پلاس رقابت جدید دیگری را شروع کنند؟

اطلاعات دقیقی در این مورد در دسترس نیست. همانگونه که تاکنون اطلاعات دقیقی از شرکت روبیکا در دسترس نبوده است. تنها اطلاعات موجود در خصوص این شرکت این است که شرکت طراح این اپلیکیشن به نام شرکت فناوران نوین هوشمند پارسی ثبت شده است. اما دامنه این اپلیکیشن به نام پردیس هوشمند آسمان درج شده که کاملاً متفاوت از شرکت مذکور در سایت رسمی این شرکت است.

ببینید: حکمرانی سوپراپ‌ها در قاره زرد

روبیکا در دو سال گذشته، یک مکعب دربسته برای رسانه‌ها و مخاطبان بوده. مکعبی که کسی اطلاعاتی از آن را در اختیار ندارد.

اما تاکنون کار خود را درست انجام داده. امکانات بسیاری را به مخاطبان ارائه داده که، صرف‌نظر از کیفیت آن، کمیت بالایی داشته و با حجم گسترده تبلیغات خود را به همه معرفی کرده. حتی آنها که روبیکا را نصب نکرده‌اند.

حال باید منتظر ماند و دید این شرکت چه می‌کند؟ چه زمانی و چگونه وارد بازار تاکسی‌های آنلاین می‌شود و چه سهمی از بازار را خواهد گرفت؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.