راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر گروه مهندسی برق قدرت دانشگاه تهران: در شبکه برق ایران مدل کسب‌وکاری مناسبی برای مصرف‌کننده طراحی نشده است

در رویداد «ماینینگ، خوب، بد، زشت» که 4 تیرماه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، هم از ماینینگ دفاع و هم از آن انتقاد شد. فرخ امینی‌فر، مدیر گروه مهندسی برق قدرت دانشگاه تهران در این رویداد درباره شبکه برق ایران تحت فشار ماینینگ صحبت کرد و عامل مهم در استفاده درست از ماینینگ را ارائه مدل کسب‌وکار مناسب از سوی شبکه تولید، توزیع و مصرف برق دانست.

.

در شبکه برق، مصرف‌کننده نادیده گرفته شده است

امینی‌فر در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به اینکه صنعت برق بزرگترین دستاوردهای بشر در قرن 20 است، گفت: «درحال حاضر بدون این صنعت زندگی غیرقابل تحمل است و مانند آب، حیاتی شده است.»

امینی‌فر توضیح داد: «درحالی‌که در قرن 21 درباره صنعت برق و بیت‌کوین صحبت می‌کنیم، شهرهایی در آفریقا هستند که فقط دو درصد برق دارند، هرچند موبایل و شبکه مخابرات دارند.»

او ادامه داد: «اتفاقی که در صنعت برق افتاده این است که به سمت خصوصی‌سازی‌شدن رفته است. برای ایران هم این موضوع تقریباً اتفاق افتاده، اما وارد فضای خصوصی با مدیریت دولتی شده است. همچنین مدل کسب‌وکاری و راه‌حلی برای مصرف کمتر ایجاد نشده است.»

به گفته امینی‌فر ما در شبکه برق تولید و توزیع داریم، ولی مصرف‌کننده را نادیده گرفته‌ایم. از نظر او طرح smart grid با هدف فعال‌کردن مصرف‌کننده در ایران چند سال پیش انجام شد که با موفقیت روبه‌رو نبود. در این مورد نیز مدل کسب‌وکاری درست طراحی نشده بود.

.

آمارهایی با رقم‌های عجیب

این استاد دانشگاه درباره اعلام آماری از ماینینگ از سوی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: «در این‌باره اعلام کردند که برای هر بیت‌کوین 72 هزار کیلو وات ساعت برق مصرف می‌شود که به اندازه مصرف 28 مشترک است. تعداد این افراد به تازگی افزایش پیدا کرده و می‌تواند به 2 تا 2 هزار و 500 مگاوات برسد. من نمی‌دانم این آمار از کجا گرفته شده است. این رقم خیلی بالا است. شرکت توانیر نیز از اعلام این آمار ابراز بی‌اطلاعی کرد.»

او به آمار دیگری از سخنگوی صنعت برق اشاره کرد و گفت: «سخنگوی صنعت برق گفته است که بخش اصلی افزایش 7 درصدی مصرف برق به‌دلیل تولید ارزهای رمزنگاری‌شده است. این آمار هم منصفانه نیست. اگر تولید ارزهای رمزنگاری‌شده هم نبود، سالیانه حدود پنج درصد افزایش برق داشتیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.