راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با اعمال محدودیت لوکال‌بیت‌کوینز، معاملات بیت‌کوینی کاربران ایرانی ناامن شد

لوکال‌بیت‌کوینز بزرگ‌ترین بازار خریدوفروش فردبه‌فرد بیت‌کوین دنیا از روز گذشته، خدمات خود را برای کاربران ایرانی محدود کرد و درج آگهی جدید خریدوفروش بیت‌کوین و حتی به‌روزرسانی آگهی‌های قبلی برای کاربران ایرانی آن غیرممکن شده است.

لوکال‌بیت‌کوینز یکی از بازارهای مهم و شناخته‌شده خریدوفروش بیت‌کوین است. لوکال‌بیت‌کوینز ضمن فراهم کردن بستری برای اتصال میان فروشندگان و خریداران بیت‌کوین و انجام معاملات آنان، امنیت معامله‌ها را هم تامین می‌کند و این موضوع کلیدی‌ترین بخش خدمات این سرویس به شمار می‌آید.

از طرف دیگر مکانیزم قیمت‌گذاری در قالب درج آگهی‌ها در سایت و رقابت در خریدوفروش باعث ایجاد بازاری شفاف و در عین حال تعادل قیمت‌ها برای خریدار و فروشنده می‌شود.

 

دلایل استقبال کاربران ایرانی از لوکال‌بیت‌کوینز

برای فعالیت در لوکال‌بیت‌کوینز نیازی به کارت اعتباری یا دبیت‌کارت نیست و پرداخت‌ها و شارژ کیف پول و … از طریق بیت‌کوین انجام می‌شود و این قابلیت باعث استقبال بیشتر کاربران ایرانی از آن شده است.

همچنین امنیت معامله برای طرفین، یکی از مزیت‌های لوکال‌بیت‌کوینز است. در نبود پلتفرم‌های این‌چنینی، کاربران مجبور هستند برای خریدوفروش بیت‌کوین، به طرف مقابل خود اعتماد کنند و این ریسک برای طرفین به وجود می‌آید که پس از پرداخت پول یا بیت‌کوین، از طرف مورد معامله چیزی دریافت نکنند.

 

کاربران ایرانی دیگر امکان معامله در لوکال‌بیت‌کوینز را ندارند

لوکال‌بیت‌کوینز از روز گذشته، خدمات خود را برای کاربران ایرانی محدود کرده است. درج آگهی جدید خریدوفروش و حتی به‌روزرسانی آگهی‌های قبلی برای کاربران ایرانی لوکال‌بیت‌کوینز غیرممکن شده است و اینگونه، عملا معامله برای ایرانیان در این سایت غیرممکن است.

این محدودیت‌ احتمالا به دلیل قوانین کشوری که لوکال‌بیت‌کوینز در آن فعالیت می‌کند و قوانین آن کشور در قبال تحریم‌های ایران صورت گرفته است؛ هرچند تاکنون این سایت از اظهارنظر مستقیم در رابطه با علت این کار خودداری کرده است. کشورهای مختلف با توجه به مسائلی نظیر دور زدن تحریم‌ها و پولشویی، چنین محدودیت‌هایی را برای کاربران ایرانی اعمال می‌کنند.

این اعمال محدودیت‌ها، پیش از این هم توسط سرویس‌دهندگان خارجی نظیر بایننس سابقه داشته است و احتمال دارد در آینده هم سرویس‌دهندگان خارجی دیگری چنین محدودیت‌هایی را برای کاربران ایرانی اعمال کنند.

فعلا فقط امکان درج و به‌روزرسانی آگهی‌ها برای ایرانیان حذف شده و در نتیجه فعالیت این کاربران غیرممکن شده است. اما این ریسک وجود دارد که لوکال‌بیت‌کوینز دارایی‌های ایرانیان را نیز در آینده توقیف کند و این اتفاق قبلا در سرویس‌دهنده‌های مشابه دیگر سابقه داشته است.

 

کلاه‌برداری‌های بیت‌کوینی افزایش می‌یابد

لوکال‌بیت‌کوینز، با اسکرو کردن بیت‌کوین نزد خود تا پیش از تایید دو طرف معامله، امنیت معامله را برای خریداران و فروشندگان بیت‌کوین تامین می‌کند. اسکرو به این معناست که بیت‌کوین معامله‌شده بین فروشنده و خریدار، تا زمان تبادل کامل مالی و تایید طرفین، نزد لوکال‌بیت‌کوینز امانت خواهد ماند.

با نبود این پلتفرم، امنیت معاملات بیت‌کوینی فردبه‌فرد چالش‌برانگیز می‌شود و امکان افزایش کلاه‌برداری‌ها در این معاملات افزایش پیدا می‌کند. چراکه کاربران ایرانی در هر صورت به خریدوفروش بیت‌کوین نیاز دارند. در نتیجه، این کاربران پس از محدودیت پلتفرم‌های امن، به انجام معامله به روش‌های ناامن خواهند پرداخت و امکان افزایش کلاه‌برداران و سوءاستفاده‌کنندگان در چنین معاملاتی وجود دارد.

هرچند به ایرانیانی که قصد خریدوفروش بیت‌کوین دارند، توصیه می‌شود که در انجام معاملات خود، احتیاط کنند. اما باید توجه داشت که معاملات بیت‌کوینی، در بستر دیجیتال رخ می‌دهند و صرف احتیاطِ کاربران، گره‌گشا نخواهد بود.

برای کاهش کلاه‌برداری‌های اینترنتی، نیاز به بستری است که بتواند معاملات امن انجام بدهد. در حال حاضر جایگزین‌های خارجی برای لوکال‌بیت‌کوینز نظیر keepchange.io وجود دارند که مکانیزمی مشابه لوکال‌بیت‌کوینز پیاده‌سازی کرده‌اند و حتی شاید بتوانیم آنها را کپی‌های ارتقایافته لوکال‌بیت‌کوینز بدانیم.

پس از مشکلات دیروز با توجه به حضور ایرانیان و تجربه قبلی اطرافیان در خرید بیت‌کوین در keepchange بر آن شدیم تا این موضوع را با این سایت هم مطرح کنیم و پاسخ این سایت قابل‌توجه بود.


در ایمیل پاسخ، این سایت اشاره کرده است که یکی از فلسفه‌های وجودی بیت‌کوین مقابله با اعمال فشارهای دولت‌ها است و این سایت برای ایرانیان مانند بقیه اتباع کشورهای دیگر هیچ‌گاه محدودیتی اعمال نخواهد کرد و این موضوع قبلا در قوانین این سایت هم آمده است.

علاوه بر این در ایران هم در حال حاضر چندین کیف پول و صرافی متمرکز در حال فعالیت هستند که این سرویس‌دهندگان می‌توانند با ارتقای تکنولوژی‌های خود، پاسخ مناسبی به نیاز کاربران بدهند. و این موضوع نیازمند حمایت‌های قانونی از این سایت‌ها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.