راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات «چارچوب تحلیل سناریوهای به‌کارگیری رمزارز» را تدوین می‌کند

پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی، در حال تدوین «چارچوب تحلیل سناریوهای به‌کارگیری رمزارز» با بهره‌گیری از تجارب منتشرشده در ۱۷ کشور از سراسر جهان در حوزه رمزارزهاست. این پژوهشگاه قصد دارد ضمن هم‌فکری و ارائه مشاوره به ذی‌نفعان حاکمیتی حوزه رمزارز، در قالب یک فراخوان عمومی سند مربوطه را در معرض نقد و بررسی کارشناسان و خبرگان این حوزه قرار دهد.

 

هدف از تهیه «چارچوب تحلیل سناریوهای به‌کارگیری رمزارز» چیست؟

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اساس اعلام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به گفته ابوذر عرب‌سرخی مجری فعالیت محوری زنجیره بلوکی پژوهشگاه، پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی نسبت به تدوین چارچوب تحلیل سناریوهای به‌کارگیری رمزارزها در کشور اقدام کرده است.

بر اساس گفته‌های عرب‌سرخی، هدف از سند مذکور کمک به سیاست‌گذاران و تصمیم سازان حاکمیتی و دولتی جهت اتخاذ تصمیم بهینه برای انتخاب سناریوی مناسب پیرامون توسعه یا به‌کارگیری رمزارزها در کشور است. این سند، قابل بهره‌برداری در سطح نهادهای مختلف از جمله شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی، بانک مرکزی، شورای عالی پول و اعتبار و سایر مراجع ذیصلاح است.

سند حاضر با بهره‌گیری از تجارب منتشرشده در ۱۷ کشور از سراسر جهان در حوزه رمزارزها، تعداد ۱۰ بررسی موردی پیرامون رمزارزهای توسعه داده شده، مطالعه تعداد بیش از ۵۰ مقاله معتبر یا سند مرجع در حوزه رمزارزها و همچنین جلب مشارکت و اخذ نظرات خبرگان دانشگاهی و بخش خصوصی تدوین و ارائه شده است.

در این بررسی از تخصص‌های سیاست پژوهی، اقتصادسنجی، توسعه فنی و مهندسی، تحلیل‌های امنیتی، تجاری و زیرساختی موجود در گروه‌های پژوهشی چهار پژوهشکده این پژوهشگاه استفاده شده است.

بر اساس این گزارش طی نیمه دوم سال ۱۳۹۶ و نیز سال ۱۳۹۷، این پژوهشگاه پذیرای بیش از پنجاه طرح پیشنهادی در زمینه سناریوهای مختلف به‌کارگیری یا توسعه رمزارز در کشور، بخش/ صنعت و سازمان با رویکردهای متفاوت بوده است. در این راستا نیز جلسات متعددی جهت ارائه طرح‌ها از طرف پیشنهاددهندگان و ارزیابی آنها از طرف تیم‌های تخصصی پژوهشگاه برگزار شده است. این امر موجب انباشت دانش تخصصی در بدنه پژوهشی مجموعه شده که مجموعه این موارد و تجارب در قالب سند پیشنهادی اعمال شده است.

در تدوین سند حاضر، مجموعه اسناد بالادستی و الزامات حاکمیتی منتشر شده مورد مطالعه قرار گرفته و تلاش شده که تا حد امکان آسیب‌پذیری‌ها و چالش‌های آن‌ها پوشش داده شود.

در این راستا پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درنظر دارد تا ضمن هم‌فکری و ارائه مشاوره به ذی‌نفعان حاکمیتی در این حوزه، در قالب یک فراخوان عمومی سند مربوطه را در معرض نقد و بررسی کارشناسان و خبرگان این حوزه قرار دهد که تاریخ این فراخوان متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

قوانین رمزارز در ایران

بهمن‌ماه ۹۷ اداره نظام‌های پرداخت معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی، نسخه ۰.۰ قوانین حوزه رمزارز را بر روی سایت خود قرار داد. این قواعد در ۱۳ صفحه و ۷ سرفصل زیر تدوین شده‌اند:

  • الزامات حوزه رمزارزهای جهان‌روا
  • الزامات ICO
  • الزامات حوزه رمزارز بانک مرکزی، الزامات حوزه رمزارز منطقه‌ای
  • الزامات عمومی صرافی‌ها
  • الزامات عمومی حوزه کیف پول‌های رمزارزی
  • استخراج

ببینید: پیش‌نویس بانک مرکزی در خصوص رمزارزها می‌تواند ترمزی بر سر راه استارت‌آپ‌های حوزه رمزارز باشد

ببینید: پیشنهادهای کارشناسان حوزه رمزارز در خصوص پیش‌نویس سند «الزامات و ضوابط حوزه رمزارزها» / رمزارز بانک مرکزی با تعریف رمزارز مغایرت دارد؟

ببینید: پیش‌نویس سیاست‌نامه بانک مرکزی در خصوص رمزارزها و انتقاداتی بر بخش ارزهای جهان‌روا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.