راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کیف پول خرد الکترونیک، جایگزینی تازه برای پول خرد

همیان کارت یا همان کیف پول خرد الکترونیک، طرحی است که شرکت توسعه و نوآوری شهر با همکاری بانک شهر، شهرداری و شرکت توسن آن را طراحی و اجرا کردند و به زودی در دسترس عمومی قرار خواهد گرفت.

به گفته مهندس مسیح قائمیان، مدیر عامل شرکت توسعه و نوآوری شهر، در مصاحبه اختصاصی با راه پرداخت، کیف پول خرد الکترونیک یک کارت هوشمند است که از آن می‌توان به جای پول خرد برای پرداخت‌های خرد استفاده کرد؛ برای مثال پرداخت کرایه تاکسی، اتوبوس، مترو، پارکومترهای دیجیتال جدید یا خرید‌های کوچک در فروشگاه‌ها.

به گفته وی پول خرد الکترونیک در واقع یک پولی است که شما به جای سکه همراه خودتان نگه می‌دارید و برای پرداخت مبالغ خرد از آن استفاده می‌کنید. این به آن معنی است که هم جمع مبلغ محدود است و هم هر تراکنش محدود است. سقف خرید آن هنوز به طور دقیق معلوم نیست ولی بازه آن را می‌شود به صورت تقریبی اعلام کرد. مثلا برای سقف هر تراکنش باید حدود بیست هزار تومان باشد و مجموع تراکنش‌ها در یک روز هم می‌تواند حدود دویست هزار تومان باشد.

کیف پول خرد الکترونیک نباید با بلیت الکترونیک اشتباه گرفته شود. به گفته مهندس قائمیان بلیت الکترونیک خودش پول نیست و یک نوع بلیت است. اما همیان کارت یک کیف پول است که اگر مردم بخواهند برای پرداخت بلیت هم می‌توانند از این کیف پول استفاده کنند.

وی همچین به تفاوت کیف پول الکترونیک با کارت‌های شتابی اشاره کرد و گفت کارت‌های شتابی برای تراکنش‌های بزرگ ساخته شده‌اند. اما این کارت برای عملیات پول خرد است. فرق اصلی این کارت‌ها با کارت‌های شتابی هم در این است که پول در خود کارت است و آفلاین سرویس می‌دهند. مثل کارت سوخت که سرور کارت سوخت قطع باشد یا نه، کارت سرویسش را می‌دهد.

مهندس قائمیان همچنین بیان کرد که نیاز به پول خرد، شهروندان را راغب به استفاده از کیف پول خرد الکترونیک می‌کند. همچنین پس از فرهنگ سازی و عادت کردن مردم به استفاده از آن، خواهند فهمید که استفاده از آن چقدر برایشان راحتی خواهد داشت. این کارت در شهرهای مختلف هم یکسان خواهد بود و کارت‌ها در هر شهری قابل استفاده هستند.

متن کامل مصاحبه اختصاصی مهندس مسیح قائمیان با راه پرداخت را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.