راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب «اقتصاد ایران در تنگنای توسعه»

کتاب “اقتصاد ایران در تنگنای توسعه”، جدیدترین کتاب در زمینه توسعه اقتصادی در ایران است که در ابتدای تیرماه امسال توسط نشر مرکز به بازار کتاب عرضه شده است. در این کتاب به پرسش هایی نظیر این که چرا در کشاکش تاریخ، ایرانیان عقب ماندند و چه عواملی در این عقب ماندگی دخیل بودند پاسخ داده می شود. اما این کتاب، تنها یک کتاب در حوزه تاریخ توسعه نیست. این کتاب با اتکا به نظریات جدید اقتصاد سیاسی به طرح یک چارچوب تحلیلی مبتنی بر نهادگرایی جدید همت می گمارد. با این چارچوب تحلیلی، نویسندگان سعی می کنند تا به توضیح چگونگی گذار از وضعیت فعلی به سوی توسعه، که بیش از 100 سال است برای ایرانیان به آرزو تبدیل شده است، را بدهند.

بطور کلی کتاب اقتصاد ایران در تنگنای توسعه را می توان کتابی دانست که با رویکرد نهادگرایی جدید به اقتصاد ایران می نگرد و با نظریات جدید توسعه اقتصادی و اقتصاد سیاسی سعی در توضیح و ارایه راه حل دارد. در این کتاب، تحلیل اقتصاد ایران بصورت کلی به دو سطح ساختاری و عملکردی تقسیم می شود. در سطح ساختاری به بحث های تاریخی، توسعه ای و نهادی پرداخته می شود و در بحث عملکردی بحث ها بیشتر مبتنی بر چگونگی عملکرد اقتصاد ایران و ارایه راهکارهایی جهت بهبود این عملکرد از وضعیت حداقلی به وضعیت حداکثری است.

مقدمه این کتاب را دکتر موسی غنی نژاد نگاشته و درباره این کتاب نوشته است: “کتاب های جدی و مفید درباره اقتصاد ایران اندک شمارند. اغلب نوشته ها در این خصوص ، در بهترین حالت، صرفا توصیفی اند و در بدترین حالت، بیانیه های سیاسی بی محتوا و فاقد استدلال … در این آشفته بازار تحلیل های اقتصادی تاریخ ایران، انتشار کتاب حاضر غنیمت است. فضیلت بزرگ نویسندگان جوان وخوشفکر این کتاب ، پرهیز از داوری های احساساتی سیاست زده، و توجه دقیق وهوشمندانه به اهمیت نهادها است. آنها از همان آغاز، به روشنی رویکرد نظری خود را بیان می کنند و به خوانندگان هشدار می دهند که با ابزار تحلیلی متفاوتی از آنچه رایج است، به تبیین اقتصاد ایران اهتمام خواهند ورزید. در این کتاب ارزشمند، اقتصاد ایران از منظر نهاد گرایی جدید مورد بررسی قرار گرفته است. اتخاذ چنین رویکردی موجب شده که نویسندگان از داوری های شتابزده وساده انگارانه رایج درخصوص معضلات بنیادی اقتصاد ایران بپرهیزند.”

 

درباره نویسندگان:

حمید زمانزاده لیسانس و فوق لیسانس اقتصاد خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد. وی در حال حاضر دانشجوی دکتری اقتصاد در دانشگاه تهران و از محققان اقتصادی پژوهشکده پولی بانک مرکزی است که البته تابحال مقالات بسیاری در روزنامه ها و مجلات گوناگون نگاشته است. این اولین کتاب ایشان است.

صادق الحسینی لیسانس و فوق لیسانس اقتصاد خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد. وی به مدت 7 سال در مراکز تحقیقات اقتصادی کشور فعالیت کرد و همزمان به فعالیت روزنامه نگاری در روزنامه ها و مجلات مختلف نیز پرداخت. این دومین کتاب اوست در حالی که سومین کتاب وی هم در حال طی کردن مراحل نشر است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.