راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش‌بینی 13 فعال ایرانی حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده از وضعیت ارز لیبرا / آیا این ارز با اقبال مردم روبرو می‌شود؟

28 خردادماه بود که خبر ارائه وایت‌پیپر کریپتوکارنسی فیس‌بوک به نام «لیبرا» در رسانه‌ها منتشر شد؛ ارزی که به گفته فیس‌بوک هدفش خرید و ارسال پول به افراد مختلف با کارمزد تقریبا صفر است و بیشتر افراد سراسر جهان که دسترسی به بانک و حساب‌های بانکی ندارند را هدف گرفته و گویا کسانی که حساب فیس‌بوک ندارند هم می‌توانند از کریپتوکارنسی این شرکت استفاده کنند.

ببینید: آنچه درباره کریپتوکارنسی لیبرا فیس‌بوک می‌دانیم / ۲۸ شرکت فناوری و پرداخت حامی لیبرا هستند

افراد می‌توانند به‌صورت ناشناس و آنلاین ارز لیبرا را خریدوفروش کنند و یا در برخی فروشگاه‌ها و با کمک اپلیکیشن‌های کیف پول واسطه و یا کیف پول اختصاصی خود فیس‌بوک به نام «کیف پول کالیبرا» از این ارز استفاده کنند. کیف پول فیس‌بوک روی واتس‌اپ، مسنجر و خود اپلیکیشن فیس‌بوک ساخته می‌شود. در این مطلب پیش‌بینی 13 فعال ایرانی حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده را درباره وضعیت رمزارز لیبرا و اینکه آیا این ارز با اقبال مردم روبه‌رو می‌شود را جویا شدیم.

محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی شرکت ققنوس:

«احتمالا رفتار لیبرا به رفتار  استیبل‌کوین‌ها نزدیک‌تر خواهد بود و می‌تواند رقیب جدی برای ریپل و استلار باشد، البته رقیب سکوهای سنتی انتقال پول خرد بین‌المللی نظیر وسترن‌یونیون و مانی‌گرام و … هم خواهد بود. با توجه به حامیان تجاری و فضای پذیرش انبوهی که لیبرا پیش‌بینی کرده، حتما فضای اقبال عمومی قابل‌توجهی خواهد داشت.»

محمدرضا مباشرفر، مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی:

«راه‌اندازی لیبرا در نیمه اول 2020 اتفاق می‌افتد؛ اما با 2.38 میلیارد کاربر فعال فیس‌بوک در هرماه و رشد 8 درصدی سالانه آن شاید جای هیچ تعجبی باقی نگذارد که با فراهم شدن بستر تبادل روی این شبکه اجتماعی، این توکن با اقبال خاصی مواجه خواهد شد. همان قانون قدیمی اقتصاد در خصوص تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا می‌تواند قیمت خوبی را برای این توکن با این تعداد کاربر فعال تعیین کند.»

یاشار راشدی، بنیان‌گذار رادیو بلاکچین:

«باید این را در نظر بگیریم که در مورد رمزارزی صحبت می‌کنیم که از طرف شرکتی توسعه داده و معرفی شده که ماهانه 2.3 میلیارد کاربر فعال دارد. فیس‌بوک با ابزارهایی که دارد قطعا توانایی این را خواهد داشت که برای این رمزارز بازاریابی مناسبی کند، ممکن است خیلی از این کاربران تا به حال اسم بیت‌کوین و بلاکچین را نشنیده باشند. البته این موضوع خود باعث می‌شود که افرادی که هیچ اطلاعاتی از بلاکچین ندارند و یا حتی اسم آن را هم نشنیده‌اند، در مورد آن تحقیق کنند و متوجه این موضوع بشوند که این بیت‌کوین بود که تکنولوژی بلاکچین را پدید آورده است و به فلسفه غیرمتمرکز بودن بیت‌کوین و رمزارزها که یکی از مزیت‌های اصلی آنها است آشنا بشوند. درواقع درصورتی‌که عدم تمرکز را از یک رمزارز بگیریم، فقط پول دیجیتالی خواهد بود که قبلا هم به شکلی دیگر در دیتابیس بانک‌ها وجود داشت، ‌حالا زیرساخت فنی آن تغییر پیدا کرده، بر خلاف عقیده بسیاری از فعالان در زمینه رمزارزها، به نظر من لیبرا در کوتاه‌مدت، یک پروژه نسبتا موفقی خواهد بود ولی در بلندمدت ممکن است به بیشتر استفاده شدن سایر رمزارزها کمک بزرگی کند.»

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار استارت‌آپ کارچین:

«رمزارز لیبرا یک رمزارز متمرکز با پشتوانه سبدی از ارزها و اوراق بهادار بانک‌‏های مرکزی دولت‌های معتبر است. این رمزارز به دلیل متمرکز بودن کاملا با فلسفه رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین که غیرمتمرکز هستند در تضاد است. به‌نوعی این رمزارز در بین فعالان حوزه بلاکچین، منفور است به‌طوری‌که برخی این رمزارز را استراتژی دولت‌های بزرگی نظیر آمریکا برای مقابله با رمزارزهای غیرمتمرکز به‌ویژه بیت‌کوین می‏‌دانند. با این حال از جهت مدل کسب‌وکار و ارزش‏‌های پیشنهادی این رمزارز، به دلیل وجود شبکه 2.4 میلیارد نفری از کاربران فیس‌بوک و حمایت و مشارکت مجموعه‌های بزرگی مانند مسترکارت، اوبر، لیفت ‏پی‏‌پال، ودافون، ایی‏‌بی و … که از قضا شبکه گسترده‌‏ای از کاربران را به شبکه فیس‌بوک اضافه می‌‏کنند، احتمال موفقیت این رمزارز بالا است.»

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس:

«ارز لیبرا فیس‌بوک درواقع یک ارز پایدار (استیبل کوین) است که موسسات مالی زیادی مثل ویزا و پی‌پال هم حمایت خودشان را از آن اعلام کرده‌اند. شاید این ارز با ماهیت و هدف نهایی بیت‌کوین و عدم تمرکز در تضاد باشد اما قطعا سبب آشنایی طیف گسترده‌ای از افراد با کارکرد رمزارزها و درنهایت پذیرش عام بیت‌کوین خواهد شد.»

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک اندیشان:

«لیبرا جای بحث زیاد دارد. فیس‌بوک از پشتوانه قدرتمند کاربران چند میلیونی، اعتماد مردم و شرکای قدرتمندی مثل ای‌بی، لیفت، اوبر، پی‌پال و ویزاکارت برخوردار است از این رو انتظار عمومی این است که این ارز با اقبال عمومی مواجه شود ولی لیبرا یک ارز متمرکز است و با مفهوم کریپتوکارنسی‌ها متفاوت است، ضمن اینکه دارای پشتوانه بر پایه یک سری دارایی واقعی هست.

به نظر من لیبرا تلاش غول‌ها برای عقب نماندن از قافله و با ایجاد یک سری تغییر در ساختار کریپتوکارنسی‌ها هست. ولی اینکه آیا می‌توانند موفق باشند و یا نه را زمان مشخص می‌کند.»

مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا:

«لیبرا از یک جهت می‌تواند ارز بسیار جالبی باشد؛ به این دلیل که اکوسیستم تقریبا دو سه میلیارد نفری را داخل خود خواهد داشت ولی از یک طرف یک هجمه خیلی منفی نسبت به این ارز در مارکت وجود دارد که خودم هم موافق آن هستم. فیس‌بوک، واتس‌اپ و تمام کسانی‌که در این اکوسیستم هستند برخلاف آن فلسفه و ماهیتی که کریپتوکارنسی‌ها دارند، رفتار می‌کنند و تمام اطلاعات در آن متمرکز است که این موضوع جنبه منفی به آن داده است.

ولی از جنبه‌ی دیگر، ارز بسیار پرکاربردی خواهد بود و همان‌طور که می‌دانیم ماهیتش با بیت‌کوین متفاوت است و نوسانات قیمتی ندارد یعنی استیبل کوین است و تضمین‌کننده این ثابت بودن قیمت نیز کنسرسیوم فیس‌بوک است؛ به همین جهت ارز کاربردی خواهد بود و اگر مورد مقبولیت قرار گیرد، می‌تواند به دلار در دنیا آسیب بزند. من از یک قسمت جنبه منفی آن را می‌بینم که اقبال عمومی نداشته باشد ولی از جهت دیگر چون فوق‌العاده کاربردی است، ممکن است تبعات منفی و حریم خصوصی آن در حاشیه رود و کاربردش جدی‌تر شود.»

سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین:

«به نظر می‌رسد مدل فعلی اعلام شده درباره لیبرا برای کاربران نهایی تجربه‌ای مشابه سایر ابزارهای پرداخت فراهم می‌کند و در عمل، لیبرا بیشتر از رقابت در عرصه رمزارزها باید بتواند بر سایر بازیگران جهانی عرصه پرداخت غلبه کند.»

مهدی ناصری، مدیرعامل صرافی رمزارز آرمانی:

«گرگی در لباس گوسفند. فیس‌بوک بهترین بازیگر ممکن از دید زیرساخت و نفوذ بازار برای همه گیر کردن رمز ارزهاست و از سوی دیگر بدترین و بدنام‌ترین گزینه از نقطه نظر آرمان رمز ارزها؛ استقلال از نهادهای مرکزی و حفاظت از حریم خصوصی است. مسیر سختی برای گرفتن مجوزها و تطبیق پیش رو دارد و فکر می‌کنم سرمایه و نفوذ کافی برای ورود به بازار دارد. می‌تواند راه‌کار خوبی برای جایگزینی شبکه‌های مبادله پول مانند وسترن‌یونیون باشد، رقیب سرسختی برای رمزارزهای متمرکز مثل XRP و همچنین یک رمز ارز پایدار و مورد اعتماد برای سرمایه‌گذاران. اما جایگزینی برای بیت‌کوین، بعید می‌دانم.»

مجید خاکپورمقدم، هم‌بنیان‌گذار ادنیک:

«با توجه به این که هنوز اطلاعات نسبتا محدودی در مورد رمزارز لیبرا در دسترس است، شاید اظهار نظر در این رابطه نتواند دقیق و قابل‌اتکا باشد. اما پیش از این که در این رابطه اطلاعات بیشتری ارائه شود، می‌توان حدس زد که رمز ارز لیبرا به دلیل وابستگی به یک شرکت بزرگ در حد و اندازه فیس‌بوک، در رابطه با ویژگی عدم تمرکز، با چالش عمده‌ای روبر است.

از سویی دیگر این تصور که بانک‌های مرکزی (به‌طور خاص در ایالات‌متحده) اجازه دهند یک شرکت مطرح در حد و اندازه فیس‌بوک بدون کنترل و نظارت آنها رمزارزی را توسعه دهد و آن را به ابزاری موثر برای انتقال ارزش تبدیل کند بسیار خوش‌بینانه است. مشکل مهم دیگر فیس‌بوک، چالش‌هایی است که این شرکت در رابطه با موضوع توجه به حریم خصوصی کاربران هنوز با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند. درواقع همین حالا هم فیس‌بوک به‌سختی در تلاش است تا اعتماد عمومی از دست رفته مردم را باز گرداند. در این شرایط، این ریسک مهم وجود دارد که مردم بر اساس تصویری که از سوابق این شرکت در رابطه با لو رفتن اطلاعات شخصی آن‌ها در فیس‌بوک و در اختیار شخص ثالث قرار گرفتن این اطلاعات در ذهنشان دارند، به این سادگی نتوانند به لیبرا، رمزارز فیس‌بوک، اعتماد کنند.

به این ترتیب می‌توان گفت فیس‌بوک برای همه گیر کردن لیبرا، چالش‌های زیادی در پیش دارد و باید صبر کرد و دید که نهایتا فیس‌بوک چقدر در مدیریت این چالش‌ها موفق خواهد بود.»

کاوه مشتاق، سردبیر سایت ارزنامه:

«لیبرا یک ارز متمرکز با ظاهری غیرمتمرکز است، تلاش‌های بسیاری پیش از بیت‌کوین برای به وجود آمدن ارز دیجیتال (دقت کنید که با رمزارز تفاوت دارد) انجام شد و همه آن‌ها به شکست انجامید. وجود قدرت بسیار برای انجام هر کار دلخواه از سوی فیس‌بوک روی این ارز، باعث بدبینی من به آن می‌شود. اما به نظرم عموم مردم به سمت آن گرایش پیدا کرده و در بازه یک تا دو ساله به مشکلات عجیبی هم درباره آن بر خواهند خورد.»

علی میزانی اسکویی، بنیان‌گذار شرکت سیتکس:

ارز لیبرا یک استیبل کوین است که مفید است؛ درواقع تمامی استیبل کوین‌ها در بازار کریپتورانسی‌ها مفید هستند و انحصار USDT را از بین می‌برد. ویژگی دیگری که لیبرا دارد این است که چون فیس‌بوک کاربران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد، باعث می‌شود که نفوذ خیلی زیادی داشته باشد. همچنین باعث می‌شود که بسیاری از افراد از نحوه استفاده این نوع ارزها نیز آشنا شوند که این موضوع تقاضا زیادی را در بازار بوجود می آورد. من حدس می‌زنم به خاطر وارد شدن بنگاه‌ها و دولت‌ها، احتمالا بیشتر از یک حباب تا انتهای 2021 خواهیم داشت. همچنین یک حباب کوچکی نیز مشابه اتفاقی که سال 2013 و 2014 افتاد، خواهیم داشت.

سعید خوشبخت، مدیرعامل شرکت اریاتک:

«شخصا طرفدار رمزارزهای استیبل و هم‌خانواده‌های آن‌ها نیستم. (نه از منظر کاربردی بودن بلکه ازنظر انطباق با مفاهیم دیسنترال)؛ اما وایت‌پیپر لیبرا نسبتا جذاب نوشته شده است. به نظر من اگر امکان عرضه با شرایطی که گفته است را دارا باشد در میان‌مدت استقبال خوبی از آن خواهد شد. البته همه چیز به میزان سخت‌گیری‌های مربوط به کی‌وای‌سی و افتتاح حساب و امکان cashout بستگی دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.