راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همزمان با سفر روحانی به عراق، توافق‌های بانک‌های مرکزی دو کشور بررسی شد /  بازیگر جدید در نظام ارزی ایران

پس از اینکه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو به اجماع نرسیدند و تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) را به نشست بعدی خود موکول کردند، زمزمه‌هایی به گوش رسید مبنی بر اینکه مسئولان عالی‌رتبه کشور برای تبادلات مالی بین‌المللی، ارتباط با بانک‌های کشورهایی نظیر عراق را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

چندی پیش بود که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، سفری کاری به کشور عراق داشت که برخی از کارشناسان، این سفر را یکی از مهم‌ترین سفرهای کاری او تلقی کردند. بسیاری از صاحب‌نظران بانکی نیز گفتند این توافقات در کنار اهمیتی که به لحاظ زمانی برای ایران دارد، در حوزه حواله‌های ارزی نیز مثبت و راهگشا خواهد بود.

این موضوع خیلی دور از واقعیت هم نبود چراکه تسریع در نظام پرداخت بدهی‌های عراق به ایران، فعالیت صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک‌های عراقی و امکان افتتاح حساب بانک‌های ایرانی با دینار و یورو از جمله توافقات صورت گرفته در ملاقات‌های رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با مقامات عراقی بود.

مرحله دوم مذاکرات روسای بانک‌های مرکزی ایران و عراق همزمان با سفر روحانی به عراق بود. در این دور، همتی نحوه پیگیری و اجرای توافق ماه گذشته بانک‌های مرکزی دو کشور را مورد بحث و توافق نظر قرار داد.

 

مهم‌ترین شریک تجاری ایران

به گزارش روزنامه ایران، صادرات 8.2 میلیارد دلاری ایران به عراق در 11 ماه نخست امسال، این کشور را به مهمترین شریک تجاری ایران تبدیل کرده است. حجم کل مبادلات اقتصادی ایران و عراق در حال حاضر ۱۳ میلیارد دلار در سال است که قرار است ظرف دو سال آینده این مبادلات به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

 

عراق مقصد نخست صادرات غیرنفتی ایران

بر اساس آمار رسمی صادرات غیرنفتی 8 میلیارد دلاری به عراق 8 برابر کل صادرات غیرنفتی به اتحادیه اروپا است. حجم صادرات غیرنفتی ایران به عراق معادل ۲۱ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور بوده است. علاوه بر این، ۳.۵ میلیارد دلار گاز و برق و همچنین حدود ۴۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی در این مدت به عراق صادر شده است. آمارهای تجارت خارجی ایران در سال‌جاری نشان می‌دهد پس از تحریم‌های دوباره امریکا، صادرات غیرنفتی ایران به عراق ۴۴ درصد افزایش یافته است. علاوه بر صادرات غیرنفتی ایران به عراق، بخش گردشگری بین دو کشور درآمدهای ارزی بالایی نصیب ایران کرده است. بیش از ۴۰ درصد از گردشگران وارد شده به ایران را اتباع عراقی تشکیل می‌دهند. از ابتدای امسال تا کنون حدود ۳ میلیون نفر از عراق به ایران آمده‌اند که به‌طور تقریبی معادل ورود ۳ میلیارد دلار ارز به کشور است.

 

اقتصاددانان خواستار حمایت از همکاری اقتصادی دو کشور

برخی اقتصاددانان در آستانه سفر رئیس جمهوری به عراق با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری، پیشنهادهایی برای توسعه و تثبیت روابط اقتصادی میان ایران و عراق ارائه کرده‌اند. شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در این نامه بسته همکاری توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور پیشنهاد داد که افزایش ۳ میلیارد دلاری صادرات ایران به عراق را به دنبال دارد. در این نامه به این موضوع اشاره شده که کالاهایی که از ایران به عراق صادر می‌شوند، عمدتاً کالاهای اشتغالزا و با ارزش افزوده بالا هستند و به همین دلیل، ارزیابی می‌شود که بیش از یک میلیون شغل در ایران، وابسته به صادرات به عراق است.

 

تمدید پرداخت تسهیلات ارزی صادرات خدمات به عراق

به منظور تسهیل مبادلات تجاری با عراق دوره پرداخت تسهیلات ارزی صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق با هدف حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به این کشور، با مصوبه هیأت وزیران افزایش یافت. با ابلاغ مصوبه هیأت دولت به بخش‌های اقتصادی، اعطای تسهیلات ارزی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به عراق به دو سال افزایش یافت.

یکی از کالاهای مهم صادراتی به عراق صادرات برق به این کشور است. به گفته پیام باقری، نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای برق ایران عراق دارای درآمد زیادی است و با توجه به نیاز بازسازی، تلفات ۵۰ درصدی شبکه توزیع برق میزان تقاضا رو به فزونی بوده که بازار مناسبی برای ایرانی‌ها است.

او با اشاره به اینکه تبدیل شدن ایران به قطب برق منطقه طبق هدفگذاری برنامه ششم توسعه با صادرات محقق می‌شود، گفت: «صادرات خدمات فنی مهندسی به معنای احداث نیروگاه و شبکه برق است بنابراین روش صادرات در این بخش متفاوت از دیگر بخش‌ها و نیازمند ایجاد حلقه‌هایی در زنجیره صادراتی است.»

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای برق ایران میزان صادرات برق از ایران را ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: «ما با ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در کشور، مقام نخست را در تولید برق داریم در حالی که هنوز حجم صادرات در این بخش قابل توجه نیست و دلیل آن انجام این فرآیند توسط دولت است. صادرات انرژی برق به معنای صدور خدمات فنی مهندسی، احداث نیروگاه، احداث خطوط انتقال و شبکه برق و توزیع است که همه اینها سبب ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد. بازار عراق بسیار مستعد است، اما برای فعالیت در آن نیازمند حمایت دولت و بانک‌ها هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.