راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از پلتفرم اجاره لوازم تا پلتفرم تامین اعتبار فرد به فرد / سیر تحول ایران‌رنتر، در گفت‌و‌گو با مدیرعامل این شرکت

ایران‌رنتر یک پلتفرم فروش اعتباری است که میان خریدارهای اعتباری و سرمایه‌گذارها ارتباط برقرار می‌کند. خریدارها می‌توانند با خریداری کارت‌های اعتباری به مبلغ موردنظرشان از ایران‌رنتر، از فروشگاه‌های آنلاین نظیر دیجی‌کالا و 40 فروشگاه معتبر دیگر در حوزه های کالا، سفر و بیمه خریداری و اقساط آن را در یک بازه 12 ماهه پرداخت کنند.

برای آشنایی بیشتر با این کسب‌وکار، با امیر حق رنجبر، موسس و مدیرعامل ایران‌رنتر گفت‌وگو کردیم.

به گفته حق رنجبر، ایران‌رنتر از سال 94 شروع به کار کرده و تا به حال تغییرات متعددی در مدل کسب‌وکار خود داشته است. او می‌گوید: «ایده اولیه ایران‌رنتر همانطور که از اسم آن هم مشخص است، اجاره کالا به افراد بود. در آن زمان، وسایل اداری، وسایل نمایشگاهی نظیر میز، مبل، تلویزیون و … و حتی کنسول بازی و لوازم خانگی … اجاره داده می‌شد. در همان زمان هم رشد خوبی داشتیم و دو بار جذب سرمایه داشتیم.»

بعد از مدتی، ایده امکان اجاره با مالکیت کالا به ذهن ایران‌رنتری‌ها می‌آید. در این مدل جدید کسب‌وکار، اگر کسی، کالایی را دوازده ماه اجاره می‌کرد، می‌توانست آن را بخرد. حق رنجبر می‌افزاید: «استقبال مشتریان از این مدل جدید، باعث شد تا تمرکزمان روی همین اجاره با امکان مالکیت بگذاریم و با توجه به ابهامی که در عنوان «اجاره با امکان مالکیت» بود، آن را به پلتفرم فروش اقساطی، تغییر نام دادیم.»

پاییز 97، ایده اضافه کردن کارت اعتباری خرید هم در ایران‌رنتر پیاده‌سازی شد و با توجه به استقبال کاربران از طرح جدید و همچنین هزینه‌های بالای فروش اقساطی، از ابتدای سال 98، ایران‌رنتر کسب‌وکار خود را به ارائه کارت‌های خرید اعتباری منحصر کرد.

مدیرعامل ایران‌رنتر دراین‌باره می‌گوید: «فروش مستقیم کالا نیاز به نیروی انسانی زیاد و هزینه‌های بسیاری از جمله هزینه لاجستیک و انبارداری و تولید محتوا دارد. ما در آن مدل کسب‌وکار، به همان منابعی که یک فروشگاه اینترنتی نیاز دارد، نیاز داشتیم. اما در شیوه جدید، ما شریک تجاری فروشگاه‌های اینترنتی می‌شویم و فروش اقساطی را با پذیرفتن ریسک سرمایه‌گذاری برای فروشگاه‌های آنلاین فراهم می‌کنیم. اینگونه تنوع خدماتمان هم افزایش پیدا کرده است.»

او در ادامه ایران‌رنتر را ترکیبی از پلتفرم‌های فردبه‌فرد مانند لندینگ کلاب و کسب‌وکارهای اعتبار در محل فروش مانند کلارنا می‌داند.

حق رنجبر در توضیح چگونگی کار ایران‌رنتر، گفت: «افرادی که سفارشی ثبت می‌کنند، پس از اعتبارسنجی، سفارششان در «لیست در انتظار تامین سرمایه» قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاران لیست را نگاه می‌کنند و به میزان مبلغ سرمایه موردنظرشان، کارت‌های خرید درون لیست را تامین سرمایه می‌کنند. مبلغ سرمایه‌گذار به حساب فروشگاه همکار ما واریز می‌شود و فروشگاه، کارت اعتباری موردنظر را به ما می‌دهد و ما در اختیار خریدار محصول قرار می‌دهیم. اینگونه، سرمایه‌گذار به روش فروش اقساطی، در حال سرمایه‌گذاری است.»

او می‌افزاید: «برای اکثر فروشگاه‌ها، هر کارت خرید اعتباری صرفا برای یک خرید قابل‌استفاده است. البته در دیجی‌کالا، با توجه به قابلیت کیف پول این پلتفرم، امکان استفاده از یک کارت در چندین خرید هم وجود دارد.»

 

اعتبارسنجی صحیح، لازمه یک کسب‌وکار فردبه‌فرد است

حق رنجبر معتقد است که اعتبار سنجی آنلاین و سریع ایران‌رنتر، بدون نیاز به مراجعه حضوری، یکی از مزیت‌های ایران‌رنتر است. ایران‌رنتر، اعتبار مشتریان را با سه دسته اطلاعات شامل اطلاعات هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات محل شغل و درآمد، می‌سنجد.

همچنین مشتریان ایران‌رنتر برای اعتبارسنجی، نیازی به دسته چک ندارند و با توجه به اینکه فقط تعداد معدودی از افراد جامعه دسته چک دارند، اینگونه، امکان خرید اقساطی برای بخش‌های بیشتری از جامعه فراهم می‌شود.

مدیرعامل ایران‌رنتر، درباره دغدغه تامین‌کنندگان سرمایه درباره امنیت سرمایه‌گذاری‌شان می‌گوید: «مهم‌ترین دغدغه این است که سرمایه‌های تامین شده، واقعا توسط خریدارانی که اعتبارسنجی شده‌اند، خریداری شود. ما لیست خریداران کارت‌ها را به همراه شماره تماسشان در پروفایل سرمایه‌گذار نمایش می‌دهیم.»

او می افزاید: «همچنین در روزهای آینده با راه‌اندازی سرویس تسهیم، از ورود پول سرمایه گذاران به حساب ایران‌رنتر جلوگیری می‌کنیم. با این سرویس، پول سرمایه‌گذاران مستقیما به حساب فروشگاه های کارت اعتباری منتقل خواهد شد.»

او تصریح می‌کند: «تا زمانی که مشتری اعتبارسنجی‌شده‌ای برای خرید کارتی تقاضا ندهد، امکان تامین سرمایه آن کارت وجود ندارد. اینگونه، سرمایه‌گذار اطمینان دارد که سرمایه‌اش در مسیر درست و بازگشت‌پذیری، صرف شده است.»

حق رنجبر رمز بقای کسب‌وکار ایران‌رنتر را اعتبارسنجی صحیح می‌داند و تصریح می‌کند: «وقتی که مشتریان کارت‌ها، به‌خوبی اعتبارسنجی شده‌اند و صرفا به ازای کارت‌هایی که متقاضی دارند، تامین سرمایه انجام شود و همه این فرآیندها هم به‌صورت شفاف انجام می‌شود، سرمایه‌گذار دغدغه‌ای بابت بازگشت سرمایه نخواهد داشت.»

او در پاسخ به این سوال که در صورت تاخیر در پرداخت اقساط مشتریان، از چه منبعی اقساط سرمایه گذاران پرداخت می شود، گفت: «در صورت تاخیر در پرداخت اقساط، سرمایه‌گذاران دچار ریسک نمی‌شوند و ایران‌رنتر از طریق صندوق پوشش ریسک خود اقساط سرمایه‌گذاران را پرداخت می‌کند. صندوق پوشش ریسک، منابعی است که به علت سررسید جلوتر اقساط مشتریان به مدت یک ماه از سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. در واقع مشتریان ایران‌رنتر یک ماه جلوتر از زمان دریافت اقساط سرمایه‌گذاران، اقساط خود را پرداخت می‌کنند.»

به گفته حق رنجبر، همچنین سیستم نمره اعتبار خریداران باعث شده افراد زودتر از موعد پرداخت، اقساط خود را پرداخت کنند و نمره اعتبار مثبت بگیرند. این مشتریان، در خریدهای بعید نیازی به اعتبارسنجی ندارند و همچنین سقف خرید آنها هم بیشتر می‌شود. سقف خرید در حالت اولیه 5 میلیون تومان (بسته به میزان اعتبارسنجی اولیه فرد) است و با افزایش نمره اعتبار کاربر به نمره 160، سقف خرید او تا 8 میلیون تومان هم می‌رسد.

او می‌افزاید: «با داده‌ها و تحلیل‌هایی که از رفتار پرداخت کاربران داریم، میزان نکول را پیش‌بینی می‌کنیم و میزان نکول ما در حال حاضر بسیار پایین است (کمتر از 2 درصد). نکول درصد افرادی است که پرداخت اقساطشان را انجام نمی‌دهند.»

او تصریح می‌کند: «البته طرف حساب تامین‌کنندگان، خود ایران‌رنتر است و برای همان درصد نکول هم، اقساط سرمایه‌گذاران از حساب خود ایران‌رنتر پرداخت می‌شود.»

 

مشکل خریداران کارت اعتباری بامیلو را برطرف می‌کنیم

پس از بسته شدن ناگهانی بامیلو در زمستان 97، مخاطبان راه پرداخت، مشکلی خاص را با ما در میان گذاشته بودند: کاربرانی که از ایران‌رنتر کارت اعتباری بامیلو را خریداری کرده بودند، مجبور به پرداخت اقساط کارت اعتباری‌شان شده بودند، در حالی که خرید اصلی‌شان از سایت بامیلو لغو شده بود.

حق رنجبر در خصوص این معضل گفت: «بامیلو، کسب‌وکارش را ناگهانی تعطیل کرد و اوایل، با توجه به تعدیل نیروهایش، ما در دسترسی به بامیلو با مشکل مواجه بودیم. اما در ادامه با بامیلو توافق کردیم که مبلغ کارت را به مشتریانشان برگردانیم. مشکل این دسته از خریداران کارت اعتباری بامیلو در حال حل است. این افراد برای رفع مشکلشان می‌توانند با پشتیبانی ما تماس بگیرند.»

 

سرمایه‌گذاری با سودی بیشتر از سود بانکی

به گفته مدیرعامل ایران‌رنتر، سود این شرکت از فروش کارت اعتباری همه فروشگاه‌ها، یکسان است. اما سودی که خریدار کارت اعتباری می‌پردازد، با توجه به میزان کارمزدی که فروشگاه‌ها به ایران‌رنتر می‌دهند، متفاوت است. یعنی خریدار کارت، برای کارت اعتباری فروشگاه‌هایی که به ایران‌رنتر کارمزد می‌دهند، سود کمتری می‌پردازد.

سود سالانه‌ای که خریدار کارت اعتباری می‌پردازد بین 24 تا 30 درصد است؛ که سود 30 درصدی برای آن دسته فروشگاه‌های اینترنتی است که هیچ کارمزدی به ایران‌رنتر نمی‌دهند. همچنین برای تامین‌کنندگان، سود سالیانه دریافتی، 24 درصد است که البته با توجه به دریافت آن به‌صورت ماهیانه، بازدهی‌اش بیشتر از 24 درصد است.

او تصریح می‌کند: «با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در ایران‌رنتر بر پایه عقد فروش اقساطی است، این روش سرمایه‌گذاری کاملا شرعی است.»

بیش از 2 میلیارد تومان اقساط ماهانه؛ اشتغال‌زایی بیش از 80 نفر

به گفته حق رنجبر، در حال حاضر روزانه 300 نفر در ایران‌رنتر اقساط پرداخت می‌کنند. ماهانه بیش از 2 میلیارد تومان اقساط در این پلتفرم پرداخت می‌شود و بیش از 1000 نفر سرمایه‌گذار حقیقی در آن حضور دارند. همچنین ایران‌رنتر به اشتغال‌زایی بیش از 80 نفر منجر شده است.

حق رنجبر معتقد است که کسب‌وکارهای تامین اعتبار فرد به فرد به رونق اقتصادی منجر می‌شود و می‌گوید: «70 درصد از مشتریان ما درآمدی بین 1 تا 3 میلیون دارند، یعنی اقشاری با درآمدهای متوسط و یا پایین. ایران‌رنتر به افزایش قدرت خرید جامعه و کاهش رکود کمک می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.