راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تایید ماینینگ در شهرک‌های صنعتی / واحدهای متخلف با بررسی نمودار مصرف برقشان، شناسایی می‌شوند

در برخی از شهرک‌های صنعتی، واحدهای فعال دست از تولید کشیده‌اند و به سمت استخراج بیت‌کوین رفته‌اند. آن‌ها نیروی کار خود را اخراج نکرده‌اند ولی از آنها خواسته‌اند که در خانه بمانند و حقوق بگیرند و البته کارفرما حق بیمه‌شان را هم پرداخت می‌کند.

با این شکل و شمایل واحد صنعتی که به دنبال ماینینگ رفته است نگرانی بابت پول برق که وزارت نیرو از 13 روز پیش برخورد با آنها را آغاز کرده است، ندارد.

به گزارش ایران، در این میان گفته می‌شود سازوکاری که برخی از واحدهای صنعتی در پیش گرفتند، قابل‌شناسایی است چرا که روند مصرف برق آنها نشان می‌دهد که تغییراتی در مصرف اتفاق افتاده است. برای آنکه به ارز دیجیتال دست یافت، نیاز به دستگاه ماینر است، دستگاهی که باید شبانه‌روز کار کند تا بتواند در استخراج ارز برای شما درآمدزایی کند.

بر اساس گزارش منابع خبری، در حال حاضر قیمت هر واحد بیت‌کوین حدود 11 هزار دلار است. استخراج‌کنندگان ارز مجازی در ایران هنوز نمی‌دانند که رفتن به این سمت قانونی است یا غیرقانونی. چرا که دولت هیچ نظری در این باره نداده است و کسانی هم که به این سمت رفتند منتظر تصمیم‌گیری دولت هستند.

ببینید: پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا پایان تیرماه ۹۸ در گفت‌وگو با ۱۲ فعال ایرانی حوزه رمزارز / چه عواملی باعث روند صعودی قیمت بیت‌کوین شده است؟

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک، ماینینگ در واحدهای تولیدی را تایید کرد

محسن صالحی نیا مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی خبر استخراج ارز مجازی از سوی برخی از تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی را تأیید کرد و گفت: «تعداد کسانی که به سمت استخراج ارز مجازی یا همان بیت‌کوین رفته‌اند بسیار اندک شمار است. در برخی از شهرک‌های صنعتی به‌صورت تک‌وتوک واحدها بدون مجوز به سمت استخراج بیت‌کوین رفته‌اند. با توجه به بروز چنین اتفاقی، ما از نهادهای ذی‌ربط خواسته‌ایم که نسبت به بیت‌کوین اظهارنظر کنند.»

واحدهای صنعتی مجوزی برای استخراج بیت‌کوین ندارند

او با بیان اینکه واحدهای صنعتی مجوز استخراج ارز مجازی ندارند، گفت: «واحدهای صنعتی نباید سراغ فعالیت‌هایی بروند که در مجوز آنها قید نشده است. اگر دولت بیت‌کوین را تأیید کرد هر مجموعه‌ای برای ورود به آن باید مجوزهای لازم را بگیرد.»

صالحی نیا اظهار داشت: «ما طی اطلاعیه‌ای از تمام واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی خواسته‌ایم که اگر در زمینه بیت‌کوین فعال هستند، روند کاری خود را متوقف کنند تا در این خصوص دولت نظر خود را اعلام کند. اگر قرار باشد واحد صنعتی در این بخش ورود کند، باید با ضابطه و طبق قوانین باشد.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: «برای استخراج بیت‌کوین برق بالایی مصرف می‌شود و این در شرایطی است که در فصل تابستان تولیدکنندگان با کمبود برق روبه‌رو هستند. ازاین‌رو اگر قرار باشد این امر با مجوز صورت بگیرد باید برای تأمین برق استخراج‌کنندگان ارز مجازی رویه جداگانه‌ای لحاظ شود.»

هزینه برق استخراج هر بیت‌کوین در ایران، بیش از سه هزار دلار است

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های الکتریکی جهان، با مقایسه هزینه برق سراسر کشورهای جهان، ونزوئلا را به‌عنوان ارزان‌ترین کشور برای استخراج بیت‌کوین معرفی کرده است. در ونزوئلا برای تولید یک واحد بیت‌کوین، فقط ۵۳۰ دلار نیاز است. این رقم برای دومین کشور لیست، ترینیداد و توباگو بالغ بر حدود 1190 دلار است. در ازبکستان که در رتبه سوم قرار دارد، یک ماینر برای استخراج یک واحد بیت‌کوین باید مبلغی بالغ بر حدود 1790 دلار پرداخت کند. در ایران هزینه برآورد مصرف برق به ازای هر بیت‌کوین 3217 دلار است.

ببینید: حقایقی درباره ماینینگ / فرصت‌ها و هزینه‌هایی که ماینینگ برای اقتصاد ایران دارد

شناسایی ۵۰۰ واحد استخراج رمزارز در استان البرز

در مورد افزایش مصرف برق از سوی واحدهای تولیدی، بهنام بیات مدیرعامل برق منطقه‌ای استان البرز روز گذشته از شناسایی ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد صنعتی و خصوصی که از برق یارانه‌ای برای استخراج ارز دیجیتال (استان البرز) استفاده می‌کنند خبر داده و گفته است: «با بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم که حدود 50 تا 60 مگاوات از برق ما نیست لذا این برق چیزی جز راه‌اندازی سرورهای ماینری که برای تولید ارز دیجیتال استفاده می‌شود به مصرف نمی‌رسد.»

با ماینینگ، مصرف برق 14 الی 15 برابر می‌شود

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان البرز با بیان اینکه استفاده از برق واحدهای صنعتی برای استخراج ارز دیجیتال خلاف قانون است، بیان کرد: «این واحدها رصد شدند، با بررسی تک‌تک نمودارهای مصرف برق این واحدها، با تولید ارز دیجیتال مصرف برق 14 الی 15 برابر می‌شود و این موضوع برای ما مسجل شد، این برق باید به شبکه و مصرف مراکز استراتژیک از جمله بیمارستان و مرکز درمانی برسد نه اینکه در این راه مصرف شود.»

منتظر نظر دولت هستیم

سعید زرندی معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در پاسخ به این سؤال که آیا واحدهای صنعتی به سمت استخراج ارز مجازی رفته‌اند، گفت: «خیلی بعید است که این اتفاق در سطح وسیع رخ داده باشد. اگر دولت بیت‌کوین را به رسمیت بشناسد ما حاضر هستیم طبق مدل مشخص و کارشناسی شده با بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و معاونت علمی رئیس جمهوری برای استخراج‌کنندگان ارز مجازی هویت تولیدی قائل شویم.»

او تأکید کرد: «البته به هر فعالی در این حوزه نمی‌توان مجوز داد، معتقدیم باید از یک سطحی بالاتر و تولید صنعتی به فعالان بیت‌کوین مجوز داد. باید به‌صورت دقیق مشخص شود که این‌گونه مجموعه‌ها چگونه می‌توانند فعالیت کنند. اگر هم فعالیت آنها ممنوع است باید اطلاع‌رسانی شود.»

ببینید: آنچه در رویداد «ماینینگ، خوب، بد، زشت» گذشت / ماینینگ در ایران؛ فرصت یا تهدید؟

فرصت و تهدید بیت‌کوین

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «فعالیت در زمینه بیت‌کوین فرصت و تهدیدهای متعددی دارد. فرصت به جهت شرایط تحریم است که می‌توان تحریم‌ها را دور زد. تهدید به جهت پولشویی و افزایش مصرف برق بخصوص در شرایطی که تولید به برق نیاز دارد. اگر این امر ممنوع شود، به نظر می‌رسد فعالیت زیرزمینی در استخراج بیت‌کوین آغاز شود، لذا باید هوشمندانه به سمت بیت‌کوین رفت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.