راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امیر ناظمی: موانع و ابهامات ارائه سرویس شاهکار به کسب‌وکارها برطرف شد / نرخ استفاده از سرویس شاهکار بستگی به اپلیکیشن دارد

آذرماه بود که سازمان فناوری اطلاعات در فراخوانی، از ارایه آزمایشی سامانه شاهکار به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین خبر داد. اما ارائه سامانه شاهکار به کسب‌وکارها با مشکلات و ابهامات زیادی همراه بوده که همین مشکلات، روند ارائه سرویس به این کسب‌وکارها را کند کرده است.

با امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات، در خصوص روند ارائه سرویس شاهکار به کسب‌وکارهای خصوصی و نهادهای دولتی صحبت کردیم. او در این گفت‌وگو توضیح داد که هزینه دریافت سرویس شاهکار برای کسب‌وکارها چقدر است و دلیل زمان‌بر شدن ارائه این سرویس به چه علت بوده است. همچنین ناظمی به تسهیل‌گرانی اشاره کرد که دریافت سرویس شاهکار را برای استارت‌آپ‌ها میسر می‌کنند.

امیر ناظمی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «در ابتدا یک فراخوان برای سایت شاهکار و برای کسانی که می‌خواهند از آن استفاده کنند، منتشر کردیم. اما در این راه به یک سری مشکلات فنی و حقوقی خوردیم که هر کدام را به روشی حل کردیم.»

او افزود: «در ابتدا، یکی از مشکلات، بحث دسترسی‌ها بود. اگر شرکت‌ها به GSB دولت وصل می‌شدند احتمال نفوذ وجود داشت. با وجود این مساله اگر اتفاق بدی رخ می‌داد به کل اطلاعات دولت، امکان دسترسی وجود داشت. به همین دلیل این‌ها را جدا کردیم و یک گذرگاه سرویس سازمان‌های دولتی (GSB) عمومی طراحی کردیم که خیلی زمان‌بر بود. چند هفته قبل اتصال‌ها برقرار شد.»

او یکی دیگر از ابهامات را بحث تعرفه گذاری دانست و گفت: «این سؤال پیش می‌آمد که آیا من می‌توانم از اموال عمومی به یک سری استارت‌آپ سرویس بدهم که قاعدتاً طبق قوانینی که وجود دارد، امکان‌پذیر نیست. اگر می‌خواهم سرویسی را به استارت‌آپ بدهم که باعث موفقیت آن می‌شود باید تعرفه‌ای را بگذارم که این تعرفه را هم تصویب کردیم و سه هفته پیش مصوبه آن را گرفتیم.»

ناظمی در پاسخ به این سؤال که میزان این تعرفه چقدر است، گفت: «برای ما حداکثر سقف گذاشتند به تعداد میزان استفاده از کل هزینه‌ای که انجام شده است. ما فرض گرفتیم اگر سال اول هفت میلیون تراکنش انجام شود کل هزینه‌ای که برای سازمان و سخت‌افزار را دارد تقسیم بر هفت میلیون کردیم که عدد شد 382 تومان. این عدد به ازای استفاده هر بار از شاهکار است. این نرخ بستگی به اپلیکیشن دارد و می‌تواند به ازای هر تراکنش باشد و یا به ازای هر بار هویت‌سنجی.»

ناظمی افزود: «در قسمت دیگر به این رسیدیم که وقتی یک نفر درخواست می‌دهد، ارزیابی می‌شود و به او اجازه داده می‌شود یا نه؟ که این موضوع به هماهنگی دستگاهی نیاز دارد. بعد از این بخش، به پیاده‌سازی سرویس رسیدیم.»

او اضافه کرد: «مدل دیگری هم روی سنجینه تست کردیم. مدل آن به‌گونه‌ای بود که ما سرویس را به بانک مرکزی می‌دادیم و بانک مرکزی به GSB دولت وصل بود. بانک مرکزی سرویس را به شرکت اعتبارسنجی ایرانیان می‌داد و شرکت به سنجینه.»

به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات در مورد سنجینه معضل این است که نامه‌نگاری شده که حق ندارد VAS (خدمات ارزش‌افزوده مخابرات) روی آن تنظیم کند و باید یک بار پول بگیرد نه به ازای هر روز. ما نامه زدیم که حق ندارید این کار را انجام دهید و اگر مدل درآمدی خود را تغییر ندهید آن را قطع می‌کنیم.

ببینید: مروج: سرویس شاهکار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بازار سرمایه متصل شد

او با اشاره به ادامه روند فعالیت سرویس شاهکار گفت: «در روزهای آتی، پنج اپلیکیشن دیگر را دعوت می‌کنیم. این موضوع به ترتیب برنامه‌هایی است که بیشترین کاربر را دارند؛ به علاوه دو پیام‌رسانی که می‌خواهند خدمات مالی ارائه بدهند.»

 

تسهیل‌گرانی برای کسب‌وکارهای کوچک

او درباره هزینه سرویس شاهکار برای کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها گفت: « شاید هزینه یک میلیون تومان برای برخی از این کسب‌وکارهای بزرگ زیاد نباشد اما برای یک استارت‌آپ زیاد باشد. برای حل این مساله تسهیل‌گرانی تعریف می‌کنیم. برای مثال، این کسب‌وکار جدید بسته 50 میلیونی می‌خرد بعد به سرویس شاهکار وصل می‌شود و روی وب، سرویس به کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌دهد. البته ممکن است به ازای هر استعلام مبلغ بیشتری بگیرد اما مزیت آن این است که کسب‌وکار باید رقم کمتری بپردازد. هرکسی می‌تواند واسط باشد و آن را هم باز می‌گذاریم.»

امیر ناظمی درباره ویژگی‌های این کسب‌وکارهای واسط گفت: «توان فنی داشته باشد و جای معتبری مثل نظام صنفی، اتحادیه کسب‌وکارها یا اتاق بازرگانی آن را معرفی کند. پیش‌بینی بد ما این است که افرادی به خاطر فقر یا ناآگاهی هویت خود را بفروشند. برای مثال سیم‌کارتی می‌خرند و به فردی می‌دهند تا از آن استفاده کند که لازم است در این باره اطلاع‌رسانی انجام شود تا مردم آگاه باشند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.