راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عرضه توکن پیمان از ابتدای تیر 98 به صورت محدود آغاز شد / نگاهی به ققنوس از زمان رونمایی تا عرضه اولیه پیمان

توکن پایه شبکه ققنوس به نام پیمان به عنوان اولین رمزارز ایرانی با پشتوانه طلا از دیروز، اول تیرماه 98 به صورت محدود عرضه شد. شرکت‌های داده‌ورزی سداد وابسته به بانک ملی، فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا وابسته به بانک ملت، فناپ وابسته به بانک پاسارگاد، داده‌پردازی پارسیان وابسته به بانک پارسیان، شرکت‌های تک‌وستا و شرکت ققنوس میزبان‌های شبکه ققنوس به حساب می‌آیند.

ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل ققنوس می‌گوید: «در شرایط فعلی تصمیم گرفته شد تا در مرحله اول هر کدام از میزبان‌ها این توکن را فقط برای مشتریان خودشان ارائه دهند و پس از طی شدن یک دوره زمانی به صورت عمومی عرضه صورت گیرد. دارندگان پیمان می‌توانند این توکن را با یکدیگر مبادله کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.» در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به روند شکل‌گیری ققنوس از رونمایی تا عرضه اولیه توکن پیمان.

حدود دو سال است که شرکت‌ها و بانک‌های کشور در حال فعالیت و کسب تجربه در خصوص فناوری بلاکچین هستند و تقریباً اکثر شرکت‌های فناوری اطلاعات متعلق به بانک‌های کشور، در حال اجرای حداقل یک پروژه کوچک یا یک کار تحقیقاتی در این حوزه هستند. به گفته فاطمی سال گذشته، با پیشنهاد برخی از متخصصان و فعالان صنعت، به فکر ایجاد هم‌افزایی بین تجارب شرکت‌ها و بانک‌ها در این حوزه افتادند تا بتوانند کار تحقیق و توسعه در حوزه بلاکچین را بین تعدادی از بانک‌های فعال و خصوصاً شرکت‌های فناوری اطلاعات فعال در حوزه نظام بانکی متمرکز کنند.

ببینید: چرا ققنوس شکل گرفت و به دنبال چیست؟ / نگاهی به ایده اولیه و دلیل شکل‌گیری شبکه ققنوس و رمزارز پیمان

.

کنسرسیوم ققنوس بهمن 98 در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی شد. از زمان تا به حال، مدیران شبکه ققنوس در مراسم‌های متعدد حضور پیدا کرده‌اند و به معرفی این شبکه پرداخته‌اند.

ببینید: مراسم رونمایی از کنسرسیوم ققنوس در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک

.

شبکه ققنوس پلتفرمی جهت توکنایزه کردن انواع دارایی‌ها است. به طور مثال ملکی را تصور کنید که خریدن آن توسط افراد معدودی در جامعه ممکن بود و تا پیدا شدن مشتری که توانایی خرید آن را داشته باشد، آن ملک برای دارنده نیز ارزش نقدپذیری نداشت و به عبارتی به عنوان دارایی راکد محسوب می‌شد؛ بدین ترتیب اگر ۱۰۰ نفر به طور هم‌زمان تصمیم به خرید این ملک بگیرند، احتمالاً پول کافی برای خرید آن ملک را خواهند داشت.

ببینید: شبکه ققنوس؛ پلتفرمی برای توکنایز کردن انواع دارایی‌ها

.

مراسم امضای تفاهم‌نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ققنوس ۱۶ بهمن‌ماه در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. این تفاهم‌نامه در راستای راه‌اندازی و راهبری «مرکز شتاب‌دهی و نوآوری بازار پول و سرمایه مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده» به امضا رسید.

ببینید: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ققنوس تفاهم‌نامه امضا کردند

.

در جلسه هم‌اندیشی شرکت فام و ققنوس در خصوص بهره‌گیری از بستر اقتصاد دیجیتال که با حضور مدیران بانک‌ها، اقتصاددانان، کارشناسان حقوقی و فعالان آی‌تی برگزار شد، پرسش و پاسخ‌هایی در خصوص مزایا و چالش‌های بهره‌گیری از این ابزار مطرح شد.

ببینید: شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها (فام) و ققنوس تفاهم‌نامه امضا کردند

.

مراسم کلیدگذاری شبکه اصلی ققنوس چهارشنبه ۸ خردادماه با حضور میزبان‌های بنیاد ققنوس، شامل شرکت‌های داده‌ورزی سداد وابسته به بانک ملی، فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا وابسته به بانک ملت، فناپ وابسته به بانک پاسارگاد، داده‌پردازی پارسیان وابسته به بانک پارسیان، شرکت‌های تک‌وستا و شرکت ققنوس در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

ببینید: کلیدگذاری شبکه اصلی ققنوس انجام شد / ارائه توکن پیمان با پشتوانه طلا از ابتدای تیرماه ۹۸

.

استمرار یک حرکت قاعده‌مند، ضابطه‌مند و از همه مهم‌تر قانونمند، آن‌هم در حوزه نوشناخته و ناشناخته‌ای مانند فناوری دفتر کل توزیع‌شده، نیازمند اشتراک‌گذاری پیوسته داده‌ها و دیدگاه‌ها با همه ذی‌نفعان و مراجع ذی‌ربط است تا این روند تکاملی، در همه مراحل، با همسویی، همراهی و هماهنگی بیشینه آنها پیش رود و هرچه زودتر و آسان‌تر، نقطه ایده‌آل، یعنی هم‌افزایی همه‌جانبه به‌دست آید.

ببینید: تجربه مثبت انتشار یک سپیدنامه و تغییراتی که ایجاد شد

.

به گزارش پیوست، ولی‌الله فاطمی بیان می‌کند: «در شرایط فعلی تصمیم‌گرفته شد تا در مرحله اول هر کدام از میزبان‌ها این توکن را فقط برای مشتریان خودشان ارائه دهند و پس از طی شدن یک دوره زمانی به صورت عمومی عرضه صورت گیرد. دارندگان پیمان می‌توانند این توکن را با یکدیگر مبادله کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.»

به گفته فاطمی، ققنوس تاکنون تمامی مصوبات و قوانین کشور را رعایت کرده است و با شفاف شدن قوانین ساده‌تر می‌توان در این زمینه فعالیت کرد.

مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت در مورد فناوری بلاکچین قرار بود هفته پیش به تصویب برسد اما رأی لازم برای تصویب در هیات دولت را به دست نیاورد، علاوه بر اینکه تکلیف ماینینگ در کشور را مشخص می‌کرد، حوزه فعالیت و اختیارات هر کدام از بخش‌های تصمیم‌ساز کشور در مورد فناوری بلاکچین را نیز می‌توانست شفاف‌سازی کند.

پیمان اولین محصول شبکه ققنوس به حساب می‌آید. فاطمی با اشاره به اینکه هم‌زمان با عرضه پیمان، کیف پول ققنوس نیز برای استفاده خریداران این رمزارز منتشر خواهد شد گفت: «هر کدام از میزبانان نیز باید کیف پول مخصوص خود را ارائه دهند، هم‌اکنون چند میزبان برای ارائه کیف پول خود اعلام آمادگی کرده‌اند.»

این ارزهای رمزنگاری‌شده با میزبانی بانک‌های ملی، ملت، پاسارگاد و پارسیان صادر می‌شود. بر این اساس این بانک‌ها یک میلیارد پیمان با پشتوانه طلا صادر می‌کنند. در این میان ۲۰۰ میلیون پیمان برای میزبانان جدید صادر می‌شود و ۱۵۰ میلیون پیمان برای مردم عادی که طلای خود را به بانک ببرند و پیمان بگیرند. از سوی دیگر هم ۶۰۰ میلیون پیمان به صورت ماهانه با توجه به نیاز بازار صادر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.