پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
روابط عمومی دیوار در بیانیهای اعلام کرد: از این پس کد ملی درجکنندگان آگهی ملک و خودرو با کد ملی مالک شماره موبایل با استفاده از سامانه شاهکار مطابقت داده میشود
دیوار در روزهای گذشته، به دنبال التهاباتی که در دو بخش خودرو و مسکن به وجود آمد به حذف قیمتها در این دو قسمت و نمایش آن به صورت «توافقی» اقدام کرد. دیوار با انتشار توییتی در این راستا اعلام کرد: «پس از تحولات بازار خودرو در روزهای گذشته و افزایش لحظهای قیمتها و پس از ابراز نگرانی هموطنان عزیز، دیوار تصمیم گرفت موقتاً و با هدف کمک به کاهش التهاب و بازگشت آرامش به بازار، نمایش قیمت را از آگهیهای خودرو حذف کند.»
بازگشت آگهیهای دارای قیمت خودرو و مسکن با شرایط جدید به سایتهای خریدوفروش
چندی بعد از این اتفاق طبق دستورالعمل جدید دادستانی درباره قیمتگذاری خودرو و مسکن تا پنج درصد بیشتر از قیمت پایه در فضای مجازی، مقرر شد آگهیهای خودرو حداکثر سه درصد بیش از قیمت پایه قیمتگذاری شوند و به سایتهای خریدوفروش بازگردند.
حالا پس از دریافت بازخوردهای کاربران و همچنین بررسیها و جلسات مختلف با مسئولان، دیوار با انتشار اطلاعیهای با بیان اینکه منشأ تبانیهای صورت گرفته برای قیمت سازی، خارج از مسئولیت دیوار است از انجام اصلاحات قوانین درج آگهی در این پلتفرم خبر داده است.
در فاز اول انجام این اصلاحیه در صورت صحت اطلاعات وارد شده تطبیق آن در صفحات با همکاریهای فنی سازمان فناوری اطلاعات و با استفاده از سامانه شاهکار، از این پس در دو دستهبندی خودرو و املاک، کد ملی درجکنندگان آگهی با کد ملی مالک شماره موبایلی که از طریق آن ثبت آگهی صورت گرفته، تطبیق داده خواهد شد و آگهی نمایش داده میشود. این امر باعث خواهد شد خریداران نیز مطمئن شوند که آگهیدهنده، اطلاعات هویتی خود را به درستی اعلام کرده است.
تغییر در تشخیص هویت آگهیدهندگان، تعیین سقف قیمت بر اساس نرخ مصوبه اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو، اعمال هزینه ثبت آگهی برای کسانی که بیش از حد مورد نیاز عموم، اقدام به درج آگهی میکنند از دیگر اقدامات دیوار برای اصلاح قوانین درج آگهی در این پلتفرم است.
به گزارش روابط عمومی دیوار، متن این بیانیه به شرح زیر است:
دیوار به سهم خود از شرایطی که در هفتههای اخیر موجب دامن زدن به فضای دلالی و قیمت سازی بهویژه در بازار خودرو شده، متأسف و در تلاش است در حیطه عملکرد پلتفرم خود، دست اخلالگران و تبانیگران را کوتاه کند. دیوار از ابتدای فعالیت خود همواره سعی کرده است معاملات را با راحتی بیشتر، هزینه کمتر و بدون واسطه میسر سازد و با وجود افزایش سرسامآور هزینههای جاریاش، درج آگهی را همچنان برای عموم مردم رایگان نگه دارد. استقبال و همراهی بیش از ۲۳ میلیون کاربر دیوار نشان میدهد که ما مسیرکلی حرکت را درست انتخاب کرده بودیم.
انتشار صدها هزار آگهی روزانه در موضوعات مختلفی مانند کاریابی و استخدام، خدمات، لوازم خانگی و … در دیوار توانسته است گره از زندگی بسیاری از مردم، کسبوکارهای کوچک و حتی تولیدکنندگان بزرگ و کارآفرینان باز کند. متاسفانه در این میان، التهابات اخیر در دو بازار خودرو و املاک، دیوار را نیز تحت تأثیر قرار داد و باعث نگرانی به حق بسیاری از مردم شد.
برهم خوردن تناسب عرضه و تقاضا ناشی از محدودیتهای تولید و ممنوعیت واردات خودرو به کشور و هجوم نقدینگی به بازار خودرو از مهمترین دلایل التهاب این بازار عنوان شده است. از دیگر سو، بازار مسکن بر اساس گزارشهای بانک مرکزی، در ماههای پایانی سال گذشته شاهد کاهش ۴۹ درصدی معاملات در شهر تهران بوده است. این شرایط ویژه اقتصادی، فرصت را برای تبانی و قیمت سازی در بازار خودرو بهویژه خودروهایی که عرضه محدودتری داشتهاند و بازگشت رکود به بازار مسکن فراهم کرد.
در حالی که هیچ مرجع رسمی در کشور مسئولیت قیمتگذاری روی این دو کالای اساسی را به عهده نمیگیرد و شاید چنین توقعی نیز خارج از مبانی اقتصادی باشد، دیوار در تلاش است با راهکارهای عملی و فنی شفافیت بیشتری را در معاملات ایجاد نماید و همچنین مانع شکلگیری فضای تبانی در پلتفرم خود شود. ذکر این نکته ضروری است که منشأ تبانیهای صورت گرفته برای قیمت سازی، خارج از فضای دیوار است که میبایست با برخورد مراجع انتظامی و قضایی همراه شود. دیوار در این زمینه نهایت همکاری خود را برای شناسایی و معرفی اخلالگران، با نهادهای قانونی داشته است و از این پس نیز خواهد داشت.
دیوار در شرایط عادی اقتصادی باعث شفافیت قیمتها و شکلگیری کاراتر نظام عرضه و تقاضا در عموم کالاها شده بود. در شرایط فعلی نیز دیوار تلاش میکند با محدود کردن فضا برای اخلالگران، در جهت بازگشت آرامش به فضای اقتصادی کشور، در کنار مردم باشد. از همین رو در هفته گذشته جلساتی با حضور دادستانی کل کشور، اتحادیههای صنف خودرو و املاک، پلیس و سایر نهادهای ذیربط برگزار شد تا راهکارهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
قوانین درج آگهی در دیوار تغییر میکند
دیوار اصلاحات زیر را در پلتفرم خود ایجاد خواهد کرد:
در فاز اول در صورت صحت اطلاعات وارد شده تطبیق آن در صفحات با همکاریهای فنی سازمان فناوری اطلاعات و با استفاده از سامانه شاهکار، از این پس در دو دستهبندی خودرو و املاک، کد ملی درجکنندگان آگهی با کد ملی مالک شماره موبایلی که از طریق آن ثبت آگهی صورت گرفته، تطبیق داده خواهد شد. آگهی نمایش داده میشود. این امر باعث خواهد شد خریداران نیز مطمئن شوند که آگهیدهنده، اطلاعات هویتی خود را به درستی اعلام کرده است.
در فازهای بعدی سختگیریهای بیشتری در زمینه تشخیص هویت آگهیدهندگان اعمال خواهد شد و امیدواریم این راهکار بدون اخلال در فعالیت عموم کاربران، منجر به کوتاه شدن دست تبانیگرانی شود که با سیمکارتهای بیهویت اقدام به درج آگهی غیر واقعی با هدف ایجاد التهاب در بازار و یا کلاهبرداری میکنند. ادامه بهرهبرداری دیوار و احتمالاً دیگر کسبوکارهای اینترنتی از سامانه شاهکار نیازمند همکاری و کاهش هزینههای اعلامی این سامانه از سوی وزارت ارتباطات و زیرمجموعههای آن خواهد بود.
در دستهبندی خودرو، برای دورهای آزمایشی تا رفع التهاب بازار، با استفاده از قیمتهایی که از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو اعلام میشود محدودیتهایی در سقف قیمت پیشنهادی آگهیهای خودرو اعمال خواهد شد. امیدواریم این محدودیت به جلوگیری از قیمتگذاریهای کاذب و بازگشت رونق به آن کمک کند. این امر نیازمند همکاری مستمر و سازنده اتحادیه مذکور در روزهای پیش روست.
در دستهبندی املاک شهرهای بزرگ، از امروز اطلاعات معاملات پایان پذیرفتهای را که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام میشود به تفکیک مناطق در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهیم داد. امیدواریم ارائه این اطلاعات، تصمیمگیری در خصوص قیمت ارائهشده را برای کاربران سادهتر کند. اثرگذاری این اطلاعات منوط به بهروزرسانی مرتب و افزایش دقت در جمعآوری آن از سوی نهادهای مسئول است.
درج آگهی برای عموم مردم رایگان باقی میماند. در عین حال سختگیریهای بیشتری از جمله در اعمال هزینه ثبت آگهی برای کسانی که بیش از حد مورد نیاز عموم، اقدام به درج آگهی میکنند، اعمال خواهد شد. امیدواریم که این راهکار نظر ریاست اتحادیههای خودرو و املاک را که امکان درج مکرر آگهی رایگان توسط اخلالگران را عاملی برای افزایش قیمتها میدانستند، تأمین و در عین حال رضایت عموم مردم را در دریافت خدمات رایگان و با کیفیت جلب کند. شایان ذکر است که این تغییرات محدود به برخی شهرهای بزرگ خواهد بود.
در پایان، دیوار امیدوار است با اقدامات صورت گرفته، جریان فعالیت ۲۳ میلیون کاربر و ۳۸۰ هزار کسبوکاری که به شکل صحیح و سالم از خدمات این پلتفرم استفاده میکنند به روال طبیعی خود بازگردد و عموم مردم بتوانند با درج آگهی رایگان و مشاهده مجدد قیمتها، معاملات کمهزینهتر و بیواسطه را همچون گذشته تجربه کنند. اعتماد کاربران همواره پشتوانه دیوار بوده و امیدواریم حاصل تلاشهای روزهای گذشته، نظر کاربران را جلب کرده و با بازخورد مثبت شما همراه باشد.