راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سومین جلسه سندباکس سازمان بورس ایران برگزار شد

سومین جلسه سندباکس سازمان بورس در محل فرابورس، امروز ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ برگزار شد و برای اولین بار از انجمن فین‌تک نیز برای حضور در این کارگروه دعوت شد. با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری فین‌استارزپلاس در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه دو موضوع فراخوان سندباکس سازمان بورس و جایگاه کارگروه سندباکس دو موضوع پیشنهادی برای گفتگو در این جلسه پیشنهاد شد.

نمایندگان حاضر در این جلسه از طرف انجمن فین‌تک، مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک و محمد قاسمی نماینده استارت‌آپ‌های فعال در حوزه بورس بودند.

از دیگر حاضرین در جلسه هامونی، مدیرعامل فرابورس، دهقان، مدیرعامل رایان‌بورس، آقا امیدواری، مدیرعامل نهاد مالی ایران، خانم منزوی، از فناوری اطلاعات سازمان بورس، خانم نصیری، کارشناس نظارت بر امنیت سازمان بورس و آقای عباسی، از دبیرخانه فین‌استارز بودند.

هامونی در ابتدای جلسه اعلام کرد که سندباکس آماده ارائه سرویس است و همزمان با فین‌استارز پلاس فراخوانی منتشر خواهد شد تا از میان استارت‌آپ‌های ثبت‌نام کننده تعدادی با انتخاب این کارگروه وارد سندباکس شدند. در این خصوص انجمن فین‌تک اعلام کرد که ورود به سندباکس نباید توسط هیچ کارگروهی فیلتر شود و باید ورود به سندباکس برای همه استارت‌آپ‌های حوزه بورس بدون محدودیت باشد.

پس از آن مهدی عبادی اعلام کرد که ورود به سندباکس و شرایط حضور به سندباکس از دیدگاه استارت‌آپ‌های فعال در این زمینه چالش بزرگی نیست و بزرگ‌ترین چالش این استارت‌آپ‌ها نحوه خروج از سندباکس و توسعه کسب‌وکار است، چرا که مجوزهای موجود در این زمینه هم چارچوب‌های بسیار قدیمی دارند و هم در بیشتر اوقات این مجوزها فعالیت استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی را پوشش نمی‌دهند. به عنوان مثال معاملات الگوریتمی در هیچ کدام از مجوزهای سازمان بوری پیش‌بینی نشده است.

پیشنهاد شد که به این منظور چارچوب‌هایی با همکاری انجمن فین‌تک، سازمان بورس و فرابورس ایران تهیه شود و به هیات‌مدیره سازمان بورس ارسال شود تا تأییدیه‌های لازم در این خصوص دریافت شود. فرابورس اعلام کرد که قصد دارد استارت‌آپ‌های حاضر در سندباکس را با ارائه لوگوی تأیید حضور در سندباکس حمایت کند.

در پایان قرار شد که فراخوان سندباکس امروز منتشر شود و در مراحل بعدی اموری که ذکر شد، پیگیری شود. هامونی اعلام کرد که استارت‌آپ‌های حاضر در سندباکس می‌توانند با رعایت یک سری محدودیت‌ها ریالی می‌توانند در حوزه شرکت‌ها اقدام به خریدوفروش سهام کند و در زمان حضور در سندباکس نمی‌توانند به صورت عمومی اقدام به خریدوفروش سهام کنند.

در این خصوص انجمن فین‌تک پیشنهاد کرد که این محدودیت صرفاً محدود میزان معاملات شود و استارت‌آپ قابلیت خریدوفروش سهام به صورت عمومی را دارا باشد. دهقان در این خصوص اعلام کردند که بر اساس مدل کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها این محدودیت‌ها قابل تغییر و شخصی‌سازی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.