راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش بینوست از بازار رمزارزها در سالی که گذشت / سوار بر ترن هوایی بیت‌کوین

بازار رمزارزها در سالی که گذشت دستخوش اتفاقات ویژه و رکوردهای شگفت انگیزی بود. سقف‌های قیمتی شکسته شد و حجم‌های کوچک بازار، چندین برابر شد. ایده‌های جذاب به بلوغ رسیدند و پروژه‌های جدید در عرصه تکنولوژی رشد کردند. رقابت بیش از همیشه داغ شد و با ارزش‌ترین‌ها، بهترین عملکرد را داشتند.

توجه و اقبال عمومی به بازار رمزارزها بیشتر شد و سرمایه‌گذاران بزرگ و مؤسسات، بی‌توجه به محدودیت‌های قانون گذاری، برای سهیم شدن و جا نماندن از این تحول بزرگ، وارد عرصه سرمایه‌گذاری در رمزارزها شدند.

پیشرفت و توسعه رمزارزها و تکنولوژی بلاکچین، سرعت بیشتری به خود گرفته است و به زودی بر بسیاری از ارکان زندگی ما تأثیر بزرگی خواهد گذاشت.

مجموعه مشاوره و مدیریت سرمایه گذاری بینوست در گزارشی مفصل، به اتفاقات و رویدادهای مهم بازار رمز ارز ها در یک سال اخیر پرداخته و چشم انداز محتمل را برای سال آینده ترسیم کرده است.

سالی که گذشت برای بیت‌کوین، همچون یک ترن هوایی بود. در پنج شنبه سیاه ماه مارس شاهد شديدترين افت بیت‌کوین بودیم و دیدیم که به دلیل بحران کووید-۱۹ بیت‌کوین تا بیش از ۵۰ درصد سقوط کرد که البته بعد از یک روند بهبود قوی، توانست نوسانات بالایی را مشاهده کند که تا به امروز ادامه دارند.

در حال حاضر بیش از ۲ میلیون اتر به عنوان نودهای اعتباردهنده، در قرارداد استيکينگ اتریوم ۲ محبوس شده است که ارزش آنها به بیش از ۱.۶ میلیارد دلار می‌رسد. این مقداری بیش از ۱۴درصد بازده سالانه را جمع‌آوری کرده است.

اتریوم جمعی ارسال شده در طول زمان
اتریوم به طور پیوسته در حال فرستاده شدن به سپرده‌های اتریوم ۲ بوده است

یکی از برجسته‌ترین تحولات در سال ۲۰۲۰، افزایش وابستگی صنعت ارزهای دیجیتال به استیبل کوین‌ها، مخصوصا تتر بود. محبو‌ب‌ترین استیبل کوین دنیا در حدود ۳۰ میلیارد دلار عرضه را تجربه کرد و سه چهارم سهم بازار از توکن‌های بر پایه دلار را به خود اختصاص داد.

عرضه استیپل کوین‌ها بعد از ماه مارس ۲۰۲۰ و بحران کوويد -۱۹ به شدت افزایش یافت

بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا درحال برداشتن اولین قدم‌های خود به سوی CBDCها با ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هستند. البته این موضوع در مورد PB0C یا بانک خلق چین صادق نیست. آزمایش‌های چین در خصوص ارز دیجیتال Renminbi در سال ۲۰۲۰ با سرعت بالایی پیش رفت و از پروژه‌ای که حتی زمان راه‌اندازی‌اش از یک سال پیش هم مشخص نبود، به برنامه‌هایی آزمایشی در سراسر کشور رسید.

چین DCEP (پروژه ارز دیجیتال چین) راه‌اندازی کرد
چین آرمایش‌های ۴+۱ را برای CBDC شروع کرد

اگرچه که در سال گذشته هم شاهد پذیرش‌های گسترده‌ای بودیم، اما به نظر می‌رسد هنوز راه درازی وجود دارد و این سطح از مقبولیت می‌تواند بسیار گسترده‌تر شود. براساس تحقیقات ما، درحال حاضر تقريبا ۷۳ میلیون نفر صاحب رمزارز در جهان وجود دارد که این مقدار از ۷ میلیارد نفر جمعیت جهانی فاصله بسیاری دارد.

شاخص جهانی رمزارز در سال ۲۰۲۰
اگرچه رمزارزها ماهیت جهانی دارند، اما پذیرش آنها در نقاط مختلف دنیا همچنان کم است

از آنجا که مؤسساتی مثل Paypal و بانک‌ها همچنان به ارائه خدمات رمزارزی به مشتریان خود ادامه می‌دهند، پس می‌توان انتظار داشت که در دارایی‌های تحت اختیار کارگزاری‌ها، متولیان و مدیران دارایی هم باید شاهد تغییرات گسترده‌ای باشیم، مؤسسات هنگام ورود به بازارهای رمزارزی به سمت تسهیلگران سازمانی روی خواهند آورد، درحالی که دیگران مدیران دارایی مثل Grayscale را انتخاب می کنند.

دارایی‌های بیت‌کوین در شرکت سرمایه‌‌گذاری Grayscale

داستانی که درمورد پذیرش سازمانی رمزارزها وجود دارد این است که مشتقات رمزنگاری شده رشد بزرگی خواهند داشت. همانطور که در بازارهای مالی سنتی مشاهده کردیم، هرچه مهارت سرمایه‌گذارافزایش می‌یابد، پیچیدگی ابزار تجارت آنها هم افزایش می‌یابد. به‌طور کل، انتظار می‌رود سال آینده با انفجاری در دنیای رمزارزها شکل بگیرد.

مجموع سود باز بیت‌کوین

برای مطالعه و مرور رخدادهای مهم بازار رمزارزها در سالی که گذشت، می‌توانید فایل گزارش را دانلود و مطالعه کنید.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.