راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چین می‌تواند کاتالیزور بعدی رشد قیمت بیت‌کوین، اتریوم و XRP باشد

چین ایده‌هایی را در مورد ارزهای رمزنگاری شده با سبک لیبرا در ذهن دارد و این امر می‌تواند به رشد و ترقی ارزهای دیجیتال مشهور بینجامد. مقاله‌ای که به تازگی توسط «گلوبال‌تایمز» منتشر شده، بیان می‌کند که چین نمی‌تواند از میدان رقابت ارزهای رمزنگاری شده عقب بماند.

در این مقاله آمده است: «بر خلاف بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده، ارزش لیبرا توسط ارزها و اوراق بهادار پشتیبانی می‌شود و این امر بر میزان ثبات این ارز می‌افزاید. لیبرا نه تنها روی اقتصاد دیجیتال، بلکه بر سیستم مالی بین‌المللی نیز تاثیرگذار است.»

شاید بپرسید چگونه؟ در ادامه مقاله به این پرسش اینطور پاسخ داده شده است: «پیش از این، دلار تسلطی بر اقتصاد دیجیتال نداشت؛ ولی پس از تشکیل اتحاد بین لیبرا و دلار، این ارز رمزنگاری شده به نماینده بالفعل دلار در اقتصاد دیجیتال جهانی تبدیل خواهد شد. ایالات متحده با استفاده از لیبرا می‌تواند مزایای چشمگیری در میدان رقابت اقتصاد دیجیتال به دست آورد و سایر دولت‌ها نخواهند توانست از نفوذ لیبرا در اقتصاد دیجیتال خود جلوگیری کنند.»

و همین موضوع است که کشور چین را نگران می‌کند. در مقاله آمده است: «اگر چین نتواند در مرحله جدید تحول اقتصاد دیجیتال مشارکت داشته باشد، جایگاهی منفعل در میدان رقابت ارزهای رمزنگاری شده خواهد داشت و به طبع، از برتری آن در اینترنت و بخش تکنولوژی‌های مالی کاسته خواهد شد.»

ظاهرا، تنها راهی که چین می‌تواند با استفاده از آن در تحول اقتصاد دیجیتال مشارکت داشته باشد، این است که از غول‌های اینترنتی خود بخواهد نسبت به توسعه یک نسخه اختصاصی از لیبرای فیس‌بوک اقدام کنند.

چنین اقدامی می‌تواند عامل بعدی رشد ارزهای رمزنگاری شده مشهوری همچون بیت‌کوین، اتریوم و XRP باشد و روند صعودی قیمت آن‌ها را سرعت ببخشد.

پیش‌تر در سال 2017، مداخلات سرکوب‌گرایانه دولت چین، جلوی پیشرفت ارزهای دیجیتال مشهور را گرفت و شور و شوق را از سرمایه‌گذاران گرفت.

به همین دلیل است که «کلمنت تیبالت»، تحلیل‌گر ارشد پلتفرم بازارهای مالی اینوستینگ.کام، گفته که تصور نمی‌کند چین در حال انجام اقداماتی برای رونق بخشیدن به ارزهای رمزنگاری شده باشد. او می‌گوید:

من باور ندارم که دولت چین در حال کسب آگاهی بیشتر در مورد بیت‌کوین باشد؛ حداقل در شرایط فعلی این امر دور از انتظار به نظر می‌رسد. بیت‌کوین یک ارز غیرمتمرکز و فاقد مجوز است و این امر با اهداف دولت چین در تضاد است.

هدف دولت چین طی چند سال‌ گذشته این بوده که امتیاز انحصاری تولید پول و نظارت بر سیستم مالی و اقتصادی را در دست داشته باشد.

تصادفی نبوده که دولت چین، به عنوان یکی از اولین دولت‌های بزرگ مخالف ارزهای رمزنگاری شده، در سال 2017 استفاده از این ارزها را ممنوع کرد. پکن بیش از هر دولت دیگری در جهان تمایل دارد که کنترل سفت‌وسختی بر سیستم مالی داشته باشد و بر اساس دستورکارهای سیاسی، نسبت به تخصیص اعتبار اقدام کند.

به همین دلیل است که پکن اجازه نخواهد داد تا بیت‌کوین، با ارز ملی این کشور وارد رقابت شود. این امکان وجود دارد که چین ارز رمزنگاری شده خود را با قوانین خودش راه‌اندازی کند، ولی من تصور نمی‌کنم که این اقدام، عامل بعدی رشد ارزهای رمزنگاری شده باشد. در حالت کلی این دو ارز به صورت کاملا مجزا عمل خواهند کرد و هیچ رقابتی با یکدیگر نخواهند داشت.

«الکس کاراسولو» مدیرعامل و مؤسس شرکت OptDyn، با نظر تیبالت موافق نیست. او عنوان می‌کند:

«چین در کوتاه مدت می‌تواند با استفاده از بیت‌کوین، نسبت به پوشش ریسک جنگ‌های اقتصادی اقدام کند. اما این کشور در بلندمدت درمی‌یابد که به ارز رمزنگاری شده لیبرای انحصاری خود که ممکن است به ارز پترو یوان این کشور مربوط باشد، نیاز دارد. لیبرا اساسا یک پوشش‌ بلاکچینی است که حول استخری از ارزهای قدرتمند قرار دارد اما مانند بیت‌کوین در صورت وقوع یک فاجعه‌ اقتصادی جهانی، پناهگاه امنی نخواهد بود.»

در حالت کلی، توسعه نسخه چینی لیبرا می‌تواند کاتالیزوری باشد برای رونق بخشیدن به روند در حال پیشرفت بیت‌کوین، اتریوم و XRP.

نکته: سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری شده و توکن‌ها، امری مخاطره‌آمیز است. مقررات گسترده‌ای بر بازار این ارزها تبیین نشده است. هر شخصی که بخواهد نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای رمزنگاری شده اقدام کند، باید ریسک از دست دادن تمامی سرمایه خود را بپذیرد.

منبع: فوربس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.