پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
وزیر راه و شهرسازی: تا پایان سال دو آزادراه تهران-ساوه و قزوین-رشت به پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز میشوند
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دومین روز از چهاردهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی که در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد از الکترونیکی شدن پرداخت عوارض دو آزادراه کشور در پایان سال جاری خبر داد.
به گزارش ایسنا، اسلامی، به پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراهها اشاره کرد و گفت: «طراحی پرداخت الکترونیکی عوارض به صورت سختافزاری و نرمافزاری انجام شده و در پایان سال دو آزادراه تهران ساوه و قزوین رشت به پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز شده و پرداخت نقدی در آنها متوقف خواهد شد. این اقدام میتواند باعث کاهش ترافیک در گلوگاههای عوارضی باشد.»
او در ادامه به عملکرد وزارت راه برای ایجاد باند دوم اشاره کرد و گفت: «امسال حدود ۷۰۰ کیلومتر باند دوم ایجاد کردیم که ۲۰۰ کیلومتر از آن به بهرهبرداری رسیده است، ۵۰۰ کیلومتر هنوز باقیمانده که بعد از نصب علائم و تابلوها امیدواریم برای عید نوروز به بهرهبرداری برسد.»
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کنترل کاهش تصادفات و جادهها توسط پلیس جزو عمل صالح است گفت: «یکی اقدامات مهم ما این است که زیرساختهای استاندار حملونقل را فراهم و نگهداری و به بهرهبرداری برسانیم.»
او با اشاره به اینکه عدم فراهم کردن زیرساختها موجب بروز حوادثی میشود که میتوانستیم از آنها پیشگیری کنیم گفت: «در بحث اجرای پروژهها باید یک هیئت ممیزی از طرحها نظارت کنند. به منظور رصد بحث کیفی راهها و روکش آسفالتها از طریق سیستم pms از تمام سطح جادهها عکسبرداری شده است و بر اساس اطلاعات این سیستم تصمیم گرفته میشود که روکش کدام جادهترمیم شود.»
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هوشمندسازی رصد جادهها گفت: «هوشمندسازی یک اولویت مهم برای ما است و طبق تعهد ما به پلیس ۲۰۰۰ سیستم پایش تصویر در جادهها را فراهم خواهیم کرد.»
او با اشاره به اینکه یکی دیگر از مهمترین موضوع ساماندهی سامانه حملونقل عمومی است، گفت: «هر چه این موضوع بیشتر مدیریت شود میتواند به عنوان یک الگو برای بخش خصوصی باشد.»
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه سامانه حملونقل عمومی دارای بیشترین حوادث هستند، گفت: «اجرای طرح سپه تن در این ناوگان در دستور کار است و این سامانه بر روی تمام خودروهای حمل سوخت نصب میشود.»
او افزود: «امروز ظرفیت و جادههای کشور به صورت آنلاین رصد میشود و طبق بررسیها برخی از جادهها بیشتر از ظرفیت مجاز زیر بار ترافیکی میرود که با سیستم مانیتوریگ جادهای میتوان این جادهها را شناسایی کرد.»
اسلامی با اشاره به اینکه ایجاد استراحتگاههای بین جادهای نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: «در نظر داریم با کمک بخش خصوصی این پروژه را اجرا کنیم و اولویت ما ایجاد استراحتگاه در ۳۰ کیلومتری جادهها است.»
او افزود: «برای رفع نقاط حادثهخیز برآورد مالی انجام شده است و منابع مالی مختصری برای بهبود این نقاط در سال ۱۳۹۷ در نظر گرفته شد، اما ایجاد تقاطعهای غیر همسطح و ایجاد باند کندرو و باند دوم از جمله برنامههای ما است که طی دو سال آینده اجرا میشود و منابع مالی آن هم تأمین شده است.»
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ۷۰۰ کیلومتر باند دوم ۲۰۰ کیلومتر زیر باز ترافیکی رفته است، گفت: «طی یک طرح ضربتی با نصب علائم ۵۰۰ کیلومتر باقیمانده در ایام نوروز زیر بار ترافیکی میرود. کیلومتر راه روستایی در سال ۱۳۹۷ احداث شد و نوروز امسال علائم هشداری در این جادهها نصب میشود.»
اسلامی همچنین در حاشیه چهاردهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره زمان افتتاح آزادراه تهران – شمال گفت: «این آزادراه از اتوبان همت جدا و به شهرستانک منتهی میشود که امیدواریم در تابستان ۱۳۹۸ بهرهبرداری شود. این آزادراه پروژه عظیمی است که مسائل فنی و هوشمندی متفاوتی با سایر آزادراهها دارد.»
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «نیروهای شرکتهای پیمانکاری با حداکثر ظرفیت در این آزادراه مشغول به کار هستند و در تابستان ۱۳۹۸ مردم میتوانند از یک جاده استاندارد استفاده کنند.»
اسلامی در پاسخ به اینکه چرا اعلام کردید رفع نقاط حادثهخیز در دو سال آینده صورت میگیرد، گفت: «۳۳۰۰ نقطه حادثه خیر داریم که رفع آن در دستور کار است. در نقاطی که شاهد حوادث سنگینی بودیم بنابراین اقدامات اصلاحی را در اولویت قرار دادهایم به طوری که در برخی نقاط به دنبال ایجاد ۷۰۰ کیلومتر باند دوم هستیم که تاکنون نیز ۲۰۰ کیلومتر مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.»
او در بخش دیگری نیز در پاسخ به گرانفروشی برخی شرکتهای فرودگاهی گفت: «یکی از تکالیف مدیران جدید انتضام بخشی به کیفیت و نحوه بهرهبرداری از فضای فرودگاهی است.»
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا همزمان با سفرهای نوروزی قیمت بلیط افزایش خواهد داشت یا خیر؟ گفت: «قیمت بلیط به موجب قیمت عرضه و تقاضا تعیین سقف شده و افزایشی نخواهد داشت. سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی بر کلیه امور حملونقل و امور بلیطها ناظر هستند.»
او افزود: «همزمان با نوروز ۱۲ هزار راهدار آماده باش و ۹۰۰۰ ماشین به کار گرفته شدهاند. همچنین ۹۰۰۰ راهدارخانه نیز فعال هستند.»