راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در اولین روز مانی ۲۰۲۰ اروپا چه خبر بود؟ / گزارش اختصاصی راه پرداخت از هلند

حسن اطاعت / مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان / آمستردام /  «دیو بیرچ» را اولین بار، سال 2017 در کپنهاگ دانمارک دیدم و یک نسخه از کتاب مشهور خود به نام «قبل از بابل، بعد از بیت کوین» را برایم امضا کرد. فرد با تجربه و با سوادی است که خود را نویسنده، مشاور و مفسر در حوزه خدمات مالی دیجیتال و چند چیز دیگر معرفی می‌کند. آدمی در این سطح، اولین پنل رسمی «مانی 2020» امسال را با آقای «ریشی خوسلا» برگزار کرد که توانسته است فقط در عرض چهار سال فعالیت، به رهبر بازار وام (لندینگ) در انگلستان تبدیل شود. کسانی که با سازوکار وام و اعتبار در انگلستان آشنایی دارند، می‌دانند که چه نام‌های بزرگ و سیستم‌های پیچیده‌ای در این بازار، رقابت می‌کنند و چگونه برای اعطای وام، سرودست می‌شکنند. من در سال 2015 در نخستین سفر خود به لندن، سری به یک نمایشگاه بانک و وام زدم و از تنوع روش‌های تامین مالی و صراحت آنان در بازاریابی برای وام، تعجب کردم. برخی موسسات حتی حاضر بودند در همان چند روزه حضور در نمایشگاه، با تمسک به مدارک بسیار ابتدایی، به من ایرانی وام بدهند. البته آن زمان هنوز به اندازه حالا، ایرانی نبودیم! به‌هرحال، مصاحبه «دیو» با «ریشی» شبیه این بود که مثلا دکتر الهی قمشه‌ای با همایون شجریان (نه ساسی مانکن یا تتلو!) مصاحبه کند و راز موفقیت وی را سوال کند؛ صد البته که برنامه‌های اسپانسری، وقوع چنین رویدادی را ممکن می‌کند.

قبل از این پنل، خانم «پگی آلفورد» از «پیپل» به‌عنوان نخستین سخنران کنفرانس، پلتفرم تجاری جدیدی را معرفی کرد که برای افزایش امنیت، شفافیت مالی و سهولت تبادلات مالی بین شرکت‌ها و بین افراد و بنگاه‌های اقتصادی طراحی شده است.

بعد از این پنل هم مدیرعامل جوان و خوش تیپ بانک هلندی ING در مورد پیشتازی در بانکداری دیجیتال صحبت کرد و سپس نوبت به پنل «نانو سباستیائو» مدیرعامل «فیدزای» رسید؛ شرکتی که توسط وی و تیمی از مهندسان هوافضا با هدف مدیریت ریسک از طریق داده‌کاوی و هوش مصنوعی تاسیس شده و با سرعت عجیبی رشد می‌کند. نانو را هم اولین بار، سال 2016 در کن فرانسه دیدم و در مورد تلفظ نام شرکتش صحبت کردیم. از آن پس تقریبا در تمام رویدادها، غرفه فیدزای را می بینم؛ سه بار در وب‌سامیت پرتغال، یک بار در سبیت آلمان و دو بار، اینجا در آمستردام. دسترسی‌ها و ارتباطات این بشر، تناسبی با سن وی ندارد. پارسال «استفاون هاوکینگ» را برای افتتاح وب سامیت دعوت کرده بود و امسال خانم «رایز» (مشاور سابق امنیت ملی آمریکا) را به اینجا آورده است تا در مورد طراحی و پیاده سازی سیاست‌های امنیتی صحبت کند. حضور افرادی در سطح خانم رایز، نشان می‌دهد که شرکتهایی مانند فیدزای، تا چه حدی برای مبارزه با تقلب و جرایم و کلاهبرداری‌های مالی تجهیز شده‌اند.

بعد از این چند سخنرانی افتتاحیه، چرخی در سه سالن نمایشگاه زدم. همانطور که حدس می‌زدم، تغییر تم گرافیکی، فضای بصری رویداد را عوض کرده و تم جدید با این رنگ سبز خزه‌ای و زرد کهربایی و نشانه‌های علمی، جدی‌تر و رسمی‌تر به نظر می‌رسد.

با توجه به ماهیت تجاری رویداد، فقط نام‌های بزرگ حضور دارند و به رسم غالب رویدادهای یکی دو سال اخیر، تاکید اغلب آنان بر «هوش مصنوعی» است. خلاف تصور ما، هوش مصنوعی پدیده‌ای نیست که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، واقعیتی است که با آن زندگی می‌کنیم و چه بسا ملاقات‌هایی که اینجا صورت می پذیرد حاصل هوشمندی نرم‌افزارهایی که با کشف علایق کاربران، آنها را به سمت تامین‌کنندگان مرتبط، هدایت کرده‌اند.

موضوع دیگری که ارایه‌دهندگان راه‌کارهای تحول دیجیتال، روی آن تاکید دارند، مدیریت دگردیسی دیجیتالی بانک‌هاست. عبور دادن بانک‌ها از گپ دیجیتال و هدایت آنها به سمت بانکداری مبتنی بر کاربران آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، داده‌های کلان، پردازش‌های سریع و راهکارهای هوشمند، موضوعی است که بانک‌ها به‌دلیل مقاومت ساختاری و هزینه‌های کلان مالی و عملیاتی، از آن فرار می‌کنند و در عینحال، چاره ای هم جز پذیرش آن ندارند.

بلاکچین هم البته که بحث روز است، با این تفاوت که ما در ایران، جنبه ناشناس ماندن و عدم ردیابی را برجسته می‌کنیم و این‌ها در اروپا سعی می‌کنند که خلاف آن را ثابت کنند و از بابت تطبیق با قوانین GDPR اطمینان ایجاد کنند که البته پارادوکس ساده‌ای نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.