راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیشترین تراکنش‌ خریدوفروش بورس ایران در فروردین ۹۸ به کدام کارگزاری‌ها تعلق گرفت؟ / بررسی عملکرد کارگزاری‌ها

بررسی خریدوفروش‌های صورت گرفته توسط ۱۰۶کارگزاری فعال در بازار سهام نشان از آن دارد که بیش از ۴۴درصد از مجموع معاملات یعنی رقمی بیش از ۱۴هزار میلیارد تومان، مربوط به مبادلات الکترونیکی است. همچنین ۱۴هزار میلیارد تومان دیگر نیز به معاملات عادی اختصاص یافته که ۷/ ۴۳درصد از کل معاملات توسط نهادهای مالی انجام شده است.

همچنین ۲ هزار میلیارد تومان مربوط به مبادلات عمده در فروردین‌ماه بوده که سهم ۶درصدی از کل معاملات را داراست. مابقی نیز به خریدوفروش‌های انجام شده در سایر ابزارهای نوین مالی مربوط می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد قابل توجه ارزش معاملات بورس تهران که از اسفند سال گذشته آغاز شد در اولین ماه از سال جدید با همان قدرت ادامه پیدا کرد. به این ترتیب به‌رغم سال‌های قبل که معمولا بازار سهام معاملات کم‌عمقی را در فضای نیمه تعطیل ایام نوروز سپری می‌کرد، در سال جدید شاهد سنت‌شکنی، جهش بی‌وقفه شاخص‌های بازار و در عین حال رشد ارزش معاملات خرد سهام بودیم.

تأثیر این فضای مثبت در عملکرد واسطه‌های بورسی نیز قابل مشاهده بود. به‌طوری‌که فروردین هر سال با توجه به تعطیلات و تعداد روزهای معاملاتی اندک، شرایط چندان مساعدی در بازار سهام و در نتیجه عملکرد کارگزاری‌های بورسی وجود نداشت. ولی در فروردین امسال، وضعیت به‌طور قابل‌توجهی چرخش مثبت پیدا کرده و خریدوفروش‌های بی‌سابقه‌ای را از سوی این نهادهای مالی شاهد بودیم.

البته در این راستا «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با عنوان «بهترین فروردین تاریخ بورس» به بررسی دلایل این رشد و جزئیات عملکرد ماه گذشته بازار سهام پرداخته است، اما عملکرد کارگزاری‌ها نیز تحت تأثیر همین رشد، درخشان بود.

به‌طوری که در ماه گذشته دادوستد حدود ۳۲ هزار میلیارد تومانی را از سوی این نهادهای مالی شاهد بودیم که در مقایسه با معاملات ۴ هزار میلیارد تومانی فروردین سال ۹۷ آنها، افزایش هشت برابری (۷۰۰ درصد رشد) در این مبادلات رخ داده است.

 

بازار سهام در مقایسه با عملکرد فروردین گذشته ۲/ ۶۹ افزایش داشته است

همان‌طور که عنوان شد بازار سهام در حالی فروردین‌ماه را با روندی مطلوب در خریدوفروش‌ها سپری کرد که میانگین روزانه ارزش معاملات به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان رسید. امری که در مقایسه با اسفند سال ۹۷ نشان از رشد بیش از ۶۷ درصدی دارد. همچنین در مقایسه با عملکرد مشابه سال قبل یعنی فروردین سال ۹۷ نیز افزایش ۲/ ۶۹ درصدی را تجربه کرده است.

در این راستا کارگزاری‌های فعال در بازار نیز همگام با رونق بازار، شاهد فعالیت بیشتر و خریدوفروش‌های با حجم بالاتر بودند. به‌طوری‌که این نهادهای مالی در فروردین‌ماه امسال به خریدوفروشی در حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار پرداختند.

بررسی خریدوفروش‌های صورت گرفته توسط ۱۰۶ کارگزاری فعال در بازار سهام نشان از آن دارد که بیش از ۴۴ درصد از مجموع معاملات یعنی رقمی بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان، مربوط به مبادلات الکترونیکی بوده است.

همچنین ۱۴ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به معاملات عادی اختصاص یافته که ۷/ ۴۳ درصد از کل معاملات صورت گرفته از سوی این نهادهای مالی بوده است. در ادامه نیز ۲ هزار میلیارد تومان مربوط به مبادلات عمده در فروردین بوده که سهم ۶ درصدی از کل معاملات را دارد. مابقی نیز به خریدوفروش‌های صورت گرفته در سایر ابزارهای نوین مالی تعلق داشت.

 

۴۰ درصد از مجموع معاملات فروردین‌ماه از کانال ۱۰ کارگزاری صورت گرفته است

بررسی برترین کارگزاری‌ها در این ماه نشان از آن دارد که طبق روال دوره‌های قبل، درصد بالایی از خریدوفروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود. به‌طوری‌که ۴۰ درصد از مجموع معاملات این ماه تنها از کانال ۱۰ کارگزاری صورت گرفت. در صدر این خریدوفروش‌ها نیز کارگزاری مفید بیشترین حجم از کل معاملات را به خود اختصاص دادند.

به‌طوری‌که این کارگزاری به تنهایی بیش از ۱۱ درصد از کل معاملات ثبت شده را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات کارگزاری مفید بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. البته بخش عمده‌ای از معاملات این کارگزاری به دادوستد الکترونیک تعلق داشت. به‌طوری‌که ۱/ ۳ هزار میلیارد تومان معاملات آنلاین در کارنامه فروردین‌ماه کارگزاری مفید به ثبت رسید. این معاملات ۲۲ درصد از کل خریدوفروش‌های این کارگزاری بود. همچنین ۳۵۵ میلیارد تومان نیز سهم معاملات عادی در کارگزاری مفید بوده است. این کارگزاری هیچ معامله عمده‌ای در ماه گذشته نداشت.

رتبه دوم برترین کارگزاری در فروردین‌ماه به کارگزاری آگاه تعلق گرفت. این کارگزاری با اختصاص ۶/ ۵ درصد از کل معاملات، خریدوفروش یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد. کارگزاری آگاه نیز بخش عمده‌ای از مبادلات را به خریدوفروش‌های آنلاین اختصاص داده که ۷/ ۱۰ درصد از کل معاملات ماه گذشته این نهاد مالی بود. همچنین بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سهم معاملات عادی در کارگزاری آگاه بوده است.

دو کارگزاری بانکی یعنی بانک تجارت و بانک پاسارگاد نیز در فهرست برترین کارگزاری‌ها در ماه گذشته قرار گرفتند. این دو کارگزاری هر کدام به ترتیب ۹/ ۳ و ۸/ ۳ درصد از کل مبادلات صورت گرفته در فروردین را به خود اختصاص دادند. در این میان از معاملات یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی کارگزاری بانک تجارت، ۳۰۰ میلیارد تومان به معاملات عادی، ۱۵۵ میلیارد تومان به معاملات الکترونیکی و ۷۹۰ میلیارد تومان نیز به مبادلات عمده تعلق داشته است.

ولی کارگزاری بانک پاسارگاد سهم مساوی در معاملات عادی و آنلاین داشته است؛ به‌طوری‌که ۴۵۰ میلیارد تومان سهم معاملات الکترونیکی و ۴۹۰ میلیارد تومان نیز سهم معاملات عادی در این کارگزاری بود. در ادامه این روند نیز کارگزاری‌های حافظ، ارگ هومن، فارابی، تدبیرگران فردا، بانک رفاه کارگران، مبین سرمایه و بانک پارسیان هر کدام با اختصاص حدود ۲ درصد از کل معاملات ثبت شده، در فهرست برترین کارگزاری‌های ماه گذشته قرار گرفتند.

 

کدام کارگزاری‌ها ضعیف‌ترین عملکرد را داشتند؟

این در حالی است که کارگزاری پارس‌نمودگر به‌عنوان ضعیف‌ترین کارگزاری در این ماه شناخته شد. این نهاد مالی تنها حدود ۵/ ۴ میلیون تومان خریدوفروش داشته است که تمامی این رقم به معاملات الکترونیکی اختصاص داده شده است. کارگزاری شاخص سهام نیز با خریدوفروش ۱۸ میلیون تومانی از جمله دیگر کارگزاری‌های ضعیف در فروردین بود.

این معاملات در حوزه عادی صورت گرفته است. همچنین کارگزاری ارزش آفرین الوند نیز با مبادلات ۶۹۰ میلیون تومانی در فهرست کم فعالیت‌ترین نهادهای مالی قرار گرفت. کارگزاری‌های آراد ایرانیان، ابراز، دنیای‌نوین، بهین پویا، امید سهم، آبتین استاک، سهم آذین، سهم یار، ایران سهم، جهان سهم، فولاد مپنا، آتیه، سی ولکس، کالای خاورمیانه و ساوآفرین نیز در حالی به‌عنوان دیگر نهاد مالی با فعالیت اندک شناخته شده است که حجم مبادلات آنها کمتر از ۵۰ میلیارد تومان بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.