راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محلی فکر کنید و جهانی عمل کنید / قسمت دوم تحلیل بر شعار کشورها

در قسمت اول تحلیل شعار کشورها، شعار 21 مملکت را بررسی و از اشکالات آنها صحبت کردیم. از آنجایی که شعارهای متنوع در کشورهای مختلف دنیا پر از اشکال است و این مشکل همیشه وجود دارد، بر آن شدیم تا قسمت دوم این تحلیل را خدمت خوانندگان ارائه دهیم.

برای نوشتن شعار و اسلوگن باید به بسیاری از مسائل دقت کرد که متاسفانه این خارجی‌ها عقلشان نمی‌رسد و ما ایرانی‌ها باید به آنها یاد بدهیم. منبع تمامی این شعارها ویکی‌پدیای فارسی است که بعضی از افراد می‌گویند که مطالب این دانش‌نامه معتبر نیست و هر کسی می‌تواند آن را ویرایش کند. جواب من به آنها سکوت است.

لائوس: آشتی، استقلال، دموکراسی، یکپارچگی و رفاه

شما در استفاده از کلمات زیاده‌‌روی کرده‌اید و حداقل تعداد کاراکتر را رعایت نکرده‌اید. ولی متاسفانه باید بگویم آن کسی که این شعار را برای شما پیشنهاد داده، اصطلاحا به آن آب بسته است. برای ترجمه کلمات بنده حتما از مترجم ایرانی استفاده کنید.

گواتمالا: آزاد رشد کن و بارور شو

شما قصد بدی ندارید ولی چنین جملاتی خاطر تعداد زیادی از افراد را مکدر می‌کند. معمولا چنین شعارهایی افراد را دچار سوتفاهم می‌کند و ممکن است به شما برچسب‌های ناجور بزنند. اگر دنبال دردسر نیستید، این شعار را عوض کنید.

سوئیس: یکی برای همه، همه برای یکی

جدی شعارتان همین است؟ این مال فوتبالیست‌ها بود که! نمی‌دانم چه سالی این شعار را بر روی مملکتتان نصب کرده‌اید و آگاه نیستم که هدفتان چه بوده ولی یک شعار کلیشه‌ای و معمولی، به مراتب بهتر از چنین چیزی است که در حال حاضر اسلوگن شماست. از شما به عنوان سوئیس انتظار بیشتری داریم.

لوکزامبورگ: ما می‌خواهیم بمانیم آنچه که هستیم

هر کاری می‌خواهید بکنید به خودتان ربط دارد. چنین جمله‌ای نیاز به داد زدن ندارد. برای آن چیزی که هستید یا می‌خواهید باشید، کسی تره‌ای خرد نمی‌کند و بهتر است بیشتر روی عملکردتان متمرکز شوید.

موریس: ستاره و کلید اقیانوس هند

شما شعارتان را با یک دید فانتزی انتخاب کرده‌اید. در این سطح از گفتمان، کلمات فانتزی و سورئال منسوخ شده‌اند و ممکن است در سازمان ملل شما را دست بیاندازند. لطفا هرجه سریع‌تر شعاری با رده سنی بزرگسالان برگزینید.

مالت: جمهوری مالت

مالتی‌های عزیزم! شما درست قضیه را نگرفته‌اید! شما نام کشورتان را تکرار کرده‌اید و به هیچ عنوان شعارتان درنیامده است. قرار است جمله‌ای چیزی برای کشور خود انتخاب کنید و با آن ملت‌تان را تهییج کنید. نگاهی به لیست شعارهای کشورها بیاندازید.

هند: حقیقت به تنهایی پیروز است

هیچ وقت یک فاکتور به تنهایی نمی‌تواند عامل موفقیت یک فرد باشد چه رسد به یک کشور با جمعیتی میلیاردی! به هندی‌های دوست‌داشتنی توصیه می‌کنم تا به روی زمین بیایند و از جملات واقعی‌تر برای اسلوگن خود استفاده کنند.

لیبریا: عشق به آزادی ما را به این‌جا رساند

وقتی خیلی‌ها از جایگاه شما خبر دارند و می‌دانند شما کجا هستید، این شعار عملا خوب نیست. عشق به آزادی شما را به هر کجا رسانده، این شعار ریسک بزرگی است و بهتر است اینقدر مستقیم خود را زیر سوال نبرید.

هائیتی: یکپارچگی نیرو آفرین است

شما یک گزاره خبری را گذاشته‌اید به عنوان شعار رسمی کشورتان. بر سر درستی یا نادرستی همین گزاره قرن‌هاست که مناقشات زیادی بین کشورها ایجاد شده است. اگر نمی‌دانید دارید چه می‌گویید سریع با من تماس بگیرید و اگر از این جمله مطلع هستید که هیچ!

جمهوری مقدونیه: آزادی یا مرگ!

تیر بزرگ نشانه نزدن است. اگر به تبعیت از جد بزرگتان اسکندر اهل کشورگشایی هستید باید بدانید به این کثافت‌کاری‌ها آزادی نمی‌گویند اگر هم حساب شما از او جداست، نیازی به اغراق نیست رفقا.

سوئد: برای سوئد – در زمان

اینکه شما بگویید برای سوئد در زمان مثل این است که ما بگوییم برای ایران در مکان. ایجاد چنین گفتمانی بی‎معنی است و این نگرانی وجود دارد که همه کشورها بخواهند «منم منم» کنند. از شما خواهش می‌کنم تا دردسر درست نکنید. اسلوگن شما بیش از حد ایهام دارد.

مالی: یک مردم، یک هدف، یک کیش

حکومت کردن بر مردم سخت است و ما هم از این قضیه مطلعیم اما شما خیلی مستقیم دارید همه را به یک سمت ترغیب می‌کنید. بهتر است تا هدف‌هایتان را در پس پرده و با سیاست بیشتری به خورد افراد بدهید و اینقدر نخواهید به زور جامعه را همگن کنید.

نپال: مادر و سرزمین مادری بزرگتر از آسمان هستند

این چیزی که شما دارید به آن اشاره می‌کنید، در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک اغراق است. ما هم می‌دانیم که بهشت زیر پای مادران است ولی استفاده از چنین جملاتی خوبیت ندارد و اگر از خود مادرها هم بپرسید، به این حجم از مبالغه راضی نیستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.