راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بسی رنج بردیم در این سال سخت

مسئول عزیز گفتند: «با وجود سختی‌های معیشتی که بر مردم تحمیل شد، توانستیم سال جاری را نیز با موفقیت به پایان برسانیم.» واقعا باید دست این مسئول را بوسید. اگر درایت این عزیزان نبود، سال ۹۷ به اتمام نمی‌رسید و ممکن بود اواسط آذرماه، سال قفل شود و دستمان در پوست گردو بماند.

همین چند دوره پیش بود که مسئولان درایت لازم را به خرج ندادند و سال تمام نشد. همین مسئول عزیز فرمودند کل انتقادهای وارد شده به دولت در ۵ دقیقه قابل دفاع است ولی فعلا پنج دقیقه فرصت ندارند. حق هم دارند چون باید زودتر سال را تمام می‌کردند، وقت این چیزها نبود.

ادغام بانک‌ها مطرح شد و هیچ کس نفهمید دقیقا چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. بانکداری الکترونیکی هم خیلی تکان جدی‌ای نخورد و خوشبختانه سال رو به اتمام است. عده‌ای گفتند بانکداری الکترونیک بد است و بانکداری دیجیتال خوب است و هنر است و چه و چه.

شرکت‌های بانکی هم سال خود را تمام کردند. بعضی‌ها رفتند به سمت صادرات و بعضی‌ها در حوزه داده، خود را جا انداختند. بعضی‌ها از روی دست یکدیگر نگاه کردند و چیزی دستگیرشان نشد. بعضی‌ها ربات ساختند و برخی شوآف کردند. در صنعت پرداخت هم سال خوبی داشتیم. خوشبختانه این صنعت هم دارد با موفقیت سال را پشت سر می‌گذارد.

کارمزد همان جوری ماند و همان حرف‌های همیشگی تکرار شد. پرداخت‌یارها آمدند و نیامدند. یعنی یک سری مجوز گرفتند ولی اتفاق خاصی نیفتاد. فین‌تک‌ها کمی به هم نگاه کردند و در صف رگولاتور ماندند. یک پِی یا یک جیب در اسم خود قرار دادند و شتاب‌دهی شدند البته کاربر محسوسی نگرفتند.

بلاکچینی‌ها نیمچه اکوسیستمی شکل دادند و جلسه گذاشتند. حوزه کریپتو تغییرات به نسبت زیادی را تجربه کرد. رگولاتور پیش‌نویسی ۴۰ جمله‌ای ارائه داد و ۵۰ و چند اشکال از آن گرفتند.

در حوزه بیمه مانند گذشته، عده‌ای گفتند یک سری ترند را باید دنبال کرد و عده‌ای گفتند نه دلمان نمی‌خواهد. از نشان @ ملی رونمایی شد که نمادی بی‌ادبی بود و بعضی‌ها آن را به چیزهای زشت تشبیه کردند.‌ وزیر جوان و نیمی از تیمش با شیب کمی هوشیارتر از بقیه عمل کردند.

اپل دوباره حقارت خود را فریاد زد و ما به خیال خودمان او را دور زدیم. عده‌ای از داخل سعی کردند حال ما بهتر شود ولی آنچنان که باید موفق نبودند.
معاون علمی گفت که دست خود را به پول دولت آلوده نکنید و بروید خودتان استارت‌آپ بزنید. امیدواریم در سال ۹۸ همه ما هم بنیان‌گذار بشویم و حرف او را زمین نگذاریم.

ما کم‌کم داریم خود را جمع می‌کنیم و به ملاقات ۹۸ می‌رویم. نمی‌دانیم خوک برایمان چه خوابی دیده است. همه ما بسی رنج بردیم در این سال سخت. در شرایطی که عده‌ای خم به ابرو نیاوردند، بعضی‌ها چمدان‌های خود را بستند و عده‌ای دیگر از کشور خارج شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.