راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روزگار ناگزیری دگرگونی‌ها / آینده آرام تر از 20 یا 30 سال گذشته نخواهد بود؛ برای روزهای سخت‌تر آماده هستیم؟

احمد میردامادی، کارشناس ارشد پرداخت الکترونیک؛ ماهنامه عصر تراکنش / در نو شدن روزها بیجا نیست اندکی به نو شدن روزگار هم بیندیشیم و بر پایه نصیحت بزرگان اندکی نیز در پی دگرگونی باشیم.

در دوراني که تحولات دنياي فناوري هر روز بیش‌ازپیش مرزهاي کسب‌وکارها را درمی‌نوردد و هر روز برگي نو رو می‌کند، نمی‌توان اثرات اين دگرگونی‌های ناگزير و شگرف را بر تغيير اصول و روش‌های تجارت و کسب‌وکار ناديده گرفت.

اين تحولات همچون آب جريان می‌یابد. طبيعي است که اگر به‌درستی جریان یابی شوند، می‌توان آنها را به مسير درست هدايت کرد و از توان تغييردهنده آن در جهت درست استفاده كرد، اما اگر به‌درستی هدايت نشود چون سيلي بنيان‌کن موجوديت بسياري از نهادهاي موجود کسب‌وکار را دچار دگرگونی‌های ژرف خواهد ساخت. اين واقعيت زماني پررنگ‌تر می‌شود که به آن نقش ترکيب جمعيتي جوان و شيفته فناوري ايران امروز را هم اضافه کنيم و نیم‌نگاهی هم به نيازهاي روبه رشد و در حال تغيير جامعه امروز ايران داشته باشيم.

واقعيت اين است که در بيشتر حوزه‌ها و به‌ویژه در حوزه بانکداري و پرداخت الکترونيک آن‌چنان که بايد، تاثير اين نقش جدي گرفته نشده و اين واقعيت به‌شدت رخ می‌نماید که نيازها و مطالبات جامعه به‌سرعت در حال تغيير است؛ بنابراين توجه جدي به تغييرات و تدوين راهبردهاي موثر براي تطبيق متناسب می‌تواند در دگرديسي مثبت کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه بانک و پرداخت موثر باشد؛ چنان که بی‌توجهی به اين موضوع می‌تواند سبب تغيير جدي در ترکيب بازيگران اين ميدان شود.

شايد اين خلاصه تمام آن چيزي است که پيشگامان نظریه‌پرداز تلاش کرده‌اند به ما بنمايانند.

در اين ميان خوب است يادمان باشد به يک سوال ساده و اعجاب آفرین که پيتر دراکر (پدر مديريت نوين) مطرح می‌کند، توجه کنيم؛ اينکه «در دنياي کسب‌وکار چه کارهايي را نبايد کرد؟!»

شايد ساده‌ترین پاسخ به اين پرسش اين است که لااقل بايد از اشتباه کردن و تکرار اشتباهات خودداري کنيم، اما عملا در دنياي تجارت نوين در موارد مکرري در این باره با دشواري روبه‌رو شده‌ایم.

در حوزه بانکداري ديجيتال و در دوره روش‌های مدرن پرداخت الکترونيک اگر نوآوري نداشته باشيم يا اگر از رويکردهاي نوآورانه گريزان باشيم، به مخمصه خواهيم افتاد. به نظر می‌رسد لااقل هم‌اکنون و در اين روزگار در دو حوزه، بی‌تدبیری شايد می‌تواند مشکل‌آفرين‌تر از ديگر موارد باشد؛ اول حوزه ارزهاي رمزنگاری‌شده مجازي و ديگري حوزه پرداخت همراه.

از اشکالاتي که بارها در موارد مشابه به آن برخوردهايم، اين است که هرگاه فناوري نويني پا به عرصه می‌گذارد، با مقاومت بخش‌هایی روبه‌رو می‌شود که متکي به ابزارهاي پيشين و فرايندهاي کهنه‌اند، همچنين گاهي بدفهمی‌ها سبب می‌شود که با نوآوری‌ها به‌شدت برخورد شود. درباره ارزهاي رمزنگاری‌شده مجازي، نبود مرجع کنترل متمرکز که شايد بزرگ‌ترین نقطه قوت اين ارزهاست، با فهم نادرست و برخورد اشتباه می‌تواند در شرايط حاضر به پاشنه آشیل آن تبديل شود؛ به‌ویژه آنکه اين ارزها ابزار پرداخت بی‌واسطه و بدون محدوديت را محقق می‌کنند و فقدانشان می‌تواند خلاء جدي براي نوآوری‌های پيشران اقتصاد ايجاد کند. در اين حوزه همچنين سرمایه‌گذاری‌های بی‌رویه و ناشي از موج می‌تواند زيان‌بار باشد!

در حوزه پرداخت همراه نيز نبود سياست مشخص و مطمئن و فقدان راهکاري که به نيازهاي بازار پاسخ دهد، سبب سردرگمي و تشتت در بازار شده و امروزه هر برنامک (اپليکيشن) در نبود يک کيف پول متمرکز براي خود کيف پولي ساخته و در اين ماجرا همچنان متهم رديف اول شايد خودبزرگ‌بينی‌ها، عدم مشارکت و اجماع بازيگران بزرگ يا نهادها و سازوکارهايي هستند که مانع ايجاد يک کيف پول مشترک براي پرداخت‌هاي آنلاين و آفلاين شدند.

از همه این‌ها که بگذريم شايد بد نباشد که به ياد آوريم ديرزماني نمی‌گذرد از وقتی‌که پيتر سنگه، استاد مسلم و کارآزموده مديريت دانشگاه ام‌آي‌تي گفت: «20 يا 30 سال آينده را مجسم کنيد، انتظار نمی‌رود که سال‌های پيش رو آرام‌تر از 20 سال گذشته باشد … يک چيز قطعي است، چالش‌های پی‌درپی توان ما را خواهند گرفت و اگر در شيوه کارهايمان تجديدنظر نکنيم، همچنان گرفتار مخمصه خواهيم بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.