راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روابط‌ عمومی دوران صنعتی و روابط‌ عمومی استقلال طلب

کشاکش میان روابط‌ عمومی دوران صنعتی برای “بازاریابی”، مصرف‌زدگی و تولید انبوه ازیک سو و روابط‌ عمومی «استقلال طلب» برای “افکاریابی” به جای “بازازیابی” ازسوی دیگر برای تولید و حفظ منابع ملی از نیمه دوم قرن بیستم میلادی تاکنون ادامه داشته است.

دکتر امید علی مسعودی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه سوره در کنفرانس روابط‌ عمومی، صنعت و تولید ملی به ارائه مقاله‌ای با موضوع « روابط عمومی، تبلیغات وتولید ملی» خواهد پرداخت.

وی به همین مناسبت و با اشاره به اینکه روابط‌ عمومی‌ها زاییده و برآمده از دوران صنعتی شدن جوامع غربی‌اند می‌گوید: شرایط حاکم بر صنعت آمریکا، رشد و گسترش سرمایه‌داری، تولید انبوه کالا و لزوم مصرف این تولیدات؛ تبلیغات و روابط عمومی‌ها را به سوی تبلیغ برای مصرف هرچه بیشتر کالاها وا داشت. او با تأکید بر اینکه بدین ترتیب”مصرف کاذب” از مرزهای آمریکا و اروپا گذشت و دامنگیر کشورهای عقب‌مانده و یا در حال توسعه شد ادامه داد: رشد صنعت نیازمند مواد اولیه‌ای بود که عمدتاً در کشورهای توسعه نیافته وجود داشت. گرفتن مواد اولیه به قیمتی بسیار پایین‌تر از حد انتظار از این کشورها و سپس بازگشت مواد اولیه به صورت کالاهای مصرفی با قیمتی افزونتر، شرایط مبادله‌ای نابرابر را بین دو جهان صنعتی و غیر صنعتی رقم زد.

دکتر مسعودی با اشاره به اینکه در چنین وضعیتی، وظیفه مهم روابط‌ عمومی‌ها “بازاریابی” برای فروش هر چه بیشتر محصولات شد گفت: چنین شرایطی جهان غیر صنعتی را به فکر تولید ملی انداخت اما تبلیغات گسترده بر روی افکارعمومی کشورهای در حال توسعه به عنوان مانعی در برابر مصرف کالاهای تولید شده در داخل این کشورها مطرح شد. وی افزود: این کشاکش میان روابط‌عمومی دوران صنعتی برای “بازاریابی”، مصرف‌زدگی و تولید انبوه از یک سو و روابط‌ عمومی استقلال طلب برای “افکاریابی” به جای “بازازیابی” از سوی دیگر برای تولید و حفظ منابع ملی از نیمه دوم قرن بیستم میلادی تاکنون ادامه داشته است.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه سوره ادامه داد: از این رو به نظر می‌رسد برای رونق یافتن تولید ملی ابتدا می‌بایست افکار عمومی را آماده کرد. روشنگری افکار عمومی اقدامی است خطیر که بر عهده رسانه‌ها، روابط‌ عمومی بخش‌های خصوصی و دولتی است. “تبلیغات مردمی” در این بخش‌ها می‌تواند افکار عمومی را به سمت و سوی استقلال اقتصادی و تولید ملی سوق دهد.

گفتنی است کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی بیستم شهریور ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

منبع: ستاد خبری کنفرانس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.