پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در مجمع سالانه تاپ چه گذشت؟ / رتاپ 320 ریال سود داد
در مجمع عمومی سالانه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، مدیرعامل این شرکت، مهمترین چالشها و دستاوردهای تاپ در سال 97 را مطرح کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، 25 خردادماه 98 با حضور بیش از ۸۵ درصد از سهامداران در سالن همایش موسسه مطالعات بهرهوری و منابع انسانی سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر احمد جعفری، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، مهمترین رخدادها و چالشهای صنعت پرداخت در سال گذشته را وجود تحریمهای بینالمللی و افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم، عدمکارایی نظام کارمزد فعلی، عدم تناسب رشد درآمد و هزینه شرکتهای PSP و اعمال محدودیت در سقف مبلغ تراکنشهای خرید، حذف کارمزد تراکنشهای USSD و حضور بازیگران جدید در صنعت پرداخت با صدور مجوز فعالیت برای شرکتهای پرداختیار برشمرد.
او اشاره کرد که در حال حاضر بخش عمدهای از پرداخت کارمزد در صنعت پرداخت، هم کارمزد پذیرندگی تراکنشهای کارتخوان، اینترنت و موبایل و هم کارمزد صادر کنندگی تراکنش کارتهای بانکی، بر عهده بانکها بوده و از سوی دیگر عدم ماندگاری نقدینگی نزد بانکها موجبات افزایش هزینه بانکها در نظام پرداخت شده است و این موضوع سبب ایجاد تضاد منافع میان شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت و بانکها گشته است.
جعفری به مساله افزایش هزینه رول کاغذ اشاره کرد و گفت: «در ابتدای سال 97 این هزینه ۱۰ میلیارد تومان پیشبینی شده بود که افزایش قیمت کاغذ باعث شده تا 40 میلیارد تومان به این هزینه افزوده شود ضمن اینکه شاهد افزایش هزینه تامین دیگر زیرساختهای مورد نیاز برای نگهداشت و توسعه شبکه پرداخت شرکت نظیر تامین کارتخوان، زیرساختهای فنی و ارتباطی و … نیز بودیم. خوشبختانه شرکت توانست با تمهیداتی بخشی از هزینههای ایجاد شده را جبران و منافع سهامداران خود را حفظ کند.»
او ادامه داد: «انتظار میرود در سال 98 نیز رشد هزینهها مثل سال گذشته ادامه داشته باشد و به همین جهت شرکت تمهیدات لازم به منظور تامین به موقع زیرساختها برای نگهداشت و توسعه شبکه خود را اندیشیده و به دنبال افزایش سهم بازار خود در سال جاری است.»
جعفری درباره لزوم ارتقای نسبت بهرهوری کارتخوانها گفت: «هرچند در سالهای اخیر شاهد رشد مناسبی در بهرهوری تعدادی کارتخوانهای فروشگاهی تاپ بودهایم، اما این روند باید با شتاب بیشتری نسبت به سالهای قبل ادامه داشته باشد تا شرکت بتواند از داشتهها و سرمایهگذاریهای خود بیشترین انتفاع ممکن را بهدست آورد و بر رشد بیرویه هزینهها از طریق درآمدزایی بیشتر فائق آید.»
به گفته مدیرعامل تاپ برای سال ۹۸ قراردادهای متعددی در دستور کار شرکت قرار گرفته و این شرکت با بانکهای متعددی در حال مذاکره و انعقاد قرارداد است.
جعفری به پروژههای اجرا شده در سال ۹۷ این شرکت اشاره کرد و گفت: «بهینهسازی مصرف رول یکی از این پروژههاست که در این راستا حذف رسید پذیرنده و امکان گرفتن رسید دیجیتال را در اپلیکیشن تاپ فعال کردهایم. همچنین در سال 97 با کاهش میزان رول مصرفی به ازای هر تراکنش، هزینههای این بخش را به طور قابل ملاحظهای کاستهایم.»
تجهیز دفاتر پیشخوان دولت، تجهیز دانشگاههای علوم پزشکی، ارائه سرویسهای ارزشافزوده به پذیرندگان، راهاندازی باشگاه مشتریان تاپ، ارائه راهکارهای پرداخت به مشتریان سازمانی، تجهیز اماکن گردشگری، تجاریسازی Mpos، ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و … از دیگر اقدامات تاپ در سال 97 بوده است.
او همچنین به طور اجمالی به مشارکت و سرمایهگذاری تاپ در شرکتهای دانشبنیان و اهم فعالیتهای انجامشده با آنان اشاره کرد.
جعفری در خصوص دیگر دستاوردها و پروژههای اجرا شده تاپ در سال ۹۷ به توسعه پرداخت از طریق QRcode، توسعه درگاه MPL، افزودن خدمات و قابلیتهای جدید به اپلیکیشن پرداخت همراه تاپ، صدور کارتهای بینالمللی با همکاری شرکت یونیونپی و صدور توریستکارت پارتیان برای زائران عراقی اشاره کرد.
پس از تصویب صورتهای مالی، اعضای هیات مدیره تاپ برای یک دوره 2 ساله دیگر ابقا شدند و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی انتخاب شد. همچنین سود هر سهم ۳۸۰ ریال بود که ۸۴ درصد آن یعنی ۳۲۰ ریال از پنجم تیرماه توزیع خواهد شد.
با توجه به پیشنهاد هیات مدیره مبنی بر رعایت هر چه بیشتر صرفه و صلاح سهامداران و همچنین رعایت سیاستهای گروه بانک پارسیان بهعنوان سهامدار عمده مقرر شد مبلغی به عنوان پاداش هیات مدیره مد نظر قرار نگیرد.
چابکسازی، بهبود نظام حاکمیتی، مهندسی مجدد فرآیندهای سازمانی، بازنگری استراتژیهای راهبردی، استقرار استانداردهای فنی و فرآیندی، توسعه و نوسازی ناوگان فروشگاهی، توسعه باشگاه مشتریان، مکانیزه کردن ارائه خدمات پشتیبانی، توسعه روشها و ابزارهای نوین پرداخت، ارائه راهکارهای پرداخت به کسبوکارهای بزرگ از جمله اقدامات تاپ در سال آینده خواهد بود.