راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صندوق فروش اندرویدی حساب‌وکتاب؛ راه‌حلی برای رسیدگی به حساب‌وکتاب فروشگاه‌ها با تبلت و گوشی همراه

تقریبا همه فروشگاه‌ها در هر صنفی که به فعالیت می‌پردازند، نیاز به سیستم حسابداری دارند تا بتوانند مخارج، درآمدها و موجودی کالاهای خود را به‌طور دقیق مدیریت کنند. حساب‌وکتاب اپلیکیشن اندرویدی است که با نصب آن روی تلفن همراه و یا تبلت خود می‌توانید از امکانات آن برای مدیریت دخل‌وخرج فروشگاهتان استفاده کنید. درواقع می‌توان گفت حساب‌وکتاب یک نرم‌افزار فروشگاهی است که کلیه نیازهای مربوط به حساب‌وکتاب روزانه و سالانه یک مغازه‌دار را روی گوشی هوشمند و تبلت تامین می‌کند. با محمدمهدی رحیمی نداف بنیان‌گذار و سرمایه‌گذار اصلی استارت‌آپ حساب‌وکتاب درباره صندوق فروش اندرویدی آن‌ها گفتگو کردیم.

به گفته نداف، حساب‌وکتاب یک راه‌حل نرم‌افزاری برای فروشگاه‌ها در حوزه مدیریت مالی است و از چند جنبه برای بازار هدفش که فعلا فروشگاه‌های کوچک و متوسط هستند حرف نو دارد. او در این باره توضیح داد: «ابتدا اینکه ما در تلاش هستیم تا به‌جای اصطلاح حسابداری، اصطلاح حساب‌وکتاب را در بین مردم ترویج کنیم؛ یعنی عموم فروشگاه‌ها به‌جای نرم‌افزار حسابداری نیاز به نرم‌افزاری دارند که با آن به حساب‌وکتابشان به‌صورت ساده رسیدگی کنند. یکی از مبانی نظری که پشت حساب‌وکتاب است این است که عموم فروشگاه‌ها نیازی به نرم‌افزار حسابداری برای مدیریت مالی ندارند؛ و لذا درگیر کردن فروشگاه دار با مفاهیمی همچون حساب تفصیلی، معین، تراز کل و روزانه باعث عدم اقبال مردم در استفاده از نرم‌افزار می­شود.»

محمدمهدی رحیمی نداف با اشاره به اینکه برای حساب‌وکتاب کردن، نیازی به داشتن سخت‌افزاری همچون کامپیوتر شخصی و لپ‌تاپ که قیمت آن‌ها هم امروز بسیار گران شده، نیست، توضیح داد: «بلکه برای طیف وسیعی از فروشگاه‌ها یک تبلت و یا گوشی هوشمند موبایل هم کافی است. رویکرد فنی این راه‌حل پردازش ابری است که در طول زمان می‌تواند منجر به ارائه خدمات بهتر و متنوع‌تری حتی در حد تبلیغ و افزایش فروش به مشتریان شود. در حال حاضر در این نرم­‌افزار مشتریان در ساختن بانک کالای مشترک مشارکت می‌کنند و در صنوفی مانند تهیه غذا، آبمیوه و بستنی تقریبا تمام اقلام منوی فروشگاه توسط مشتریان ساخته و آماده شده و این موضوع زحمت راه‌اندازی نرم‌افزار را از دوش مشتریان کم می­کند.»

او همچنین درباره هزینه نرم‌افزار صندوق فروشگاه حساب‌وکتاب صحبت کرد و گفت: «روش پرداخت هزینه­‌ی نرم‌افزار به‌صورت فروش شارژ حجمی و زمانی است. به عبارتی نرم‌افزار به فروش نمی‌رسد و نسخه‌های جدید آن نیز رایگان در اختیار مشتری قرار می‌گیرد؛ اما برای استفاده از نرم‌افزار، مشتری باید حق استفاده از سرویس صدور فاکتور و پرداخت را بپردازد. همچنین در شارژ زمانی، محدودیتی در ثبت فاکتور وجود ندارد ولی در شارژ حجمی کاربر به تعداد فاکتور خریداری‌شده می‌تواند فاکتور ثبت کند.»

به گفته نداف، یکی از ویژگی‌های صندوق فروش اندرویدی حساب‌وکتاب، ساده بودن نرم‌افزار است به‌طوری‌که یک صندوقدار با دانش حداقل نیز می‌تواند از آن استفاده کند و این موضوع هزینه فروشگاه دار در راه‌اندازی صندوق کم می‌کند. او درباره دومین ویژگی این صندوق فروشگاهی گفت: «یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول وابسته نبودن آن به سخت‌افزار است. به‌طوری‌که با یک تبلت ارزان و یا حتی گوشی صاحب مغازه هم می‌توان سرویس لازم را از آن دریافت کرد. علاوه بر اینکه می‌توان با لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی نیز از آن استفاده کرد.»

بنیان‌گذار حساب‌وکتاب همچنین درباره امکانات متنوع نرم‌افزار صندوق فروشگاهی صحبت کرد. تعریف و دسته‌بندی کالا و خدمات، صدور انواع فاکتور (خرید، فروش، مرجوعی، هزینه)، پشتیبانی از انواع پرداخت (نقد، کارت، نسیه، …)، دفتر حساب مشتریان، موجودی انبار و مرور گزارش‌ها ازجمله امکانات این نرم‌افزار است.

کاربرانی که قصد استفاده از نرم‌افزار صندوق فروشگاهی حساب‌وکتاب را دارند، ابتدا باید به کافه بازار مراجعه کند، نرم‌افزار حساب‌وکتاب را در دسته مالی جستجو و آن را روی سخت‌افزار خود نصب کنند و سپس اقدام به استفاده از آن کند. همچنین کاربرانی که کامپیوتر شخصی دارد نیز باید به سایت حساب‌وکتاب مراجعه و اقدام به استفاده از نرم‌افزار کنند.

به گفته نداف تاکنون حدود 100 نقطه در جاهای مختلف کشور ازجمله زاهدان، اراک، گلستان، تهران، همدان، کرمان، شیراز، بوشهر و قم از نرم‌افزار صندوق فروشگاهی حساب‌وکتاب استفاده کرده‌اند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رقیبی در این حوزه دارند نیز گفت: «بله در حال حاضر سه رقیب شناسایی کرده­ایم؛ اما تمایزهای اصلی ما در قیمت‌گذاری، بازار هدف‌گذاری شده، انعطاف سخت‌افزاری و سادگی نرم‌افزار است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.