راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کافه بلاکچین برای دومین بار به پروژه ققنوس پرداخت

بیست‌وسومین دورهمی کافه بلاکچین دیروز 30 اردیبهشت 98 در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد. حسین اسلامی، قائم‌مقام و محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی پروژه ققنوس در این جلسه در مورد این پروژه صحبت کردند و به سؤالات حاضران در مورد ققنوس پاسخ دادند.

کافه بلاکچین 23 در حالی با محوریت پروژه ققنوس برگزار شد که در کافه بلاکچین بیست‌ویکم، بحث این پروژه نیمه‌تمام مانده بود و قرار شد تا سؤالات و ابهامات فنی مخاطبان در این برنامه پاسخ داده شود.

حسین زادبر اولین سخنران کافه بلاکچین بود. زادبر اخبار حوزه رمزارزها و بلاکچین در دنیا را مرور کرد و بعد از اظهار نظر حاضران در مورد اخبار مربوط به لایتنینگ، مقرر شد تا جلسه‌ای از کافه بلاکچین به این موضوع اختصاص پیدا کند.

 

معرفی ققنوس

صمدی‌راد با ارائه توضیحاتی در مورد اهداف، ارکان، برنامه‌ها و کارکردهای ققنوس صحبت‌های خود را آغاز کرد. او در ادامه، ساختار صدور و توزیع پیمان و نگهداری طلای پشتوانه را تشریح کرد.

احراز هویت، عرضه املاک مازاد بانک‌ها، عرضه سکه طلا، توزیع وثایق بانکی، پرداخت فرد به فرد و مدیریت وفاداری نخستین موارد کاربرد ققنوس هستند.

صمدی‌راد به توضیح در مورد پیش‌نویس سپیدنامه شبکه ققنوس و توکن پیمان پرداخت. او در مورد مفاهیمی مانند دارایی، توکن گواهی، توکن دارایی، توکن، توکن‌سازی و دارایی پایی ققنوس توضیحاتی ارائه داد.

در ادامه حسین اسلامی، قائم‌مقام ققنوس در مورد اکوسیستم ققنوس توضیحاتی برای حاضران بیان کرد. او درباره کاربران پیشتاز، برنامه‌نویسان آزاد، حامیان اجتماعی، حامیان مالی، عرضه‌کنندگان خدمات و راه‌حل، اکوسیستم استارت‌آپی کشور و توسعه‌دهندگان هسته فناوری ققنوس جملاتی را عنوان کرد.

اسلامی سپس برنامه نوآوری و شتاب‌دهی ققنوس را تشریح کرد. او در صحبت‌های خود خطاب به افراد حاضر در جلسه عنوان کرد: «ققنوس از همکاری با افراد متخصص و خبره استقبال می‌کند. افرادی که فکر می‌کنند در این پروژه می‌توانند جایی داشته باشند، از راه‌های ارتباطی ما استفاده کنند و خود را به ققنوس معرفی کنند.»

بعد از صحبت‌های صمدی‌راد و اسلامی، حاضران سؤالات خود را مطرح کردند و بعد از آن، صمدی‌راد مواردی فنی را در مورد پروژه ققنوس تشریح کرد. او یک تراکنش بر بستر بلاکچین را در محیط آزمایشی برای مخاطبان کافه بلاکچین انجام داد.

 

انتقاداتی به ریپل

امیرعلی حسین‌زاده ارائه‌ای با عنوان «نقد، بررسی و معرفی رمزارزهای غیرقابل اعتماد» را برای حاضران توضیح داد.

حسین‌زاده تاریخچه‌ای از ریپل ارائه داد و سپس درباره تفاوت‌های ریپل و XRP صحبت کرد. او بیان کرد: «در شبکه ریپل 30 شخص اعتبارسنجی می‌کنند و اگر ۱۶ نفر از آنها را متقاعد کنید، امنیت این شبکه به خطر می‌افتد. می‌توان گفت که ریپل شبکه امنی نیست.»

حسین‌زاده ادامه داد: «ریپل با بانک‌های مختلف همکاری کرد و توانست تا حدودی رسانه‌ها را جذب خود کند. بانک‌ها محتاط‌ترین و محافظه‌کارترین مؤسسات برای جذب تکنولوژی هستند. وقتی ریپل می‌گوید با بانک‌های بزرگ مانند سانتاندر کار می‌کند، آیا این بانک واقعاً کاری با این تکنولوژی انجام می‌دهد؟ این سوالی است که ریپل هرگز جوابی به آن نداده است.»

به گفته حسین‌زاده، تناقض بزرگی در بین جامعه طرفداران ریپل شکل گرفته است و مدیران آن سؤالات متعددی را بی‌جواب گذاشته‌اند. او ادامه داد: «ریپلی‌ها باید به سؤالات زیادی جواب دهند. همکاری‌هایی که در سال ۲۰۱۸ از آن صحبت کردند، چه شد؟ چرا هیچ خبری از همکاری‌های جدید آنها نیست؟ اگر آنها روزی گفتند ارتباطی بین آنها و xrp نیست، چرا دارند آن را می‌فروشند؟»

عکاس: ناصر جعفری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.