راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش‌بینی بانک جهانی از وضعیت اقتصاد ایران چیست؟

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از احتمال افزایش رشد منفی اقتصاد ایران در سال‌های پیش‌رو خبر داده است. در این گزارش که از سوی اتاق بازرگانی تهران منتشر شده است بانک جهانی به ارزیابی وضعیت اقتصاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخته که براساس آن بسیاری از اقتصادهای فعال در این منطقه با رشد منفی اقتصادی روبه‌رو شده یا روند افزایش تولیدات اقتصادی داخلی‌شان به کندی پیش خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، بر این اساس پیش‌بینی شده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به طور میانگین رشد اقتصادی این کشورها در محدوده ۱.۵ تا ۳.۵ درصد خواهد بود و کشورهای مصر، جیبوتی و عراق در این بین بالاترین میزان رشد را به خود اختصاص خواهند داد.

همچنین ایران در این گزارش در ردیف کشورهایی قرار گرفته که میانگین رشدشان از منفی ۳.۸ تا مثبت یک درصد ارزیابی می‌شود. بانک جهانی که در گزارش جدید خود میزان رشد پیش‌بینی‌شده برای کشورهای حاضر در خاورمیانه را تعدیل کرده، کند شدن سرعت رشد بازارهای صادراتی در اتحادیه اروپا، آمریکا و چین را اصلی‌ترین دلیل این کندی در نظر گرفته است.

کشورهای حاضر در این منطقه تا پیش از سال ۲۰۱۷ میزان رشد اقتصادی خود را با جهان هماهنگ کرده بودند، اما در این سال با رسیدن رشد اقتصادی‌شان به عدد ۱.۴ از قافله جهانی جا ماندند. در سال ۲۰۱۸ این رشد اقتصادی به ۱.۶ درصد رسید که باز هم نتوانست شکاف جهانی با اقتصاد خاورمیانه را جبران کند.

طبق پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۹، ۱.۵ درصد خواهد بود و در سال ۲۰۲۰ به ۳.۴ درصد خواهد رسید. با توجه به تحریم‌های اقتصادی که ایران با آن روبه‌رو بوده بر اساس ارزیابی‌های جهانی در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران به منفی ۳.۸ درصد برسد و این بانک پیش‌بینی کرده رکودی که در سال ۲۰۱۸ آغازشده بود در سال جاری میلادی نیز ادامه پیدا کند.

در چشم‌انداز سال‌های پیش‌رو، اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ حدوداً به رشد مثبت یک درصد خواهد رسید که از یک سو نشان‌دهنده پایان دوران رشدهای منفی و از سوی دیگر نشان‌دهنده سرعت پایین رشد اقتصادی ایران است.

همچنین پیش‌بینی‌شده تراز حساب جاری ایران که در سال ۲۰۱۷، ۳.۵ درصد بود و در سال ۲۰۱۸ به نیم درصد رسید در سال ۲۰۱۹، صفر و در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کمتر از یک درصد باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.