راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویدادهای فناوری، فرصتی برای آموختن و تعامل / گزارش روز آخر مانی 2020

حسن اطاعت / مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان / آمستردام / روز آخر نمایشگاه­‌ها حال و هوای متفاوتی دارد، صبح، کارکنان غرفه­‌ها معمولا با ساک و چمدان می‌­آیند تا پس از اتمام کار نمایشگاه، به پرواز برگشت خود برسند. در اغلب فضاهای عمومی، باقی‌مانده اوراق و بروشورها و کادوهایی که تا روز قبل با کنترل و شمارش و دقت، هزینه می‌شد، فی امان‌­الله رها می‌شوند و در داخل غرفه‌­ها از دو سه ساعت مانده به ساعت پایان، جمع‌­آوری اوراق و اقلام سبک را شروع می‌کنند.

کارکنانی که قرار است تجهیزات سنگین‌تر را جابجا کنند، کارت ویژه دیگری دارند که یک روز قبل از شروع و یک روز پس از اتمام معتبر است. من غرفه دار نبودم اما با پارتی­‌بازی، روز قبل از شروع از این کارت‌­ها هم گرفته بودم که طرز کار سیستم را یاد بگیرم. جالب بود که به خاطر رعایت نظافت سالن­‌ها در روز قبل از شروع، باید روی کفش خود کاور پلاستیکی می‌کشیدیم.

در سالیان اخیر در اغلب رویدادها به‌ویژه رویدادهای فناوری، علاوه بر بروشور و نقشه و اطلاعات چاپی مرسوم، یک اپلیکیشن هم ارائه می‌شود که اطلاعات ضروری مانند جانمایی غرفه‌­ها، برنامه برگزاری سخنرانی­‌ها، پنل‌­ها و میزگردها و سایر اطلاعات مورد نیاز شرکت‌کنندگان را شامل می‌شود. در برخی اپلیکیشن­‌ها، امکانات ارتباطی پیشرفته مانند یافتن افراد مرتبط، ارسال پیام خصوصی، ساخت گروه و حتی ارسال پیام به گروه هم در نظر می‌گیرند. وجود این اپلیکیشن‌­ها چهره نمایشگاه­‌ها را به کلی تغییر داده و در کنار رابطه کلاسیک و ساده غرفه‌دار- بازدیدکننده، اکنون انواع ملاقات‌­ها بین غرفه­‌داران، بازدیدکنندگان، خبرنگاران، سخنرانان، اعضای پنل، صاحبان شرکت‌ها، داوران و مهمانان ویژه، برگزار می‌شود.

شرکت برگزارکننده رویداد سیملس که در تمام دنیا موفق است ولی پارسال در ایران دماغ سوخته شد، از طریق همین اپ برای دیداری در یکی از لژهای متعدد نمایشگاه دعوت کرده بود. این اپ‌ها معمولا قادرند بر اساس جلساتی که هر فرد شرکت می‌کند و افرادی که ملاقات می‌کند، با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، جلسات و افراد مشابه را هم به وی توصیه کنند. به این ترتیب، اگر کسی به اندازه کافی جدی باشد، می‌تواند حضور در یکی از این رویدادها را به فرصتی برای آشنایی و شبکه سازی با افراد و شرکت‌هایی که در فیلدهای مشابه کار می‌کنند، تبدیل کند. در شرایط اقتصادی اخیر کشور ما، این یکی از بهترین راهکارها برای یافتن مشتریان خارجی و صادرات نرم افزار و خدمات آی‌تی است.

یکی دیگر از مدل‌­هایی که برای اقتصاد ما کاربرد دارد، ایجاد درگاه‌­های فناوری برای کاربرانی است که به هر دلیل فنی، اقتصادی یا سیاسی، به آن فناوری دسترسی ندارند. مصداق این مدل، «استریپ» است که سه­‌شنبه ارائه داشت. البته کاملا می‌دانم که بسیاری از این راه­‌های مستقیم و غیر مستقیم و حتی انشعابات فرعی آنها، برای ما ایرانی‌ها بسته است اما همچنان روزنه­‌های محدودی هنوز قابل شناسایی و تست هستند.

چند ماه پیش، شرکت برگزارکننده مانی 2020، فرصتی را در اختیار مهمانان مدعو و ثبت‌نام‌کنندگان پولی، قرار داد که یک تیم استارت‌آپی را برای برخورداری از مزایای حضور در این نمایشگاه معرفی کنند. از بین آنان، بیست و چهار استارت‌آپ به انتخاب مسترکارت، فرصت حضور در این رویداد را یافته‌­اند و جالب اینکه در یکی از بروشورها، از آنان به‌عنوان ستاره­‌های درخشان آینده صنعت پرداخت، یاد شده است. عبارتی که به ندرت در ادبیات تجاری اروپا به کار برده می‌شود. رئیس مسترکارت در سخنرانی روز پایانی، ضمن تشریح برنامه­‌های خود تحت عنوان «بانکداری باز،تکنولوژی باز» (باز هم همان اوپن پررو!)، به حمایت خود از این استارت‌آپ­‌ها اشاره کرد.

نمی‌توان در رویداد مانی 2020 حضور داشت و از رمزارزها چیزی نشنید. در بحران مالی سال 2008، من در تهران کار می‌کردم و از طریق جلسات هیئت مدیره یازده نفره­ای که چهار نفر آن مقیم خارج بودند، آخرین اخبار بحران ناشی از دادوستد اوراق قرضه مسکن در امریکا را می‌شنیدم.

آن زمان دکتر عقیلی، مدیرعامل وقت بانک کارآفرین، تئوری مخاطرات اخلاقی را مطرح کرد و بخش عمده بحران را به این تئوری ارتباط داد. در چنان فضایی که بانک‌ها و موسسات مالی متهم به بی اخلاقی در بازار پول و اعتبار شده بودند، زمزمه‌های جایگزینی رمزارزها مطرح شد. یازده سال از آن زمان می‌گذرد و پول­‌های دیجیتال فراز و فرود زیادی را تجربه کرده‌­اند. گاهی شایستگی نشان داده­اند و گاهی ضعف. اما آنچه مسلم است، جایگزین پول واقعی نشدند و بعید است که بشوند.

پارسال در وب سامیت به همین نقل قول کلی کفایت می‌شد که در دراز مدت، پول‌های دیجیتال آینده خوبی خواهند داشت، اما معلوم نبود که چه آینده‌ای و چگونه. امسال در اینجا و در پنل روز آخر، آقای عاصف، رئیس «کوین بیس» به طور مشخص اظهار امیدواری کرد که با فناوری‌­های شناسایی مبتنی بر بلاکچین و راهکارهای مالی غیر متمرکز، شاهد ایفای نقش موثرتر رمزارزها در دستیابی به دمکراسی مالی خواهیم بود.

بزرگترین رویداد فین­تک اروپا هم به خوبی و خوشی تمام شد. از اینکه در این مدت، گزارشات روزانه را دنبال کردید سپاسگزارم. قطعا به دلیل تعدد و تنوع جلسات و غرفه­‌ها، یک نفر نمی‌تواند بیش از سی چهل درصد مباحث مطرح شده را پوشش دهد. شاید فرصتی هم فراهم کنم و یک جمع‌بندی و گزارش کلی از رویداد را بنویسم. یقین دارم که اگر عمری باقی باشد و سال آینده نیز در این رویداد حضور داشته باشم، حداقل یک تغییر بزرگ، یک فناوری جدید، یک محصول نو یا یک شرکت بزرگ دیگر را خواهم دید. سوال این است که ما در این یک ساله چه خواهیم کرد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.