راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روابط عمومی‌های واحدهای صنعتی، از انجام وظایف حرفه‌ای خود بازمانده‌اند

روابط عمومی‌های واحدهای صنعتی، از شناساندن مجموعه خود در سطح ملی و با اهداف ملی بازمانده و غافل شده‌اند.

دکتر محمود ترابیان مدرس دانشگاه و مدیر روابط‌عمومی بانک تات (آینده) به مناسبات در پیش بودن برگزاری کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی و درباره نقش روابط‌عمومی‌های واحدهای صنعتی در ترغیب مردم به استفاده از تولیدات ملی گفت: هر سازمانی برای رسیدن به اهداف و حفظ پویایی و حیات خود نیازمند تعامل و رابطه مناسب با مخاطبانش به صورت دو طرفه در درون و بیرون سازمان است.

او بر این که تفاهم داشتن به مخاطبان، ایجاد یک رابطه منطقی و درک متقابل در تقویت ارکان و رفع نقاط ضعف و همچنین پیاده سازی مسیری درست و هموار، نقش مؤثری در پیمودن مسیر و موفقیت‌های آن مجموعه دارد تأکید کرد.

ترابیان با اشاره به تعریف انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی از روابط‌عمومی ادامه داد: بر این اساس روابط‌عمومی، عملی است ممتد، مداوم و طرح‌ریزی شده که از طریق آن سازمان می‌کوشد تا تفاهم و پشتیبانی و حمایت کسانی را که با سازمان سر و کار دارند را به دست بیاورند.

وی یکی از اهداف روابط‌عمومی به خصوص روابط‌عمومی‌های واحدهای صنعتی را حسن رابطه و توسعه تفاهم با مخاطبان و مشتریان واحدهای صنعتی از طریق آگاه کردن، تشویق و ترغیب به منظور تسریع دستیابی به مقاصد و تحقق اهداف سازمان به منظور فروش بیشتر با تولیدات کیفی و برتر و بهینه‌سازی و فرهنگ‌سازی برای استفاده از محصولات صنعتی و تولیدات ملی دانست و افزود: به نظر می‌رسد بنا به دلایلی، روابط عمومی های واحدهای صنعتی آنگونه که باید، از شناساندن مجموعه خود در سطح ملی و با اهداف ملی بازمانده و غافل شده‌اند.

وی ایجاد یک موج بزرگ، قدرتمند و فراگیر در معرفی مجموعه، تولیدات آنها، نقش تولیدات در رشد و توسعه ملی، کارآفرینی، سرمایه‌آفرینی و ارزش‌آفرینی را از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف روابط‌عمومی‌های واحدهای صنعتی دانست. ترابیان گفت: به این منظور می‌طلبد تا روابط‌عمومی‌های واحدهای صنعتی با اتحاد و انسجام فکری و ذهنی، امکانات و ابزار این حرکت را ایجاد کنند. او این نکته را نیز یادآور شد که: روابط‌عمومی به تنهایی نمی‌تواند این موج را ایجاد کند بلکه سایر واحدها نیز باید همگام و در کنار روابط‌عمومی پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند. این مدرس روابط‌عمومی در مورد جایگاه روابط‌عمومی‌ها در واحدهای صنعتی نیز افزود: به نظر می‌رسد با جایگاه دیگر روابط‌عمومی‌ها در واحدهای غیرصنعتی چندان تفاوتی نداشته باشد و متأسفانه از جایگاه و اعتبار مناسبی برخوردار نیستند که این موضوع نیز در زمره آسیب‌شناسی حرفه‌ای روابط‌عمومی قرار می‌گیرد و باید بدان از زوایای گوناگون پرداخته شود.

ترابیان با بیان اینکه روابط‌عمومی در واحدهای صنعتی باید جایگاه و نقش مؤثر خود را ابراز نماید ادامه داد: روابط‌عمومی باید با تلقی و برداشت مؤثر، مناسب، منطقی و ساده و روانی که از فعالیت‌هایش دارد، زمینه ساز انتقال آن به مدیریت ارشد و سایر واحدها شود و با ابزار، امکانات، دانش و اطلاعات روز و کارآمد و با برنامه‌ریزی حرفه‌ای و چالاکی و نشاط بخشی به مجموعه، ضمن شناساندن ویژگی‌ها و اثرات ارزش‌آفرین روابط‌عمومی، جایگاه واقعی و در خور خود را بازیابد و این میسر نیست مگر با همان موج آفرینی مثبتی که اشاره شد. ترابیان تأکید کرد: به هر حال، روابط‌عمومی در واحدهای صنعتی باید بیش از این‌ها، نقشی موثر، فعال و پیشرو و ممتاز داشته و با بهره‌گیری از فرصت‌ها، تهدیدهای مختلف را شناسایی، برنامه‌های مقابله با آن را ارائه و خنثی سازد. مدیر روابط‌عمومی بانک تات (آینده) در ادامه اظهار نظر خود، مشتری‌شناسی، مشتری‌مداری و مشتری‌یاری را از نکات کلیدی و بارز روابط‌عمومی واحدهای صنعتی دانست و گفت: روابط‌عمومی‌های واحدهای صنعتی باید روی این مقوله حساب ویژه‌ای باز کنند و با نگاه تخصصی، علمی و منطبق با واقعیت‌های روز جامعه، علاوه بر اثبات نقش مؤثر خود، وجهه مجموعه خود را افزایش دهند و خلاءهای موجود را برطرف نمایند.

ترابیان به یک نمونه موفق در این زمینه اشاره کرد و افزود: ژاپنی‌ها شعاری دارند و به آن نیز اعتقاد دارند که هر ژاپنی باید حداقل یک محصول ژاپنی داشته و از آن استفاده نماید، بنابراین می‌طلبد تا روابط‌عمومی واحدهای صنعتی بیش از پیش و با زدودن پرده‌های رخوت و سستی و با خودباوری و با استفاده از نیروهای متخصص، زبده و با اتحاد و انسجام و همفکری با سایر واحدها و مدیریت ارشد مجموعه به جایگاه فراخور و شایسته دست یافته و با تزریق نیرو و روحیه شادابی و چالاکی و نشاط علاوه بر کسب اعتبار برای خود، نامی در خور شایسته و تقدیر برای مجموعه خود در سطح ملی و بین‌المللی کسب نمایند. گفتنی است کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی بیستم شهریور ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

منبع: ستاد خبری کنفرانس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.