راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بایدها و نبایدهای پیش‌نویس الزامات رمزارزها در گردهمایی انجمن بلاکچین نقد و بررسی شد

گردهمایی انجمن بلاکچین ایران ۱۸ اسفند با سخنرانی حامد صالحی، نویسنده و محقق در زمینه رمزارز و بلاکچین، یاشار راشدی، پژوهشگر و مجری رادیو بلاکچین، مهدی نوری مشاور بخش خصوصی و دولتی در حوزه رمزارزها، سعید خوشبخت، مدیر توسعه و نوآوری شرکت آریاتک و با حضور جمعی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این گردهمایی از پیش‌نویسی که بانک مرکزی به تازگی در زمینه الزامات حوزه رمزارزها منتشر کرده بود، صحبت شد. اینکه آیا رگولاتوری می‌تواند جزوی از اکوسیستم بلاکچین و رمزارزها باشد؟

حامد صالحی، نویسنده و محقق در زمینه رمزارز و بلاکچین در این جلسه گفت: «هشتم بهمن‌ماه بود که پیش‌نویس الزامات رمزارزها از سوی بانک مرکزی ارائه شد که اشکالات فراوانی داشت. از آن روز با 37 نفر از فعالان اکوسیستم متنی را برای این پیش‌نویس تهیه و به بانک مرکزی ارسال کردیم.»

او ادامه داد: «در این متن که اکنون فایل آن در سایت انجمن و دیگر سایت‌ها منتشر شده، 51 اشکال از پیش‌نویس 13 صفحه‌ای بانک مرکزی بررسی شده که شامل تناقضات و مشکلات حقوقی هم بود. ما در ابتدا نوع اقدام بانک مرکزی و بعد از آن نوع متن را نقد کرده‌ایم. امیدوارم در مرحله اول بانک مرکزی راهکارهای ارتباط با اکوسیستم را پیدا کند و بداند که اکوسیستم از چند فرد نمی‌گذرد بلکه مسیر طولانی‌تری را طی می‌کند.»

 

هنوز اکوسیستم بلاکچینی نداریم

بعد از صحبت‌های صالحی پنلی با موضوع پیش‌نویس بانک مرکزی، اقدام و عمل اکوسیستم بلاکچین ایران، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد. در این پنل مهدی نوری، مشاور بخش خصوصی و دولتی در حوزه رمزارزها و بلاکچین، یاشار راشدی، بنیانگذار رادیو بلاکچین و دبیر انجمن بلاکچین، حامد صالحی، نویسنده و محقق در زمینه رمزارز و بلاکچین و سعید خوشبخت، مدیر توسعه نوآوری شرکت آریاتک حضور داشتند.

پنل با این سوال شروع شد که تعریف ما از اکوسیستم بلاکچین و رمزارز چیست و آیا اکوسیستم بلاکچینی داریم؟

راشدی پاسخ داد: «اکوسیستم عده‌ای را تشکیل می‌دهد که خود نیازهای همدیگر را تعیین می‌کنند و نیازی به یک عامل خارجی ندارند. اکنون به معنای واقعی اکوسیستم بلاکچین شکل نگرفته است.»

صالحی در ادامه گفت: «ما هنوز اکوسیستم بلاکچینی نداریم و امیدوارم این اکوسیستم ایجاد شود. کسانی که در حوزه آموزش، خبر، کسب‌وکار، حقوق و اقتصاد فعالیت می‌کنند، همگی می‌توانند سیستمی قوی خلق کنند.»

 

رگولاتور را جزو اکوسیستم نمی‌دانیم

در ادامه این سؤال مطرح شد که آیا رگولاتور را می‌توان جزو اکوسیستم دانست؟

راشدی پاسخ داد: «اگر بازیگر یا هر رگولاتوری قرار باشد از ابزاری استفاده کند که بقیه نتوانند از آن استفاده کنند، پس جای آن در اکوسیستم نیست.»

صالحی ادامه داد: «رگولاتور را جزو اکوسیستم نمی‌دانم. در این میان دولت همیشه اعمال قدرت می‌کند اما آیا برای این موضوع آماده هستیم؟ ابتدا حاکمیت باید تا یک سال آینده تحقیقات خود را انجام دهد و بعد از آن برای قانون‌گذاری وارد عمل شود. اگر همکاری اکوسیستم با حاکمیت وجود داشته باشد تعامل هم به وجود می‌آید.»

نوری در جواب این سؤال گفت: «دولت علاقه‌مند است که در مواردی وارد حوزه رمرزارزها شود. بودن یا نبودن دولت مهم نیست. ولی این نهاد می‌تواند به واسطه قدرتی که دارد تاثیرگذار باشد. با این حال ما رگولاتور را نمی‌توانیم جزو اکوسیستم بدانیم.»

خوشبخت توضیح داد: «در این حوزه تعدادی بازیگر وجود دارند که سرویس جدیدی مانند صرافی‌ها را ایجاد کرده‌اند. تعدادی هم در سرویس‌های بیرونی اکوسیستم قرار می‌گیرند. طبیعتاً بخشی از این ذی‌نفعان و ذی‌ربط‌های این سرویس‌های بیرونی حاکمیت است. اینکه بیرون یا داخل اکوسیستم باشد اهمیت زیادی ندارد، ولی کاری که می‌کنند بر اکوسیستم اثر می‌گذارد. بنابراین هر نهادی را که تحت تأثیر قرار می‌دهیم باید طبعات آن که شاید تهدید یا انتفاع داشته باشد را هم بپذیریم.»

 

محتوایی برای ارائه به دولت نداشتیم

جلسه با این سؤال ادامه پیدا کرد که ارائه الزامات رمزارزها لزوماً از سوی دولت می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد یا نه؟

خوشبخت معتقد بود که نباید توقع داشت وقتی از دولت صحبت می‌کنیم، یک نهاد یکپارچه را تصور کنیم. این سند توسط کسانی تنظیم شده که هرکدام در نهادهای مختلفی مشغول به فعالیت هستند. بنابراین اتحاد، شرط اول کمک کردن به این الزامات است.

نوری هم این نظر را داشت که بانک مرکزی با نیت خیرخواهانه جلو آمده تا به کسب‌وکارها کمک کند، اما وقتی متن پیش‌نویس را می‌خوانیم در آن انحصار و محدودیت‌هایی برای فعالان این حوزه می‌بینیم.

خوشبت با تاکید بر حقوق مصرف‌کننده در پیش‌نویس بانک مرکزی، گفت: «دولت باید هدفش حمایت از حقوق مصرف‌کننده باشد. از سوی دیگر به این پیش‌نویس از سوی دولت نیاز است. وجود خلأ قانونی می‌تواند موجب راه‌اندازی تبادل‌های مالی غیرقانونی شود.»

او در ادامه توضیح داد: «بانک مرکزی فشار زیادی را از سوی اکوسیستم‌ به دلیل عدم اظهار نظر در زمینه رمزارزها تحمل می‌کرد. اگر این فشار نبود قطعاً تا یک سال دیگر خبری از ارائه این پیش‌نویس نبود. از طرفی ما هم هیچ محتوایی برای ارائه به دولت نداشتیم و در رسانه‌ها مقاله یا یادداشتی در این مورد منتشر نکردیم. اگر هم منتشر شد در رسانه‌های تخصصی بود که مخاطب آن فقط خودمان بودیم.»

 

متن پیش‌نویس، جنبه ژورنالیستی داشت

خوشبخت توضیح داد: «ما به عنوان تأمین‌کننده در این صنعت کارمان را به درستی انجام ندادیم. باید از روزی ترسید که رمزارزها در اختیار بانک مرکزی نباشد و این موضوع امنیتی شود.»

نوری در ادامه افزود: «فشارهایی که به بانک مرکزی آورده شد، باعث شد این متن پیش‌نویس را زودتر منتشر کند. در حال حاضر سیاست خاصی از سوی دولت برای رمزارزها ارائه نشده است. حتی در صنعت ماینینگ هم شفافیتی وجود ندارد و هنوز مصوبه‌ای برای آن تعیین نشده است.»

به نظر نوری انتشار این پیش‌نویس از سوی بانک مرکزی جنبه ژورنالیستی داشته و قطعاً سال بعد نهادهای دولتی از بلاکچین و رمزارزها به عنوان کالای لوکس در نهاد خود استفاده خواهند کرد.

صالحی در پایان سوالی پرسید مبنی بر اینکه سیاست‌های دبیر انجمن بلاکچین برای برخورد با پیش‌نویس الزامات رمزارزها چه بوده است؟

راشدی پاسخ داد: «ما متن تهیه شده برای پیش‌نویس را از جانب انجمن منتشر کردیم، اما به این دلیل نظر رسمی خود را اعلام نکردیم که انجمن را فقط اعضای هیات مدیره نمی‌دانیم، بلکه کل انجمن حق اظهارنظر داشتند و ما این نظرسنجی را انجام ندادیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.