راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محلی فکر کنید و جهانی عمل کنید / تحلیلی بر شعارهای 21 کشور جهان

راستش را بخواهید فکر کنم من تحلیلگری چیزی هستم. شعارهای متنوع در کشورهای مختلف دنیا پر از اشکال است و من از دید خود آنها را بررسی کرده‌ام. برای نوشتن شعار و اسلوگن باید به بسیاری از مسائل دقت کرد که متاسفانه این خارجی‌ها عقلشان نمی‌رسد و ناقص‌العقلی چیزی هستند.

بنده تمام دانش خود را مدیون منبع معتبر ویکی‌پدیای فارسی هستم. بعضی از افراد می‌گویند که مطالب این دانش‌نامه معتبر نیست و هر کسی می‌تواند آن را ویرایش کند. جواب من به آنها سکوت است. متاسفانه در هر جمعی چند زبان‌نفهم پیدا می‌شوند.

 

باهاما: به جلو، به بالا، بعد با هم

دوستان عزیزم در باهاما! اگر صدای مرا می‌شنوید بدانید شعاری که شما برای کشورتان انتخاب کرده‌اید، در تلویزیون سایر کشورها برای نرمش صبحگاهی استفاده می‌شود. بعضی از خدا بی‌خبرها هم که تعابیر بدتری دارند.

 

تایلند: ملت، پادشاه، مذهب

نگذارید دهان من باز شود. جوان‌های پاک و معصوم سرزمین‌های مختلف را به کشور خود دعوت می‌کنید و آنها را لاابالی برمی‌گردانید. این در حالی است که حرف از مذهب می‌زنید.واقعا که!

 

ونزوئلا: خدا و فدراسیون

از خدا تا فدراسیون، چندین سمت را نادیده گرفته‌اید. شما با این کار فدراسیون خود را پررو می‌کنید. لااقل در سطح وزارت ورزش یا سازمان جوانان نماینده‌ای می‌فرستادید!

 

اسپانیا: فراتر از بیشتر

«فراتر از بیشتر» رسما بازی با کلمات است. از شما درخواست دارم که هر وقت حال یک انسان معمولی را پیدا کردید و بر روی زمین برگشتید، شعاری شایسته‌تر برگزینید.

 

کانادا: از دریا به دریا

اگر سرزمین پهناوری دارید و سفر کردن در آن مردم را آب به آب می‌کند، نوش جانتان ولی اگر راستش را بخواهید استفاده از این قبیل داستان‌ها در شعار منسوخ شده است.

 

ایالات متحده آمریکا: ما به خدا ایمان داریم

شعار یک ملت نباید به وضوح دروغ باشد. از کافران عزیزم خواهش می‌کنم که اینقدر با ما شوخی نکنند. فکر می‌کنید مردم خری چیزی هستند؟

 

برزیل: نظم و پیشرفت

هر کس نداند، ما که می‌دانیم شما نظم درست و حسابی ندارید. برای انتخاب شعار، نگران محدودیت کاراکتر نباشید. یک بار دیگر به شعار خود نگاه کنید. مطمئن باشید که باید سریع آن را عوض کنید.

 

برمودا: به هر کجا سرنوشت ما را ببرد

با  فرهنگ باری به هر جهت، نمی‌شود یک مملکت را اداره کرد. لطفا خودتان وارد عمل شوید و حداقل در حد شعار، کمی استقلال داشته باشید.

 

بلژیک: وحدت قدرت می‌دهد

مگر شما در حال نوشتن انشایی چیزی هستید؟ مثلا من هم بگویم ثروت شهرت می‌دهد؟ اینقدر ساده‌لوح نباشید. استفاده از این ادبیات در سطح ملی جایز نیست.

 

بلغارستان: اتحاد قدرت می‌دهد

ای بابا! لعنت بر شیطان! شما هم که با روال بلژیکی‌ها جلو رفته‌اید. برای بلژیکی‌ها یک چیزهایی نوشته‌ام. از آنها بخواهید برای شما فوروارد کنند.

 

اروگوئه: آزادی یا مرگ

رفقای اروگوئه‌ای عزیزم توجه داشته باشند که افراط در هر چیزی نارواست. من آنها را به آرامش دعوت می‌کنم و خواهش می‌کنم از خر شیطان پایین بیایند.

 

بنگلادش: ناسیونالیسم، سکولاریسم، سوسیالیسم و دمکراسی

اینقدر برای ما ایسم ایسم نکنید. در حد سواد متوسط افراد حرف بزنید. استفاده از این ایسم‌ها فقط شما را به مردمی احمق تبدیل خواهد کرد.

 

بوتسوانا: باران

اگر شما درخواست آب بیشتر دارید، می‌توانید از روش‌های دیگری استفاده کنید. ولی اسلوگن مملکت خود را با استراتژی بهتری بچینید. آخر این چه کاری است؟

 

پرتغال: ملت خوب

اینقدر به ملت توجه نکنید. سعی کنید رابطه خود را با آنها در حد متوسط نگه دارید و حواستان باشد که مردمتان غوره نخورده، مویز نشوند.

 

هلند: من حفظ خواهم کرد

این جمله باعث عکس‌العمل‌های بی‌ادبی توسط افراد می‌شود. امکان دارد به شما بگویند که شما سگ چه کسی باشید که حفظ کنید. لطفا شعاری بهتر و ملموس‌تر انتخاب کنید.

 

جمهوری چک: چیرگی حقیقت!

شعار ملی شما اصلا درنیامده و ما کاری نداریم که چرت محض گفته‌اید ولی اگر خیلی آدم‌های خفنی بودید که نمی‌گذاشتید اسلواکی برای خودش تشکیل کشور بدهد.

 

سنگاپور: به پیش، سنگاپور

این جمله به طرز واضحی ترویج هوچی‌گری و اشاعه فرهنگ اوباش‌خیزی به حساب می‌آید. سنگاپوری‌ها اگر کله‌تان بوی قورمه‌سبزی نمی‌دهد، اصلاح کنید.

 

شیلی: با دلیل یا با زور

ابتکار در شعارهای ملی خوب است ولی شما باید حداقلی از استاندارد را رعایت می‌کردید. 5 کلمه در شعار گذاشته‌اید که 3 کلمه حرف اضافه و دو کلمه حرف مفت در آن به چشم می‌خورد.

 

نروژ: همه چیز برای نروژ

دنیا هنوز اینقدر بی‌حساب‌وکتاب نشده که همه چیز را به شما بدهیم. بگویید چه حجمی از این کیک می‌خواهید تا در مورد آن تصمیم گرفته شود.

 

اندونزی: وحدت در تنوع

از مسئولان سرزمین اندونزی و حومه خواهش می‌کنیم هرچه زودتر این حرف‌های خود را بس کنند. آخر کدام مملکت با تنوع‌طلبی به جایی رسیده است؟ به انسان‌ها تنوع‌طلبی یاد می‌دهید اخوی‌ها؟

 

جمهوری آذربایجان: کشور آتش

استفاده از آتش آن هم در شعار ملی، جایز نیست و آذربایجان عزیز، باید با عناصر کم‌خطرتری شعار بسازد. آخر آتش برای این کارها نیست.

 

پی‌نوشت: شاید بعضی از شما بگویید که چرا 21 کشور در این تحلیل دقیق، انتخاب شده‌اند. قسم می‌خورم هر عدد دیگری هم انتخاب می‌کردم، باز همین حاشیه‌ها وجود داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.