راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چند نکته که باید درباره اوراق بهادار اسلامی یا صکوک بدانید

اوراق بهادار اسلامی که با عنوان صکوک شناخته می‌شوند، به عنوان جایگزین اوراق قرضه در مدت بیش از یک دهه به یکی از بخش‌های مهم صنعت مالی اسلامی تبدیل شده است و با گذشت زمان، بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی در این بخش وارد شده یا فعالیت خود را در آن گسترش می‌دهند. یکی از مسائل مهم در بازار صکوک، انواع ساختارهای مورد استفاده در طراحی قرارداد صکوک است که از جهات مختلف بر فرایند انتشار و تسویه صکوک اثرگذار است. صکوک اجاره، مرابحه، مشارکت، وکالت و غیره از جمله ساختارهای مورد استفاده در طراحی صکوک هستند که هر یک ویژگی‌ها و شرایط خاصی دارند و با اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، متن بالا قسمتی از چکیده گزارش «دست نامه صکوک؛ راهنمایی برای ساختاردهی صکوک» است که توسط رضا یارمحمدی، رسول خوانساری و سیدمحمد حسن ملیحی ترجمه و توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر شده است.

در این گزارش پس از طرح پیشینه بازار صکوک و ریشه‌های شکل‌گیری آن، مهم‌ترین ساختارهای قابل استفاده در طراحی صکوک معرفی و تشریح می‌شود. همچنین در مورد هر ساختار، نمونه‌ای به عنوان موردکاوی ارائه شده و فرایند انتشار آن تبیین می‌شود.

در بخش جمع‌بندی این گزارش نیز تاکید شده است ظهور بازارهای اسلامی در جهان طی دهه اخیر بدون شک مرهون احکام بنیادین اسلام و پویایی شریعت در معرفی ابزارهای نوین اسلامی توسط صاحب‌نظران مالی اسلامی بوده است؛ به طوری که در حال حاضر نه تنها اقتصاد کشورهای اسلامی از ابزارهای متعارف که غالباً ربوی است بی‌نیاز شده، بلکه محصولات آن در بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی گسترش یافته است. توسعه بازار اوراق بهادار اسلامی مستلزم شناخت دقیق کاستی‌ها و چالش‌های این بازار و ارائه راه‌حل‌های مؤثر و کارآ در جهت رشد روزافزون آن است که در حل این چالش‌ها می‌توان از تجربه کشورهای موفق استفاده کرد.

تنوع در ابزارهای مالی اسلامی شاید از برخی جنبه‌ها مفید باشد اما ممکن است از دید سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به این بازار را دارند، مشکل‌ساز باشد. از این جهت که سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای، دانش جامعی نسبت به انواع این ابزارها و تفاوت‌های موجود بین آنها ندارند، در نتیجه این امر موجب سردرگمی آنها خواهد شد؛ بنابراین، در این زمینه باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گرفته و متناسب با سطح فرهنگ سرمایه‌گذاری، سطح درآمد افراد و تمایل آنها برای هزینه کردن به منظور مشاوره‌های مالی، اقدام به طراحی و انتشار ابزارهای گوناگون مالی کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند فایل کامل این گزارش را از اینجا دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.